Sida 1 av 1

Kompatibilitet mellan Kontrollenhet, elmotor och batteri

Postat: 28 februari 2023, 12:05:55
av md7dani
Ska byta ut mitt batteripack från ett stendött 36V litium Jon batteri, 11Ah, till ett 48V och 200Ah batteri. Kommer de att vara kompatibla eller måste jag kolla vad kontrollenheten klarar för spänning och ström?

48V batteriet spec:

1 Nominal voltage: 48V Input voltage: 48V Output voltage: 48V
2: Rated discharge current: greater than or equal to10A
3: maximum instantaneous current: 40A
4: Maximum operating current: 13A

Vet att mitt batteriCase har en laddsäkring på 5A så den behöver bytas till 7,5A eller 10A. Nyckellåsets säkring ligger på 30A.
Sen om kontrollenheten klarar att hantera 48V input V, det är frågan.

Re: Kompatibilitet mellan Kontrollenhet, elmotor och batteri

Postat: 28 februari 2023, 12:27:55
av pi314
48V och 200Ah. Det blir 9,6 kWh.
Kanske var det en nolla för mycket och det ska vara 20 Ah?

Hur som.

Är det nya batteriet också Litium jon?
Är i så fall den stora skillnaden, förutom kapaciteten, att det nya batteriet har 12 celler i serie, medans det gamla hade 9 celler i serie?
Hur sker balansering vid laddning? Balanseringen måste kunna hantera det nya batteriet.
Finns det någon spec på styrenheten, som anger vilken spänning och effekt den tål?
Kanske finns det någon modellbeteckning på den?

Om du ökar spänningen så kommer också effekten att öka. Det måste styrenhet och motor tåla.

/Pi

Re: Kompatibilitet mellan Kontrollenhet, elmotor och batteri

Postat: 28 februari 2023, 14:21:26
av md7dani
felpost

Re: Kompatibilitet mellan Kontrollenhet, elmotor och batteri

Postat: 28 februari 2023, 14:22:22
av md7dani
pi314 skrev: 28 februari 2023, 12:27:55 48V och 200Ah. Det blir 9,6 kWh.
Kanske var det en nolla för mycket och det ska vara 20 Ah?

Hur som.
Tyckte också 200Ah lät väl mycket, men står så i specen.
pi314 skrev: 28 februari 2023, 12:27:55 Är det nya batteriet också Litium jon?
Är i så fall den stora skillnaden, förutom kapaciteten, att det nya batteriet har 12 celler i serie, medans det gamla hade 9 celler i serie?
Hur sker balansering vid laddning? Balanseringen måste kunna hantera det nya batteriet.
Finns det någon spec på styrenheten, som anger vilken spänning och effekt den tål?
Kanske finns det någon modellbeteckning på den?
Ja båda är litium jon.
Balanseringen sker ofta med BMS, som hänger med batteriet. Lastbalansering och spänningsreglering sköts av BMS. Den håller koll på att spänningen i cellerna inte blir för låg, ish 3.7V.
Ska kolla kontrollenheten, vad den säger och modellbeteckning.
36V batteriet som är dött har 10 celler.
pi314 skrev: 28 februari 2023, 12:27:55 Om du ökar spänningen så kommer också effekten att öka. Det måste styrenhet och motor tåla.

/Pi
Yes håller med dig här, det är frågan vad den klarar.