pannkontroll

Berätta om dina pågående projekt.
persika
EF Sponsor
Inlägg: 1336
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

pannkontroll

Inlägg av persika »

Har byggt med Arduino ProMini en pannkontroller.

I dessa tider är det så konstigt att ibland är det lönt att använda elpatron istället för
pellets. Pelletsen är oförskämt dyr och jag vill använda så lite som möjligt.
Har timpris-el, om spotpriset är lägre än 60 öre är det lönt med elpatron. En fördel till med
elpatron är att man inte behöver bära in strömmen i säckar...
Men, det är så det är denna uppvärmningssäsong, nästa säsong kanske jag inte får nytta av min
manick.

Den funkar så att man kan ställa in för varje timme om det ska vara pellets, elpatron eller
inget. Även cirkulationspumpen kan ställa till/från för varje timme.
Man kan ställa varje timme för innevarande dygn numrerade 0-23, nästa dygn numrerade 100-123
och 200-223 ett "dygn" med förinställningsvärden.

Man kan även se mätningar på pannan och pelletsskruven, 4 st temperaturer, lysdioderna "Larm"
och "Låga" läses av på pelletsbännaren (Viking Bio), cirkulationspump, nivåvakt på
pelletsförrådet, hur mycket pelletsskruven snurrat.
På pelletsskruven har jag satt en 3D-printad hålskiva med 10 hål och läsgaffel.

Man kommunicerar seriellt med pankontrollern, 2400 Baud, via entråd.
Har en kabel som går från pannrummet i källaren upp till datorn, där kan jag kommunicera med
ett vanligt terminalprogram.
Halvvägs på tråden sitter det även en Bluetooth-modul, HM-10, så kan jag använda mobiltelefonen
för inställngar också, med appen BLEserialTiny.

TX och RX är ihoplagda till en tråd, TX går på tråden med open collector. Enhet på tråden
blockerar sin egen ingång under sändning. Vid varje enhet, pannkontrollern, bluetooth-modulen,
datorn finns det en omvandlare mellan vanlig två-tråds TX/RX till min entråds kommunikation.

Tanken med entråden är att det framöver ska gå att ansluta fler enheter, som gör andra saker.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5676
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: pannkontroll

Inlägg av pi314 »

Snyggt!

Jag har en hel del tankar i liknande riktningar, även om jag varken har pellets eller timdebitering.

Det finns många möjligheter att dra ner på elförbrukning och kostnader.

Det var intressant att se hur du tänkt och gjort!

/Pi
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: pannkontroll

Inlägg av tecno »

Intressant, hoppas på lite mera detaljerad information.
persika
EF Sponsor
Inlägg: 1336
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

Re: pannkontroll

Inlägg av persika »

tecno:
Va e du nyfiken på?
SM0VDT
Inlägg: 677
Blev medlem: 30 december 2012, 21:42:28
Ort: Örsundsbro

Re: pannkontroll

Inlägg av SM0VDT »

Onekligen intressant!
Hur har du kommit fram till brytpunkt på just 60 öre?
Varför läser du av hur mycket skruven snurrar? Den matar ju ändå inte på mer än vad brännaren begär. Och det går ju att ställa ner om det skulle vara för mycket.

Jag har monterat en till utegivare till pannan, så jag växlar beroende på hur vinden samt solen ligger på. Det gör faktiskt en hel del. I alla fall komfortmässigt.
Kommer slå av pelletspannan så fort dygnstemp ligger över nollan och gå på luft/luftpumparna. Klart billigast.

Jag skulle vilja ha någon konverteringslösning för att ersätta brännaren eller elpatronen med luftvärmepumpslösning. Jag har inte sett några sådana konverteringar. Men det borde finnas marknad för det om det fungerar effektivt. Men jaga anar att det kanske inte är jätteeffektivt att värma upp värmekretsen under/utifrån som en pelletsbrännare gör med en sådan tilltänkt lösning. Det byggdes om en och en annan oljepanna för pellets tidigare. Så varför inte bygga om pelletspannor...
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5676
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: pannkontroll

Inlägg av pi314 »

Jag skulle vilja ha någon konverteringslösning för att ersätta brännaren eller elpatronen med luftvärmepumpslösning. Jag har inte sett några sådana konverteringar. Men det borde finnas marknad för det om det fungerar effektivt. Men jag anar att det kanske inte är jätteeffektivt att värma upp värmekretsen under/utifrån som en pelletsbrännare gör med en sådan tilltänkt lösning. Det byggdes om en och en annan oljepanna för pellets tidigare. Så varför inte bygga om pelletspannor...
SM0VDT:
Jag uppfattar det som att du vill ha en luft-vatten-värmepump, så jag har nog inte riktigt förstått vad du menar.

Menar du att använda en luft-luft-värmepump för att värma elementvattnet? Jag vet inte hur effektivt det skulle bli, men det skulle väl gå om man leder luften genom en kanal-värmare innan den släpps ut i rummet. Om kanal-värmaren är inkopplad på elementkretsen.

/Pi
SM0VDT
Inlägg: 677
Blev medlem: 30 december 2012, 21:42:28
Ort: Örsundsbro

Re: pannkontroll

Inlägg av SM0VDT »

JO visst är en luft/vatten värmepump det bästa, Men det drar iväg en del kostnads/installationsmässigt. Så jag skulle vilja konvertera pelletspannan till luft/vatten. Men tveksamt om det är effektivt, om det ens går.
persika
EF Sponsor
Inlägg: 1336
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

Re: pannkontroll

Inlägg av persika »

SM0VDT:

Uträkning av gräns för lönsamhet elpatron jämfört med pellets.


Pelletspris i december
95kr/16kg=5,94kr/kg
4,2 kWh/kg * 0,8 (pannans verkningsgrad) = 3,36 kWh/kg

5,94kr/kg / 3,36 kWh/kg = 1,77kr/kWh

Avdrag för moms, elöverföringsavgift och skatt så hamnar man på spotpris 0,6kr.

Sen skulle man egentligen lagt på några ören för arbete med pellets, bära in , sota m.m.
persika
EF Sponsor
Inlägg: 1336
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

Re: pannkontroll

Inlägg av persika »

SM0VDT
Varför läser du av hur mycket skruven snurrar?

Det är mest för att veta hur mycket som är kvar i veckoförrådet.
Så slipper jag springa ner ikällaren så många ggr bara för att kolla.
Jag har en trippmätare på räkningen av pelletsskruven, den nollställer när jag fyllt på med 10 säckar. När trippmätaren är 28000 är det halva förrådet och det är dags för att skrapa aska i brännaren, sen på 56000 är det dags för påfyllning, sotning, askskrapning.

Men,
Jag har även haft funderingar på att mäta verkningsgraden på pannan.
Då hade man fått mäta hur mycket pellets (pelletsskruven) det går åt för att höja panntemperaturen visst antal grader, utan cirkulationspump och shunt på noll.
Sen samma prov med elpatron.
Men tyvärr har jag sett att pannan värms på olika sätt med elpatron eller pellets, varmare nedtill med pelletsbrännaren.
Det finns uttag på pannan, ett upp och ett nere.
Man kunde satt en extra cirkulationspump mellan dem, som bara cirkulerar vattnet i pannan, på så sätt fått jämn temperatur i hela pannan, för provets skull.
Vad tror ni?
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5676
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: pannkontroll

Inlägg av pi314 »

Jag har även haft funderingar på att mäta verkningsgraden på pannan.
persika:

Jag har haft lite liknande funderingar i andra sammanhang. Här är några tankar.

Två temperaturgivare, en på elementkretsen in i pannan och en på elementkretsen ut från pannan kan ge ett mått på hur mycket effekt som tillförs elementvattnet. Dom ska helst ha en noggrannhet på neråt ±0,1°C. Det kan vara svårt att få bra termisk kontakt mellan röret och givaren.

Att även ha en flödesmätare vore det bästa, men det kan nog gå nästan lika bra utan. Om man har termostater på radiatorer, eller om någon vrider på kranarna på elementen eller om man ändrar på cirkulationspumpen så ändras flödet, så då räcker det inte att mäta temperaturerna in och ut vid pannan.

Om du har termostatkranar på elementen så kan du ju ställa alla på max när du mäter, för att få vettiga mätvärden.

Effekten kan beräknas som P = (T2 - T1) x k

där T1 och T2 är tempertur in till och ut från pannan.
Återstår att bestämma k.

Kör pannan med el en längre period, någon eller ett helst några timmar, så att det stabiliserar sig. Eftersom du vet effekten och att elpatronen har nära 100% verkningsgrad kan du då beräkna k.

Förlusterna i själva pannan i form av värmeläckage till omgivningen, är nog ungefär samma med pellets som med el. Däremot har nog förbränningen ganska stora förluster. Kanske runt 20-35%? Det är väl dom du vill mäta och se om du kan göra något åt? Kanske sota pannan, till att börja med? :)

/Pi
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: pannkontroll

Inlägg av mrfrenzy »

Jag tycker det är lättast att mäta verkningsgrad på pannan när det är kallt och den går med kontinuerlig effekt.

Mät flödet i radiatorkretsen
Mät inkommande och utgående temperatur på radiatorkretsen
Nu kan du räkna ut aktuell effekt och jämföra med massan pellets som skruven matar fram.
persika
EF Sponsor
Inlägg: 1336
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

Re: pannkontroll

Inlägg av persika »

Ja, jag har haft sådana funderingar också, att sätta in en flödesgivare och med tempskillnaden räkna ut hur mycket effekt som går ut.
Gör man ett kort prov , kanske det räcker med en flödesgivare. Om provet sträcker sig över längre tid får man ha en flödesgivare till på varmvattnet, även under provet måste hushållet funka.

Finns det flödesgivare som bara ligger utanpå ett rör ?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: pannkontroll

Inlägg av mrfrenzy »

Ja, men de kostar många tusen.

En vanlig fast monterad flödesmätare för fjärrvärme får man för några hundralappar.
SM0VDT
Inlägg: 677
Blev medlem: 30 december 2012, 21:42:28
Ort: Örsundsbro

Re: pannkontroll

Inlägg av SM0VDT »

persika skrev: 28 februari 2023, 12:40:51 SM0VDT
Varför läser du av hur mycket skruven snurrar?

Det är mest för att veta hur mycket som är kvar i veckoförrådet.
Så slipper jag springa ner ikällaren så många ggr bara för att kolla.
Jag har en trippmätare på räkningen av pelletsskruven, den nollställer när jag fyllt på med 10 säckar. När trippmätaren är 28000 är det halva förrådet och det är dags för att skrapa aska i brännaren, sen på 56000 är det dags för påfyllning, sotning, askskrapning.
Ok, själv har jag en kamera ovan burken och en blinkande lysdiod på kritisk nivå.

Har du bara värme på pannan eller även varmvatten?
Vad håller du för panntemp och till/frånslagstemp på brännaren? Undrar nämligen om det går att spara in några slantar på lägre temp. Jag har 70 grader önskad panntemp och brännaren startar vid 60. Men frågan är om det lönar sig att ha lägre panntemperatur? Sällan jag har framledningstemp över 45-50 grader.
persika
EF Sponsor
Inlägg: 1336
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

Re: pannkontroll

Inlägg av persika »

SM0VDT, finurligt med lysdiod och kamera!

>Har du bara värme på pannan eller även varmvatten?
Har pannan både för värme till elementen och till varmvatten.
Pannan har värmeväxlare för varmvattnet, så där är ingen tank.

>Vad håller du för panntemp ?
Glömde berätta i första inlägget att man kan låta pannkontrollern styra pelletsbrännaren (till/från) efter panntemperaturen.
Där för står det i en av print-screen-bilderna ex. "Pellets 70 20". Med det menas att brännaren är igång upp till 70 grader på den övre temperaturgivaren och att temperaturen ska sjunka 20 grader innan den går igång igen, går igång på 50 grader då.
Så jag låter brännaren gå med tätare temperatur-intervall morgon och kväll, 10grader, och mitt på dagen och natten med större intervall, 20 grader. Det gör att det blir mycket färre antal starter på dygnet.
Skriv svar