Förslag på riktigt bra sidabitare?

Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Förslag på riktigt bra sidabitare?

Inlägg av PeterH »

Har några och jag gillar inte handtagen, känns som skumplast... Mina ligger kvar i lådorna.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Förslag på riktigt bra sidabitare?

Inlägg av TomasL »

Och jag gillar handtagen helskarpt, halkar inte runt i handen som andra gör
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2947
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Förslag på riktigt bra sidabitare?

Inlägg av Danny »

Har 2st av denna. Fantastisk på alla sätt :)
Knipex 79 42 125 ESD
Knipex.png

https://www.conrad.se/p/esd-sidoskaerar ... adetracker
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Förslag på riktigt bra sidabitare?

Inlägg av AndersG »

EUR25 i frakt till Åland
Var dyrare än så första och sista gången jag beställde från TME. Elfa och de andra har det fraktfritt över 50€ och det är jag sällan under.
MiaM
Inlägg: 9913
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Förslag på riktigt bra sidabitare?

Inlägg av MiaM »

Sidospårstips: Om man köper avbitare i butik så håll upp tången och se om det går att se något ljus mellan käftarna där den ska klippa.

Om man tar sig tid nog att gå igenom en trave ruttna skruttänger så kan man otroligt nog lyckas köpa en hygglig tång för nästan inga pengar alls. Nu är det väl 20 år sen, men jag köpte en helt okej kombinationstång på ÖoB för tror det var 12:-. Men då fick jag gå igenom och rata nära ett dussin tänger innan jag hittade en som var duglig.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Förslag på riktigt bra sidabitare?

Inlägg av Glenn »

Fortran skrev: 21 februari 2023, 17:05:59 Lindström 4148 alla dagar i veckan.
https://www.elfadistrelec.fi/fi/sivulei ... p/18045668
En sån är min primära avbitare, riktigt trevliga.

Men det beror lite på vad man ska göra, har även en större lindström när man behöver mer kraft, och en erem med vinklad egg när man behöver klippa nära ett kort tex.
persika
EF Sponsor
Inlägg: 1336
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

Re: Förslag på riktigt bra sidabitare?

Inlägg av persika »

Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17051
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Förslag på riktigt bra sidabitare?

Inlägg av AndLi »

https://se.farnell.com/pro-s-kit/pa-101 ... STM71296-0 verkar vara den jag kör med just nu, alla betäckningar är bortskavda förutom ett Pro'skit intryckt i plasten..

Vad är det för egenskaper som gör en sidavbitare bra egentligen? den ovanstående klipper av saker, och är liten i storleken, men käftarna verkar ligga lite omlott.. Men klipper 0.3 koppartråd utan problem, så den täcker mina behov just nu..
MiaM
Inlägg: 9913
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Förslag på riktigt bra sidabitare?

Inlägg av MiaM »

"Vad är det för egenskaper som gör en sidavbitare bra egentligen?"

Förutom det du redan nämnt:

Den bör ha inbyggd återfjädring som fjädrar lagom starkt.

Mekanismen bör löpa såpass lätt att nästan all kraft man utövar på handtagen överförs till själva klippandet.

Inget av mekanismen får vara utformad så att man klämmer sig på den eller att den skaver eller liknande (... sneglar med ont öga mot alla polygriper tillverkade fram till halvnyligen, polygriper och hammare är väl de två handverktyg som genom åren åstadkommit flest halvsmå personskador skulle jag gissa).

Handtagens utformning, längd och avstånd mellan dem när avbitaren är öppen/stängd ska passa den som ska använda verktyget och också passa hur det är tänkt att användas. Om man som många elektronikhobbyister gör massor av olika moment och avbitaren bara används vid vissa av dessa så spelar det antagligen mindre roll om handtagen riskerar att ge skavsår vid intensiv användning, medan om ens jobb är att sitta åtta timmar per dag och klippa kablar i exakt rätt längd så är nog detta rätt viktigt. Så för intensiv användning vill man nog ha rundade mjuka former, medan för min del föredrar jag kantigare handtag eftersom det nog gör det lättare att styra tången mer exakt. Likaså skulle jag säga att gravt förenklat så vill man nog ha större avstånd mellan både öppna och stängda handtag om man har större händer och omvänt kortare avstånd om man har mindre händer.

En faktor som kanske kan skilja är väl hur långa klippytorna är. Om de är längre så får man klenare kraft på klippningen med given kraft på handtagen.


Tyvärr har jag inte koll på tillverkare/modell, tror att alla beteckningar är bortskavda sen länge, men min bästa avbitare är en med svart metall och gula handtag, tillverkad nån gång i mitten på nittiotalet.


Det är dock bra++ att ha två större avbitartänger i verktygssamlingen. En riktigt bra som man använder t.ex. för att klippa/skala/fixa/dona grövre kablar osv, och en som är typ billigaste skiten som man använder när man vill felanvända en avbitare, typ t.ex. att använda som en griptång med extra bra grepp eller klippa i saker som riskerar att förstöra tången eller liknande (typ hemslöjd på metallen i en datorlåda eller liknande).
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Förslag på riktigt bra sidabitare?

Inlägg av adent »

PeterH skrev: 21 februari 2023, 22:49:09 Har några och jag gillar inte handtagen, känns som skumplast... Mina ligger kvar i lådorna.
Kränga en? :)
ASEA
Inlägg: 645
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Förslag på riktigt bra sidabitare?

Inlägg av ASEA »

Jag har några dyra lindström, men jag är så rädd om dem att praktiken så använder jag ändå billiga skittänger mestadels av tiden. :shock:
Realistiskt känns det som en hyffsad sidavbitare för hobbybruk borde kosta 200-300kr dvs knipex-klass.
Jag köpte en av de dyrare av biltemas elektroniktänger, impulsköp, tror den kostade 125kr.
Ligger i bilens verktygslåda så har inte hunnit testa den fullt ut, men för priset kändes den prisvärd.

Tror det var denna; https://www.biltema.se/verktyg/handverk ... 2000022938
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Förslag på riktigt bra sidabitare?

Inlägg av SeniorLemuren »

Kan man utan att slöa ner en skitdyr avbitartång typ 800 kr klippa av pianotråd eller är de avsedda enbart för koppartråd och andra mjuka metaller?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Förslag på riktigt bra sidabitare?

Inlägg av TomasL »

Enbart koppar och liknande och inte grövre dimensioner än vad den är avsedd för, det är stor riska att avbitaren går av.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Förslag på riktigt bra sidabitare?

Inlägg av MadModder »

Det finns väl inte någon avbitare i världen utan eggavfasning som klarar pianotråd.
Användarvisningsbild
Berrabongo
Inlägg: 601
Blev medlem: 3 oktober 2006, 15:17:12
Ort: Solna

Re: Förslag på riktigt bra sidabitare?

Inlägg av Berrabongo »

Min Lindström 3600 klarar 0.4mm piano enligt text på skaftet.
Har dock aldrig provat, kommer inte att göra det heller
Skriv svar