Hjälp, någon som kan hjälpa mig, HTML och CSS

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Hjälp, någon som kan hjälpa mig, HTML och CSS

Inlägg av TomasL »

Behöver modifiera en joomla template, men fattar nada, typ. Instruktionerna man hittar är så dåliga så att det är skrämmande, typ "Skapa en CSS fil och det är klart".
Användarvisningsbild
ojz0r
Inlägg: 244
Blev medlem: 14 september 2007, 19:38:04
Ort: Växjö

Re: Hjälp, någon som kan hjälpa mig, HTML och CSS

Inlägg av ojz0r »

Länge sedan jag kodade html och med ytterst lite css.
Men kan du inte ladda upp filerna och vad som behöver göras/ändras så kanske vi alla kollektivt kan hjälpas åt? (om det inte finns någon expert dvs)
meconer
EF Sponsor
Inlägg: 491
Blev medlem: 27 april 2010, 20:07:46
Ort: Järfälla

Re: Hjälp, någon som kan hjälpa mig, HTML och CSS

Inlägg av meconer »

Jag har pysslat med Joomla för en herrans massa år sen och jag tyckte det var jättekrångligt. Vad är det du vill göra?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hjälp, någon som kan hjälpa mig, HTML och CSS

Inlägg av TomasL »

Börjar få ordning på det, så smått.
Uppgraderat en J3.1-site till J4 och det är rätt stora skillnader, uppenbarligen.
Användarvisningsbild
oskars
Inlägg: 554
Blev medlem: 25 september 2010, 16:38:25
Ort: Stockholm

Re: Hjälp, någon som kan hjälpa mig, HTML och CSS

Inlägg av oskars »

Hur går det? Behöver du hjälp med något?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hjälp, någon som kan hjälpa mig, HTML och CSS

Inlägg av TomasL »

Ja CSS, har aldrig pysslat med det.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Hjälp, någon som kan hjälpa mig, HTML och CSS

Inlägg av SeniorLemuren »

Det finns ju en uppsjö av tutorials om CSS på youtube. Här är en länk till en som beskriver hur det fungerar på ett enkelt elementärt sätt. Använder man Visual Studio Code så kan man ladda plugginunderstöd för CSS som gör det enkelt att använda. Personligen så tycker jag det är smidigast att använda external metod. DVS man lägger alla CSS i en separat fil.

Edit: Glömde länken:
Senast redigerad av SeniorLemuren 23 februari 2023, 16:45:30, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hjälp, någon som kan hjälpa mig, HTML och CSS

Inlägg av TomasL »

Det är så här jag vill att det skall se ut, på ett ungefär.
I och med att jag använder ett CMS, så gehöver ju allt göras i enlighet med reglerna för CMSet dvs i detta fallet JOOMLA.
Vad som krånglar till det i mitt huvud är att mallen är responsiv, dvs skalar om och ändrar sig beroende på klientens skärm.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
oskars
Inlägg: 554
Blev medlem: 25 september 2010, 16:38:25
Ort: Stockholm

Re: Hjälp, någon som kan hjälpa mig, HTML och CSS

Inlägg av oskars »

Ja, att det ska vara responsivt gör det lite mer komplext. Det enklaste alternativet du har är att göra så att de olika kolumnerna LOGIN, SENASTE FILERNA och REKLAM ligger under varandra på mindre skärmar (till exempel). Beroende på hur grundlayouten är skapad så finns det lite olika sätt att lösa det på.

Har du redan den layouten du visar på bilden?

Det absolut bästa är om du kan dela det du jobbar med om du kan. T.ex en länk till sidan eller liknande. Då kan de som försöker hjälpa dig gå in och peka direkt på vad du behöver lägga till osv.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hjälp, någon som kan hjälpa mig, HTML och CSS

Inlägg av TomasL »

Det är den Layouten jag hade innan, men den gjorde jag för JOOMLA 1.5 för typ 20 år sedan eller nått, och det var ett helt annat system, dessutom såg mallen i princip ut så, så det behövdes inte så mycket modifieringar.
Nu iofs, så kommer jag att att använda den statiskt, dvs, om jag förstått det rätt, så kommer det sannolikt inte funka för mobiler, vilket jag ärligt talat inte bryr mig så mycket om.
Du tankar inte ned 100MB manual till en mobil.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hjälp, någon som kan hjälpa mig, HTML och CSS

Inlägg av TomasL »

Orginal ser mallen ut så här
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
oskars
Inlägg: 554
Blev medlem: 25 september 2010, 16:38:25
Ort: Stockholm

Re: Hjälp, någon som kan hjälpa mig, HTML och CSS

Inlägg av oskars »

Aha! Joomla borde ha stöd för allt du vill göra antar jag. Har du problem med något?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hjälp, någon som kan hjälpa mig, HTML och CSS

Inlägg av TomasL »

Nja, det är väl så att jag måste dyka ned och lära mig CSS antar jag, för att få ordning på det, och förstå hur saker och ting är tänkt att fungera.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Hjälp, någon som kan hjälpa mig, HTML och CSS

Inlägg av Nerre »

CSS är i grunden enkelt, men det tenderar att bli rätt mycket.

Jag tror att de flesta som gör CSS idag använder grafiska verktyg för att skapa CSS-filen.

Ska man koda för hand tror jag man behöver titta på den gamla CSS-filen och se hur den gör.

Sen finns det en massa trix för att saker ska fungera dynamiskt, som "float", sätta max- och minvärden etc.

Jag har aldrig skrivit komplicerad CSS från scratch, men har (med en del trial and error) lyckats modifiera befintliga enligt mina egna önskemål.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Hjälp, någon som kan hjälpa mig, HTML och CSS

Inlägg av SeniorLemuren »

Länken jag bifogade visar ju hur enkelt det hela är. Jag brukar arbeta så här. Jag kopierar originalfilen och testar fram vad jag vill ändra, spara ändringen i en egen CSS-fil som jag läser in efter originalfilen, på så sätt så har jag alla funktioner kvar från originalet förutom de ändringar jag gjort i men egen CSS, eftersom den laddas efter originalfilen. Att offra 11 minuter på att kolla den länkade filen är definitivt värt tiden om man är novis.
Skriv svar