Avlödning av DIL-kretsar från flerlagerskort?

Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8477
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Avlödning av DIL-kretsar från flerlagerskort?

Inlägg av AndersG »

Jag har en avlödningsspets för DIL16 till min gamla weller, men det var 10 år sedan jag använde den och kan inte hitta den, så tips mottages tacksamt. Kretsen är paj så den är jag inte orolig för, men vill inte skada kortet.

Varmluft brukar inte fungera bra på PTH, så vad föreslår ni? ChipQuik? Värma på komponentsidan och tennsug på baksidan?
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7038
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Avlödning av DIL-kretsar från flerlagerskort?

Inlägg av Teknikern »

Krossa kretsen och plocka ett ben i taget.
H.O
Inlägg: 5708
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Avlödning av DIL-kretsar från flerlagerskort?

Inlägg av H.O »

Ja, klipp benen så nära kapseln du kan och löd sedan bort dom, ett i taget.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7038
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Avlödning av DIL-kretsar från flerlagerskort?

Inlägg av Teknikern »

Jag har slipat en hovtång så skäret hamnar så nära benen det går, sen klipper jag toppen av kretsen, det blir lite mer ben att hålla i på det sättet när man rätat den del som går rätt in i kretsen om kretsarna ligger tight mot kortet.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8477
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Avlödning av DIL-kretsar från flerlagerskort?

Inlägg av AndersG »

Tack för tipsen! Jo, jag skulle behöva en yttepytte avbitare om jag skall knipa av dem.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Avlödning av DIL-kretsar från flerlagerskort?

Inlägg av TomasL »

Skär av benen med skalpell.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32735
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Avlödning av DIL-kretsar från flerlagerskort?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kan du komma till med en Dremel eller liknande med en tunn sliptrissa? Jag lyckades faktiskt klippa benen med en avbitartång med inte alltför smal "näbb".

Nu är det ett flerlagerskort och misstänker jag ett ganska tjockt sådant, men till mina vanliga tvålagerskort gäller att får jag inte rent i hålen för att montera en ny komponent värmer jag lödstället och trycker snabbt i en rund tandpetare i trä.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7038
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Avlödning av DIL-kretsar från flerlagerskort?

Inlägg av Teknikern »

Det går också utmärkt att värma benen ett och ett, ta tryckluften och blåsa bort tennet från baksidan, rent i hålen blir det iallafall och då måste man inte klippa.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4693
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Avlödning av DIL-kretsar från flerlagerskort?

Inlägg av Swech »

Det brukar också vara bra att samtidigt som man klipper så värmer man benet från andra
sidan så att den mekaniska stressen som blir i själva klippet inte skadar kortet utan benet har
möjlighet att flytta på sig (brukar krävas 2 personer)

Swech
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Avlödning av DIL-kretsar från flerlagerskort?

Inlägg av PeterH »

En helt normal elektroniktång med spets får enkelt plats att klippa benen på en DIL-krets, klipp från ovansidan så att inte "kraften" från skäret trycker benen i sidled utan ut från kretsen eftersom dom annars kan ge lite påfrestning på närliggande ben som ännu inte är klippta...

En video som visar tekniken finns här: länk
remove_DIP.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33767
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Avlödning av DIL-kretsar från flerlagerskort?

Inlägg av Glenn »

Har man avlödningsutrusting så tycker jag det bästa är att värma med lödpenna uppifrån och med avlödningsstationen underifrån och sen när det är varmt nog suga ut tennet. Det brukar räcka om det inte är typ gigantiska jordplan.

I de fallen bruakr det vara svårt även med kapade ben dock.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8477
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Avlödning av DIL-kretsar från flerlagerskort?

Inlägg av AndersG »

Jag behöver dock hitta en avbitare med spetsigare näbb. Skall kolla på måndag. Annars har @Fortran en avlödningsstation. Jag har bara vanlig kolv, hetluft och tennsug, den manuella varianten.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Avlödning av DIL-kretsar från flerlagerskort?

Inlägg av TomasL »

Eller också, gör du som jag gör, om kretsarna inte skall återanvändas, "Sågar" av benen med skalpell, när höljet.
Jag gör de ocskå på ytmonterade kretsar, blir betydligt mindre skador på paddarna då.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Avlödning av DIL-kretsar från flerlagerskort?

Inlägg av PeterH »

Om man "sågar" eller på nåt sätt försöker avverka material på kretsen (benen) finns risk att man får "metallspån" som hamnar där det inte ska... Plus att det tar mycket längre tid och det finns risk att man sågar/skär av något under kretsen.

Att använda tennsug _kan_ fungera men det är stor risk att tenn blir kvar i hålet vilket med stor sannolikhet ökar risken för att förstöra vian om det är ett flerlagerskort.

Har provat alla dessa metoder under många år och kan säga att bäst funkar det att klippa och ta bort benen med pincett medans man värmer, alternativt som i videon om man råkar ha en lödpenna med magnetiskt spets.
PS. Istället för tennsug (som ofta "slår" vid användandet så man riskerar märken i kortet) använder jag lodfläta som är mycket skonsam mot korten om man inte snålar utan använder delar av flätan som inte redan har lite tenn på sig :vissla:

Tips! När man använder lodfläta fungerar det bra att få igång kapilärkraften i flätan genom att tillföra lite nytt tenn/fluss när man börjar...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Avlödning av DIL-kretsar från flerlagerskort?

Inlägg av TomasL »

Inga problem, sågar avser rörelsen, vad du faktiskt gör är att skära av benen, dock så försiktigt att du inte skadar nånting, dvs um för um skapar du en skåra i benen.
Du vinklar bladet så du kan bearbeta samtliga ben samtidigt.
Skriv svar