Styra varmvattenberedare med timer?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
stoffe
Inlägg: 834
Blev medlem: 22 februari 2007, 21:08:25
Ort: Uppsala
Kontakt:

Styra varmvattenberedare med timer?

Inlägg av stoffe »

Tjabba!

Längesedan som jag postade här. Men nu har jag gått över till Tibber och behöver komma på en smart lösning för att styra min varmvattenberedare så att den värmer vattnet under 5-6 timmar på natten endast och med högre temperatur. Jag tänkte vrida upp den till 90 grader istället för nuvarande 60 grader.

Jag köpte en z-wave brytare som jag tänkt installera men den var bara 1-fas vilket jag trodde räckte. Men så visade sig att varmvattenberedaren går på 2-fas. Det är en Nibe Compact 300 liters. Jag hittade sedan en lämplig kontaktor i gömmorna som z-wave brytaren skulle kunna styra, men den låter för mycket vid från och tillslag. Det måste vara tyst om natten när jag ska sova.

Jag kan programmera z-wave brytare från min telldus enhet. Därför tänkte jag att det kunde vara en lämplig timer.

Alternativ 1. Skaffa en annan timer som har 2 faser, som inte låter något.

Alternativ 2. Flytta kontaktorn upp på vinden eller liknande.

Alternativ 3. Köpa en tystare kontaktor som inte låter nämnvärt vid till och frånslag. Har sett att Kjell har en 20 db kontaktor, dock bara enfas, men det skulle funka med två sådana.

Andra alternativ och lösningar?

Jag tänker att elpriset är lägst nattetid mellan kl 01-05
stoffe
Inlägg: 834
Blev medlem: 22 februari 2007, 21:08:25
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Styra varmvattenberedare med timer?

Inlägg av stoffe »

Jag hittade en tyst kontaktor för 3-fas här.

https://www.elbutik.se/product.html/ins ... ry_id=1825

Men andra alternativ på att styra varmvattenberedaren tas tacksamt emot.
metric
Inlägg: 766
Blev medlem: 16 maj 2010, 11:04:52

Re: Styra varmvattenberedare med timer?

Inlägg av metric »

Om det är bara ett 400volts element räcker det att du bryter ena fasen så värmer det inte.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16779
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Styra varmvattenberedare med timer?

Inlägg av grym »

japp, tvåfas och bryt en så funkar det, och man kan ha en solitstate relä som inte låter något
stoffe
Inlägg: 834
Blev medlem: 22 februari 2007, 21:08:25
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Styra varmvattenberedare med timer?

Inlägg av stoffe »

Jag blir inte riktigt klok på hur den funkar eftersom den går att koppla 1-fas 1kW eller 2-fas 3 kW samt 3-fas 3/6 kW.

https://assetstore.nibe.se/hcms/v2.3/en ... AvbWFzdGVy
Sid 8-9

Dock tycker jag det ser ut som att man byter termostat för 3-fas drift, om det innebär att man byter hela värmaren är dock oklart.
salle
Inlägg: 853
Blev medlem: 28 oktober 2004, 09:41:45
Ort: Växjö

Re: Styra varmvattenberedare med timer?

Inlägg av salle »

På min värmepump med separat vvb, så har jag monterat en potentiometer parallellt med tempgivaren och monterat en växlande brytare, ESP8299, kör Home Assistant, på det viset lurar jag pumpen att varmvattnet är 65 grader på dagtid.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17160
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Styra varmvattenberedare med timer?

Inlägg av AndLi »

Har du räknat på vinsten med att värma på natten jämfört med de ökade förlusterna att värma till 90 grader?

Om du kör den via ZWave, varför då köra fasta tider och inte efter de timmar det verkligen är billigast?

Det ser ut som att det finns två varianter, en en element variant som kan köras i 1 eller 3 kW beroende på om man kör 230 eller 400V
och en tre element variant där man ser ut att köra 2 eller 3 element, där L2 inte verkar ansluten i 3kW mode.

Tittar du i "Teknisk data" på sidan 12 står det en not efter 6kW "Tillbehör krävs" för 200 modellen och för 300 modellen finns det två olika artikelnummer för 1 och 3 element varianterna.
I Tillbehörs listan finns det ett "Eltatronsats 6kW"
https://www.nibe.eu/assets/documents/12335/411219-3.pdf
Där ser det ut som termostat och element sitter på en och samma enhet, så allt byts vid uppgradering
Haralt
Inlägg: 2498
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Styra varmvattenberedare med timer?

Inlägg av Haralt »

stoffe,
NIBE Compakt 300 rymmer tydligen ca 270 Liter varmvatten.

Om du idag håller varmvattnet vid 60 grader C och tänker öka och hålla det vid 90 grader C, då ökar värmeförlusterna till omgivningen ganska mycket.
Ökar faktiskt med 75 %. Värmeförlusterna till omgivningen bestäms av värmeisoleringstjockleken på varmvattenbehållaren.
Enligt (60 - 20) = 40 oC
(90 - 20) = 70 grader.

Du kan lagra några extra kWh när du ökar varmvattentempen i varmvattenbehållaren från 60 till 90 grader.
E = m x Cp x DeltaT = 270 kg x 4,2 kJ/(kg oC) x (90 - 60)oC = 23920 kJ = 9,45 kWh.

Kan du tillgodogöra dig den ökade värmeförlusten pga att du håller 90 grader istället för 60 oC?

Står det i databladet hur många kWh värme varmvattenbehållaren i en Nibe Compakt 300 läcker ut per dygn? Om det står är det väl då vid 60 oC.

Rédigé:
En beräkning för cylindrisk varmvattentank med volym 270 Liter:
Diameter: 0,48 m
cylindrisk höjd: 1,42 m
Med 110 mm värmeisolering med värmeledningsförmåga 0,035 W/(m K).
Vid 20 graders omgivningstemperatur då värmeläcker den per dygns(24h):
Vid 60 oC, ca 0,9 kWh
Vid 90 oC, ca 1,6 kWh.

Jag undrar om det inte är styropor(värmeledningsförmåga= ca 0,035 W/(m K) som värmeisolering på din varmvattenbehållare. Jo, det är styropor(=EPS). Om det är 110 mm tjock värmeisolering på den, vet jag inte. På billiga varmvattenberedare brukar de bara ha ett tunt skikt värmeisolering, eftersom okunniga bara tittar på priset.
Senast redigerad av Haralt 14 februari 2023, 17:58:07, redigerad totalt 3 gånger.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Styra varmvattenberedare med timer?

Inlägg av rikkitikkitavi »

Du behöver troligen inte värma till 90C för att täcka tiden mellan värmningarna. Temperaturen kommer sjunka mellan 5-10C på denna perioden och även om du har 50C varmvatten i beredaren kan du producera tappvarmvatten. Däremot måste du säkerställa att din beredare har effekt nog att värma upp hela din varmvattenförbrukning under dygnet på den tiden du har tillgodo. Har du ett 3kW element så blir det 3kWh per timme, och runt 10-15 kWh varmvatten är normalt bruk.

Men eftersom detta är EF kommer någon skriva att det är det inte alls för de har själva mer eller mindre och därför måste det vara en helt annan sak och inget kommer fungera :)

Du får räkna på det. Men som sagt, det finns inget behov att med en så stor beredare värma upp till 90C såtillvida ni inte har extremt hög förbrukning.
Nerre
Inlägg: 26717
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Styra varmvattenberedare med timer?

Inlägg av Nerre »

Jag kan direkt säga att ungefär 10 kWh per dygn tror jag vi gör av med, så det stämmer alltså rätt bra :)

Däremot verkar vår beredare också läcka 10 kWh om dygnet, men när jag läste det där nu funderar jag på om jag borde sänka temperaturen i beredaren lite ställa om blandningsventilen lite. Jag tror den står på 70 grader idag, det kanske lönar sig att sänka till 60 (särskilt nu när ungarna är utflugna).
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17160
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Styra varmvattenberedare med timer?

Inlägg av AndLi »

Nerre: Så er VVB gör alltså ensamt av med 20 kWh per dygn?

Min verkar läcka ca 2kWh per dygn, går upp till 65 grader i toppen/60 i botten (mätt på utsidan av kärlet)faller ca 5 grader under dygnet(men skiktningen är bra så botten sjunker till 20 grader ganska direkt vid uttag)

Förbrukningen måste ju vara väldigt tydligt kopplad till mängden innevånare i huset med.
Användarvisningsbild
ojz0r
Inlägg: 249
Blev medlem: 14 september 2007, 19:38:04
Ort: Växjö

Re: Styra varmvattenberedare med timer?

Inlägg av ojz0r »

Nerre skrev: 14 februari 2023, 17:46:45 det kanske lönar sig att sänka till 60 (särskilt nu när ungarna är utflugna).
Se till att inte blockera legionellahöjningen. Tanken måste upp till minst 65 grader under x antal minuter varje vecka för att säkerställa att det inte bildas legionella i tanken.
Nerre
Inlägg: 26717
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Styra varmvattenberedare med timer?

Inlägg av Nerre »

AndLi skrev: 14 februari 2023, 17:59:51 Nerre: Så er VVB gör alltså ensamt av med 20 kWh per dygn?
Jag tror det. Mycket beror det troligen på att det är en beredare med utanpåliggande element (osäker på om det kallas mantelberedare). Det blir av naturliga skäl mer förluster än när elementet sitter inuti.

Jag har ju inte mätt direkt på beredaren, men jag har jämfört husets dygnsförbrukning vid olika tillfällen (t.ex. när vi varit hemma men inte lagat mat, när vi varit bortresta och haft beredaren påslagen jämfört med när vi var bortresta och hade den avslagen osv).

Jag har inte lagt så jättemycket fokus på det då den stora kostnaden ändå är uppvärmningen på vintern.
Nerre
Inlägg: 26717
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Styra varmvattenberedare med timer?

Inlägg av Nerre »

ojz0r skrev: 14 februari 2023, 18:35:31 Se till att inte blockera legionellahöjningen. Tanken måste upp till minst 65 grader under x antal minuter varje vecka för att säkerställa att det inte bildas legionella i tanken.
Tror inte vår gamla beredare har nån sån, det är nog därför jag kört den på 70 grader inser jag. Sänka till 65 ger kanske ingen enorm skillnad.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Styra varmvattenberedare med timer?

Inlägg av TomasL »

Nix, nådant sådant finns inte, överhuvudtaget på några elberedare, då de antages gå i tillräckligt hög temperatur.
Skriv svar