Silicon Labs WF200/Microchip ATWINC1500 - Värt att testa?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17044
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Silicon Labs WF200/Microchip ATWINC1500 - Värt att testa?

Inlägg av AndLi »

Jag hade googlat och hittat någon annan som gjort samma jobb tidigare och sen klipp och klistrat...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Silicon Labs WF200/Microchip ATWINC1500 - Värt att testa?

Inlägg av TomasL »

Och jag hade studerat hur de olika sakerna fungerar, för att förstå sammanhanget, och varför man gör på vissa sätt och inte andra.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Silicon Labs WF200/Microchip ATWINC1500 - Värt att testa?

Inlägg av DanielM »

AndLi skrev: 11 februari 2023, 21:29:44 Jag hade googlat och hittat någon annan som gjort samma jobb tidigare och sen klipp och klistrat...
Tyvärr så finns det inga tydliga projekt som är gjorda med WF200 tillgängliga. Silicon Labs har några enstaka projekt på sin GitHub som är endast anpassade för deras utvecklingsprojekt.
TomasL skrev: 11 februari 2023, 21:36:01 Och jag hade studerat hur de olika sakerna fungerar, för att förstå sammanhanget, och varför man gör på vissa sätt och inte andra.
Jag har gått igenom dokumentationen för denna WF200. Jag skulle säga att WF200 är ingen komplett lösning, och den verkar dyr också samt kräver mycket jobb för att få igång.
Med WF200 så måste man ha en extern mikrokontroller med minst 350 kB i flash för att man ska spara Firmware + PDS där för WF200 vid uppstart.

Sedan var dokumentationen på WF200 urusel.
Jag har tittat lite på ATWINC från Microchip och det verkar vara en lösning som både finns färdigt och vanligt löst chip.
Det som är intressant med ATWINC är att det är en komplett lösning. ATWINC är inte bara en mottagare/sändare, utan även en mikrokontroller som har MAC-drivare och IP-stack inkluderat och dessutom 4/8 Mb flash för en fet hemsida. Detta tycker jag är häftigt.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17044
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Silicon Labs WF200/Microchip ATWINC1500 - Värt att testa?

Inlägg av AndLi »

Atmels låter som en rak av konkurrent till den mycket mer använda esp32. Och eftersom du behöver mycket assistans så kan det vara en fördel när många använder den och det finns mycket stöd klart.

Ett projekt för wf200 räcker väl för att kopiera ifrån?
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Silicon Labs WF200/Microchip ATWINC1500 - Värt att testa?

Inlägg av DanielM »

Grejen är att jag försöker undvika kinesiska kloner. ESP32 är billiga, men oftast är det så att man får det man betalar för. Sedan är ESP32 inget annat än en klon av västerländsk teknologi.
Atmel är väll uppköpt av Microchip?

Jag gör detta för att dels vill jag utforska andra plattformar än bara STM32. STM32:a kommer jag alltid använda, enkelt, snabbt med mera. Men ST saknar just det där med WiFi. Då tänkte jag att en ATWINC borde vara ett lämpligt projekt. Då är det bara MPLAB som jag måste använda.

ESP32 använder man med Arduino IDE och dess språk. Jag undviker allt som har med Arduino att göra. Arduino är bra, men det är en leksak för utbildningsbehov.
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1865
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Silicon Labs WF200/Microchip ATWINC1500 - Värt att testa?

Inlägg av carpelux »

ESP32 använder man med Arduino IDE och dess språk.
Fel, ESP32 har inget med Arduino att göra, eller för den delen med Atmel / microchip. Den är utvecklad av det kinesiska företaget Espressif och använder sig av Tensilica Xtensa mpu. Den kan användas med Arduino-miljön tack vare ett opensource-projekt som tagit fram en lösning för det men espressif har ett eget sdk benämnt esp-idf du kan använda utan att se skymten av något arduinorelaterat
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Silicon Labs WF200/Microchip ATWINC1500 - Värt att testa?

Inlägg av säter »

DanielM skrev: 12 februari 2023, 12:00:07 Jag undviker allt som har med Arduino att göra. Arduino är bra, men det är en leksak för utbildningsbehov.
Var det inte du som skrev för några år sedan att Arduino var framtidens industristandard?
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5719
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Silicon Labs WF200/Microchip ATWINC1500 - Värt att testa?

Inlägg av rvl »

Precis som man KAN använda Arduino med ST-kretsar också, om man nu vill...
(edit: säter kom emellan)
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Silicon Labs WF200/Microchip ATWINC1500 - Värt att testa?

Inlägg av DanielM »

säter skrev: 12 februari 2023, 13:37:53
DanielM skrev: 12 februari 2023, 12:00:07 Jag undviker allt som har med Arduino att göra. Arduino är bra, men det är en leksak för utbildningsbehov.
Var det inte du som skrev för några år sedan att Arduino var framtidens industristandard?
Inte vad jag känner till.
Jag tror du menar säkerligen att jag menar att Controllino kan användas ute i industrin. Det är en Arduino med skydd.

Men till er övriga.
Vad tror ni om mitt val om Microchip? Gör jag ett dumt val?
agehall
Inlägg: 418
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Silicon Labs WF200/Microchip ATWINC1500 - Värt att testa?

Inlägg av agehall »

Om du inte förstår dig på hur du implementerar det du vill med de kretsar du har valt så har du gjort ett dumt val, ja.

Din uppfattning om ESP32 är ju dessutom helt skev. Det är en utmärkt krets till massor av saker och den har som redan sagts ingenting med Arduino att göra.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17044
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Silicon Labs WF200/Microchip ATWINC1500 - Värt att testa?

Inlägg av AndLi »

Jag håller med agehall, vill man uppfinna hjulet igen av principiella skäl är det fritt fram, men som du märker behöver man då också massor av kunskap och ork att sätta sig in i nya datablad... Jag tror esp32 och div färdig kod för den hade passat din mentalitet bättre, då kan du se resultat direkt och behöver i te skriva massa kod först för att ens få det basic att fungera...
Mr Andersson
Inlägg: 1394
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: Silicon Labs WF200/Microchip ATWINC1500 - Värt att testa?

Inlägg av Mr Andersson »

Jag har ingen erfarenhet av just ATWINC1500 men jag har använt andra wifi-moduler från microchip. Det är en ren mardröm om man inte använder PIC-processorer.
Det finns ingen protokoll- eller registerdokumentation. Bara deras egna api-kod som enligt licensen bara får användas på microchip-produkter.
Så länge du håller dig inom PIC-ekosystemet så fungerar det väldigt bra och enkelt att använda.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Silicon Labs WF200/Microchip ATWINC1500 - Värt att testa?

Inlägg av DanielM »

agehall skrev: 12 februari 2023, 16:26:10 Om du inte förstår dig på hur du implementerar det du vill med de kretsar du har valt så har du gjort ett dumt val, ja.

Din uppfattning om ESP32 är ju dessutom helt skev. Det är en utmärkt krets till massor av saker och den har som redan sagts ingenting med Arduino att göra.
Förstår?
Det är snarare en arbetsfråga, inte kunskapsfråga. WF200 kräver att man måste överföra en firmware vid uppstart och göra en viss antal processer. Det är dålig dokumentation också.
Dessutom kräver WF200 att uC som kopplas ihop med SPI har tillgång till massa annat så som MAC-drivare och kan lagra firmware som är på ca 300 kB.

Jag säger inte att ESP32 är dåligt. Jag säger att det är kopierad västerländsk teknologi.
AndLi skrev: 12 februari 2023, 16:33:10 Jag håller med agehall, vill man uppfinna hjulet igen av principiella skäl är det fritt fram, men som du märker behöver man då också massor av kunskap och ork att sätta sig in i nya datablad... Jag tror esp32 och div färdig kod för den hade passat din mentalitet bättre, då kan du se resultat direkt och behöver i te skriva massa kod först för att ens få det basic att fungera...
Jag vill helst försöka med en Microchip. Jag uppfattar att dom har bättre dokumentation och denna WiFi modul som jag tittar på, är dessutom även en uC som har en MAC-drivare inkluderat. Det känns som en komplett lösning. WF200 känns som ett tillägg bara, som är komplicerad.
Mr Andersson skrev: 12 februari 2023, 18:34:01 Jag har ingen erfarenhet av just ATWINC1500 men jag har använt andra wifi-moduler från microchip. Det är en ren mardröm om man inte använder PIC-processorer.
Det finns ingen protokoll- eller registerdokumentation. Bara deras egna api-kod som enligt licensen bara får användas på microchip-produkter.
Så länge du håller dig inom PIC-ekosystemet så fungerar det väldigt bra och enkelt att använda.
Nu hänger jag inte med. Så det är svårt, eller omöjligt att kunna använda sig av SPI om det är Microchips produkter, som att deras SPI är av något unikt protokoll? I så fall är det väll inte SPI, utan något eget?
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Silicon Labs WF200/Microchip ATWINC1500 - Värt att testa?

Inlägg av DanielM »

Mr Andersson skrev: 12 februari 2023, 18:34:01 Jag har ingen erfarenhet av just ATWINC1500 men jag har använt andra wifi-moduler från microchip. Det är en ren mardröm om man inte använder PIC-processorer.
Det finns ingen protokoll- eller registerdokumentation. Bara deras egna api-kod som enligt licensen bara får användas på microchip-produkter.
Så länge du håller dig inom PIC-ekosystemet så fungerar det väldigt bra och enkelt att använda.
Efter att ha forskat lite så måste jag säga att du har rätt.
ATWINC är BARA till Microchips produkter. Inga andra.

Dom skriver det lite kryptiskt på sin hemsida också.
The ATWINC1500 connects to any SAM or PIC MCU with minimal resource requirements.
ATWINC1500 är dock en komplett lösning.
Microchip's ATWINC1500 is an IEEE 802.11 b/g/n IoT network controller that has networking stack built on the chip.
https://www.microchip.com/en-us/product/ATWINC1500

Problemet är att jag har inga PIC processorer. Jag har bara en hög med STM32 processorer, ca 20 stycken som jag fick av en vän. Målet var att använda dessa med lite WiFi.
Jag får väll forska vidare med WF200 då. :)
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Silicon Labs WF200/Microchip ATWINC1500 - Värt att testa?

Inlägg av ToPNoTCH »

DanielM skrev: 17 februari 2023, 16:34:36 Jag säger inte att ESP32 är dåligt. Jag säger att det är kopierad västerländsk teknologi.
Var i jössenamn har du fått det ifrån ?
Har du någon källa ?
Skriv svar