Resistansmäta primärsidan på en transformator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
SueCia
Inlägg: 165
Blev medlem: 23 oktober 2016, 22:23:39

Resistansmäta primärsidan på en transformator

Inlägg av SueCia »

Skitdum fråga men jag måste ändå ställa den..

Om man mäter primärsidan av en transformator och får värdet 11 Ohm, så får jag det till 20,9 Ampere
Transformatorn matar en aktiv bashögtalare.

Tyder den här mätningen på att transformatorn är sönder, eller är det inte så enkelt när man mäter spolar?
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Resistansmäta primärsidan på en transformator

Inlägg av Hobbyisten »

Spolar är strömtröga och gör motstånd mot varje skiftning i strömmens polaritet varför det inte funkar med att bara mäta resistansen genom lindningen och räkna med ohms lag, det är induktansen du behöver veta.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Resistansmäta primärsidan på en transformator

Inlägg av breflabb »

Det låter ganska rimligt med 11Ohm
Traforna som sitter i gamla 70-80 tals stereo med större effekt mäter inte mer än 7-9 Ohm
på primär lindningen
Men får man fråga varför du undrar det, vad är problemet?
SueCia
Inlägg: 165
Blev medlem: 23 oktober 2016, 22:23:39

Re: Resistansmäta primärsidan på en transformator

Inlägg av SueCia »

breflabb skrev: 5 februari 2023, 00:05:50 Det låter ganska rimligt med 11Ohm
Traforna som sitter i gamla 70-80 tals stereo med större effekt mäter inte mer än 7-9 Ohm
på primär lindningen
Men får man fråga varför du undrar det, vad är problemet?
Det har gått en glasrörssäkring som sitter mellan inkommande matning och primärsidan.
Tänkte jag skulle kolla så jag inte har en kortslutning innan jag drar i en ny säkring.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Resistansmäta primärsidan på en transformator

Inlägg av breflabb »

Kör med beprövade tricket, koppla in en 60W glödlampa istället för säkring
det funkar som ström,begränsare
Den säkringen kan också gå om det är kortis någonstans på sekundär sidan
Om du skall hålla på med detta tänk på att 230V är dödlig om man slarvar med säkerheten
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Resistansmäta primärsidan på en transformator

Inlägg av Nerre »

SueCia skrev: 4 februari 2023, 22:56:41 Om man mäter primärsidan av en transformator och får värdet 11 Ohm, så får jag det till 20,9 Ampere
Precis som flera har påpekat så är det där likströmsresistansen, lite förenklat kan man väl säga att de där 20,9 A är peakströmmen vid tillslagning (innan kärnan magnetiserats). Säkringen som sitter före är med andra ord troligen en trög säkring just för att inte lösa vid tillslag.

Vid riktigt stora transformatorer brukar man behöva startströmsbegränsare för att inte säkringarna ska ryka, antingen NTC i serie med matningen eller resistorer som kopplas förbi med kontaktor/relä strax efter tillslag (ett vanligt knep är att låta sekundären dra kontaktorn, då slipper man krångla med tidreläer och grejer).
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Resistansmäta primärsidan på en transformator

Inlägg av Mindmapper »

SueCia skrev: 5 februari 2023, 00:16:34
breflabb skrev: 5 februari 2023, 00:05:50 Det låter ganska rimligt med 11Ohm
Traforna som sitter i gamla 70-80 tals stereo med större effekt mäter inte mer än 7-9 Ohm
på primär lindningen
Men får man fråga varför du undrar det, vad är problemet?
Det har gått en glasrörssäkring som sitter mellan inkommande matning och primärsidan.
Tänkte jag skulle kolla så jag inte har en kortslutning innan jag drar i en ny säkring.
Vore intressant att veta t.ex säkringens storlek. Då får man lite bättre uppfattning om hur stor trafon och förstärkaren är.
Typen på förstärkaren är också bra information.
Sitter avsäkring på sekundärsidan är det nog trafon som gått. Men det behöver inte betyda att det är för lågt värde på primärsidan. Det kan vara en kortslutning på sekundärsidan också. Har du avsäkring på sekundärsidan också så borde den ha gått om det blir kortslutning i likriktaren eller något annat efter likriktaren.
Skriv svar