Jorda mot element

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14868
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Jorda mot element

Inlägg av rikkitikkitavi »

TheUnreal skrev: 5 februari 2023, 10:00:28 Kan du utveckla lite angående armering i plattan?
Just detta är ju ett ämne där elinstallatörer har svårt att navigera och artiklar i tidskriften Elinstallatören försöker reda i när armering skall anslutas till PEN och om detta då innebär att armering ska utföras under egenkontrollprogram och ackrediterad elinstallatör för regelefterlevnad.
Ja, det är vad mina kollegor också sliter sitt hår med. Jag har egentligen bara gjort klassningsplaner för ATEX miljö. Om jag förstått det rätt finns det ingen tydlig standard att följa.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14868
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Jorda mot element

Inlägg av rikkitikkitavi »

Nerre skrev: 5 februari 2023, 17:46:27 Ja många säger ju jord om allting, jag har i mina inlägg försökt vara tydlig med när jag menar skyddsjord och när jag menar potentialutjämning (därmed inte sagt att jag kanske slarvat i nån enstaka mening). Men det är klart, de som inte förstå skillnaderna inser kanske inte att termerna betyder olika saker.
Av jord är du kommen...

Bra att du skriver skyddsjord och inte jord, jord kan ju vara lite vad som helst.

Tycker Mindmapper sammanfattade det rätt väl.

Sedan kanske inte elektronikkomponenter tar skada av någon volts potential (men viss, känsliga FET ingångar kan ta stryk)
thomasa88
Inlägg: 114
Blev medlem: 9 februari 2008, 22:01:31

Re: Jorda mot element

Inlägg av thomasa88 »

Hehe, oj, han inte svara igår och nu var det full fart!

Tack för alla svar! Kopplar ihop matta, lödstation och person :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45264
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Jorda mot element

Inlägg av TomasL »

Väggar och golv i betong och trä är också bra "jordpunkter"
thomasa88
Inlägg: 114
Blev medlem: 9 februari 2008, 22:01:31

Re: Jorda mot element

Inlägg av thomasa88 »

Aha, så de är lite ledande?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45264
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Jorda mot element

Inlägg av TomasL »

Tillräckligt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16767
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Jorda mot element

Inlägg av grym »

småsaker som inte för torrt och rätt kläder är en sak med

fick en ny fleesjacka på jobbet, och den verkar vilja avliva mig med statisk elektricitet , jag är inte känslig av mig, men dom där känns efter man tagit av sig den
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18355
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Jorda mot element

Inlägg av 4kTRB »

Körde taxi ett tag och rullade en hel del folk in på sjukhuset i rullstolar de hade
vid entrén. Funkade bra förutom genom en korridor på sjukhuset där jag alltid
fick stötar efteråt. Tex om jag tryckte på hissknappen. Brukade trycka till
knappen med knogen efter ett tag då det kändes mindre.
Mindmapper
Inlägg: 6404
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Jorda mot element

Inlägg av Mindmapper »

helmut skrev: 5 februari 2023, 18:34:53 När man kopplar in landströmmen på fartyg måste trefasledningen gå igenom en transformator. Skulle man koppla in tre faser direkt till säkringsskåpet i fartyget blir resultatet att fartyget kommer att förvandlas till järnoxid så det blir hål i skrovet och fartyget kommer att sjunka eftersom det kommer att uppstå galvaniska strömmar i vattnet runt båten.
Finns det någon risk att man kopplar in jordledningen fel i ett hu så att alla rör försvinner och kommer att förvandlas till järnoxid eller motsvarande för kopparrör.
Har aldrig hört om galvaniska problem i det fallet. Problemet är väl större i saltvatten.
När ström går via rör ut från huset kallar man det vagabonderande strömmar. Dvs. ström som tar vägar de inte ska ta.

När jag var ung hade vi problem med att när vattenledningar frös tinade man med ström. För att värma vattenledningarna behövde man bra många hundra amper. Spänningarna man använde var låga. Då kunde man få vagabonderande strömmar som gick från vattenledningarna och in i husets elsystem. I bästa fall brände de höga strömmarna av elledningar i huset. I sämsta fall brändes huset ner. En elektriker var alltid med och försökte med tångampere meter, mäta så att inga strömmar gick in i husets elsystem. För att vara på den säkra sidan gick man också vakt för att kunna ta hand om ev. bränder tidigt. Idag är det mycket plaströr så det går inte att tina med ström, tror t.o.m. att det är förbjudet.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33748
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Jorda mot element

Inlägg av Glenn »

Nerre skrev: 5 februari 2023, 09:01:08 Som lite sidospår så litar man i sjukhusmiljö inte ens på skyddsjorden för potentialutjämning, det finns särskilda potentialutjämningsuttag och de har dessutom mycket större kabelarea än vanliga skyddsjorden eftersom hela poängen med dem är att få ned potentialskillnaderna så mycket som möjligt.

Jag vill minnas att från apparat till uttag på väggen (det är snarare en pinne på väggen, hankontakt) är det minst 4 kvadrat, och i installationen minst 16 kvadrat. Detta även för grejer som bara matas från en vanlig 10 A-grupp (där skyddsjorden inte är mer än 1,5 kvadrat).
Så är det nog på många större installationer, på jobbet har vi två separata "nät" för jord och skyddsjord, skyddsjord är gröngul, jord är svart, och den är som sagt kraftiga kablar, som är kopplade till "allt".

När man gör jordmätningar (via tångamperemeter för DC) så ser man ofta att det går ett antal Ampere i dessa ledningar.
agehall
Inlägg: 424
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Jorda mot element

Inlägg av agehall »

4kTRB skrev: 5 februari 2023, 23:14:25 Körde taxi ett tag och rullade en hel del folk in på sjukhuset i rullstolar de hade
vid entrén. Funkade bra förutom genom en korridor på sjukhuset där jag alltid
fick stötar efteråt. Tex om jag tryckte på hissknappen. Brukade trycka till
knappen med knogen efter ett tag då det kändes mindre.
Håll hårt i en nyckel och tryck nyckeln mot något så känner du ingenting. Det är gnistan som "bränner" dig, så om den hoppar till en metallbit så känner du inget.
MiaM
Inlägg: 9961
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Jorda mot element

Inlägg av MiaM »

Mät inte med mA-område mellan element och kök utan att först ha börjat med 10A-området.

Speciellt om du har kök med diskho infälld i diskbänk av icke ledande materian så är det stor chans att det inte finns nån förbindelse mellan skyddsjord (dvs främst spis) och vattenledningarna.

Har bott i en lägenhet som var utförd just så, och där hade jag mellan spisen och diskhon ungefär en volt per 10A total förbrukning för lägenheten, och med 10A-området så blev det väl också ungefär 1A per 10A total förbrukning, med resistansen jag hade i testledningarna på multimetern. Dumt att riskera att bränna säkringen för mA-området i multimetern.


Håller för övrigt med första svaret i tråden, ESD-jordning med de seriemotstånd man normalt använder går utmärkt att göra mot element. Och som redan sagts, formellt sett inte rätt, men finns det en beröringsbar ledande yta, ofta kring kranen/termostaten på elementet, så finns det. Som sidospår förstår jag inte varför dessa delar är undantagna isoleringskrav för vattenburen värme. Kan tycka att det borde vara krav att måla dessa i isolerade rum.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5773
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Jorda mot element

Inlägg av rvl »

För vissa experiment involverande dator i ett "ojordat rum" har jag fått ned störningsnivån rejält genom att jorda grendosans jord till luftnigsskruven på elementet. Den stora boven var förmodligen de i trådern tidigare nämnda kondensatorerna i datorn(/datorerna).
Inte regelriktigt, men vad gör man? (förutom att köra med bärbar dator på batteri, om det är möjligt)
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18355
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Jorda mot element

Inlägg av 4kTRB »

Hade en kristallmottagare från Clas Ohlsson (en gulaktig låda med gul öronsnäcka).
Kopplade jag antennen till elementet så kom det in betydligt fler stationer.
Jag jordade alltså antennen ?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45264
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Jorda mot element

Inlägg av TomasL »

Ja, i slutändan, men på väg till jord, så funkar resterande rör som antenn.

Vill minnas att en gång i tiden, var televerket hemma hos oss, tror de monterade extra ringklockor (kobrorna hade ju ingen som bekant) och då satte de en jordklämma på ett av radiatorrören.
Dock det var på den tiden när man hade stålrör i värmesystemet, och galvade rör för inkommande vatten, vilket man inte har i dag, så i dag är faktiskt radiatorn en dålig jordpunkt, i alla fall i lite modernare hus och sådan som blivit helrenoverade.
Skriv svar