Köpråd: fräs/borr för metall (primärt)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Köpråd: fräs/borr för metall (primärt)

Inlägg av hawkan »

Jag menar den typen man får upp när man skriver sk30 i ebay.
Det är inte så viktigt exakt vad det är, den passar.
verkstaden
Inlägg: 572
Blev medlem: 2 mars 2018, 16:09:29
Ort: Burträsk

Re: Köpråd: fräs/borr för metall (primärt)

Inlägg av verkstaden »

hummel skrev: 4 februari 2023, 22:46:42 BT innebär 2 st spår i verktygshållaren för klackar på spindeln, ISO saknar klackar och kan i princip slira i spindeln vid hög belastning,
Nej, ISO (DIN 2080, DIN 69871) har urtag för klackar. Lyckas du få en ISO-kona att slira så saknas klackarna i spindeln...
DIN 2080 har inget spår i flänsen för verktygsväxlarens arm men det har DIN 69871 och BT.
För att röra till det ytterligare har HSK, som är en vidareutveckling av ISO/BT där konan är kapad på halva höjden, inga klackar på dom mindre modellerna.
ISO och BT sitter på konan och drivs av klackarna, det är spel mellan flänsen och spindelnosen medan HSK har anliggning mellan både konan och flänsen mot spindelnosen. SK finns även med det på till exempel Mori-Seiki.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Köpråd: fräs/borr för metall (primärt)

Inlägg av säter »

hawkan skrev: 5 februari 2023, 17:31:56 Jag menar den typen man får upp när man skriver sk30 i ebay.
Det är inte så viktigt exakt vad det är, den passar.
Jag tvivlar på att DIN-69871 passar rakt av.
Posta en bild så vi vet vad du menar.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Köpråd: fräs/borr för metall (primärt)

Inlägg av hawkan »

Självklart.
Namnlös.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Harryballs
Inlägg: 8
Blev medlem: 26 december 2022, 13:05:40

Re: Köpråd: fräs/borr för metall (primärt)

Inlägg av Harryballs »

Många av de nyköp-fräsar jag kollar på har MK4 eller MK3 som kona. Fått flera tips om att ISO30 är att föredra av massa skäl, bl a enklare begagnatmarknad.

Är valet av ”rätt” kona en dealbreaker/avgörande.. eller går det att lösa smidigt oavsett?

Vad jag menar: kan man köpa en maskin man tycker verkar bra oavsett vilken kona de valt?
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Köpråd: fräs/borr för metall (primärt)

Inlägg av hawkan »

Ja det kan man göra. Det viktiga är att maskinen ar avsedd för att göra det du vill, fräsa.
De här maskinerna ZX45 o liknande är kombimaskiner för att borra och fräsa.
Pelaborrmaskiner har ofta MK2 utan dragstång och man slår ut verktyget med en kiljagare.
Man kan inte fräsa nåt nämnvärt med en sån för mk2-konan kan inte hålla fast ett verktyg under fräsning, det vibrerar loss.
Så dragstång behövs för att hålla verktyget på plasts. Och har man väl en dragstång så fungerar MK3 såväl som 30-kona och andra varianter.
Är maskinen avsedd för fräsning får man anta att det finns en vettig lösning. Man kan alltid tycka att det ena är bättre än det andra.
Jag tycker väl att en maskin med MK3 är mer åt borrningshållet medan en maskin med 30-kona är mer åt fräsningshållet. Men båda fungerar.
Sedan att fräsa i en sådan här liten maskin som det trots allt är, det blir pinnfräsar eller fly cutter och jag kommer inte på den svenska benämningen nu.
Glöm fräsverktyg med utbytbara skär, maskinen är för liten för sånt.
För pinnfräsar är det spännhylsor ER32 eller ER25 för att hålla fast de, vad som får plats. Och då behövs en MK3-ER32 hållare alt BT30-ER32 hållare plus ett kit med ER32 spännhylsor.
Och det finns gott om både MK3-ER32 och BT30-ER32 hållare (jag kollar på ebay, jag köper aldrig begagnat.) Så det är snarare det viktiga - tillgången till verktyg
och både MK3 och BT30 har stort utbud, så det är inget hinder.
Harryballs
Inlägg: 8
Blev medlem: 26 december 2022, 13:05:40

Re: Köpråd: fräs/borr för metall (primärt)

Inlägg av Harryballs »

Och två dumma följdfrågor:
-Hur försäkrar/vet man sig att en maskin har dragstång när man läser runt på sidor på nätet?

-Är maskiner som med dragstång som alltså fräser bra lika bra på att också borra - eller tummar man på den förmågan nått då?
Jag vill ju kunna fräsa fullgott när det behövs, men borrar som sagt 90% av tiden.
Harryballs
Inlägg: 8
Blev medlem: 26 december 2022, 13:05:40

Re: Köpråd: fräs/borr för metall (primärt)

Inlägg av Harryballs »

Tittat på denna också som ju är i min prisklass.

Skulle den funka bra för min behovsbild tror ni?

https://verktygsboden.se/maskin-teknik/ ... JQIE1UIDQg
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Köpråd: fräs/borr för metall (primärt)

Inlägg av H.O »

Utan att ha använt den så är det 85% borrmaskin och 15% fräsmaskin så den kanske passar dig perfekt.

Hyffsat snabb spindel, 3200rpm är en fördel med mindre borr och fräsar. Mekanisk växellåda och rejäl motor

Den runda pelaren gör att bordets läge sannolikt ändrar sig i X & Y när man vevar det upp och ner vilket kan vara en rejäl nackdel. Och veva det upp och ner kan man behöva göra oftare än man tror, speciellt med Morse-kona i spindeln då det snabbt blir ont om plats att få ut verktyget ur spindeln. Fördel ISO/SK/DIN whatever.

Fördelen med den höga runda pelaren är ju såklart att man kan få in betydligt högre detaljer mellan bord och spindel än på en maskin som är "mer" fräsmaskin (typ BF45 och liknande). Man kan ju t.o.m svänga bordet "ur vägen" och spänna detaljen direkt mot foten om så skulle behövas (fast då såklart bara för borrning).

Jag hade inte haft något emot att ha den maskinen i garaget - primärt som borrmaskin.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Köpråd: fräs/borr för metall (primärt)

Inlägg av hawkan »

Håller med, tycker beskrivningen stämmer "Lämplig för borrnings- och mindre fräsarbeten."
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Köpråd: fräs/borr för metall (primärt)

Inlägg av Glenn »

Ett problem med den runda pelaren på julafräsen är ju att huvudet vrider sej på pelaren vid belastning, trots att man drar åt så mycket man kan.

Vet inte om det är ett tillkortakommande med just julafräsen, men det är ju något man INTE vill ska hända.

För övrigt känns väl denna mer seriös för fräsning ? och kostar inte SÅ mycket mer:

https://verktygsboden.se/maskin-teknik/ ... an-digital

..Men visst, kanske inte lika bra för borrning.
Harryballs
Inlägg: 8
Blev medlem: 26 december 2022, 13:05:40

Re: Köpråd: fräs/borr för metall (primärt)

Inlägg av Harryballs »

Glenn: ah. Bra tips där ja! Tack. Den ser mkt mer intressant ut!

Jag borrar ju sällan rejält tjocka saker, så höjden bord-spindel på 460mm borde räcka väl.
Har den sån dragstång jag bör ha?
Och ISO30 ser jag… bra!
Harryballs
Inlägg: 8
Blev medlem: 26 december 2022, 13:05:40

Re: Köpråd: fräs/borr för metall (primärt)

Inlägg av Harryballs »

Funderar dock på lugna mig några månader och spara ihop till en ZX45 Super. Känns den har ALLT ja behöver -plus DRO och matning som lyx.

Hmm… lockande ja.

http://verktygsstallet.se/sortiment/fra ... armatning/
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1310
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Köpråd: fräs/borr för metall (primärt)

Inlägg av Fortran »

Jag köpte min svarv från verktygsstallet.
Otroligt nöjd med servicen faktiskt.
Bobbox
Inlägg: 653
Blev medlem: 17 april 2004, 01:23:00
Ort: Orust

Re: Köpråd: fräs/borr för metall (primärt)

Inlägg av Bobbox »

Jag får väl tipsa om Gnosjö maskin som säljer samma, ingen bild dock.
https://www.gnosjomaskin.se/sv/maskiner ... c-zx45-d4c
Skriv svar