Sida 1 av 1

Trasig scaner anten av gummi.

Postat: 2 februari 2023, 15:46:11
av helmut
Händer ofta att jag tappar min Uniden bärbara scanner i golvet.
Dessvärre har den slutat fungera så jag mätte resistansen på antennen och den visade 0 ohm så jag misstänker att det är antennen som är trasig.
Skulle kunna ta en kniv och skära bort gummit men risken är att jag skär sönder något, Eller att allt är ingjutet i gummi.
Funderar på om jag skulle kunna tillverka en ny anten. Elle kanske en med högre känslighet.
Men vad finns under gummihylsan
Flyget har legat på frekvenser över 108 mHz någon som vet om man bytt frekvens eftersom frekvensbandet verkar vara helt tyst. I och för sig inte att lyssna på och meddelanden på den frekvensen är så korta att scannern inte hinner fånga upp något.

Re: Trasig scaner anten av gummi.

Postat: 2 februari 2023, 16:05:01
av LeCanard
Man har sedan 2018-01-01övergått till 8,33 kHz kanalseparation. Dock borde det gå att hjälpligt lyssna på de tidigare kanalerna.

Re: Trasig scaner anten av gummi.

Postat: 2 februari 2023, 18:19:06
av E Kafeman
Det är helt ointressant om antennen mäter 0 Ohm vid DC. Det som är något mer intressant är antennens impedans vid frekvensen den ska användas vid, dvs här 120 MHz och uppåt.
I antennen kan ingå en jordad slinga. Ofta populärt då det gör att lokala ESD-störningar, statiska urladdningar, minskar alt. leds inte vidare in till radion och skadar den.
Den enklaste typen av antenn är en rak pinne som med fördel är en kvartsvåg lång med eller utan förlängande element vilket vanligen är bottenspole och toppkondensator
En sådan rak pinne har oändlig resistans vid DC då det inte finns någon DC-förbindelse till jord.
Idealt mäter en sådan antenn närmare 37 Ohm vid resonansfrekvensen, dvs den frekvens kvartsvågen motsvarar i längd.

Köp en ny antenn som tål att tappas. Detta är ett exempel: https://www.aliexpress.com/item/4000319431412.html
Den kostar 35 kr inklusive frakt så det är ju inte mycket att förlora även om flygradion inte längre använder samma kanaldelning.

Re: Trasig scaner anten av gummi.

Postat: 2 februari 2023, 19:13:42
av rvl
Kan väl tänkas vara nåt annat som är trasigt, t.ex. nåt som skakat loss inne i radion. OM det är antennen och inga andra fel, så borde det vara lätt bekräta, med nån tillfällig antenn, när man vet att det finns nåt att lyssna på.

Re: Trasig scaner anten av gummi.

Postat: 3 februari 2023, 09:27:46
av Jonyverse
Man hör inte så mycket om man skannar hela flygbandet eftersom trafiken är så kortvarig.
Mellan 108 och 118 är det bara radiofyrar och annan navigationsteknik som sänder. Själva taltrafiken ligger mellan 118 och 136.
Programmera in frekvenser där det faktiskt kan förekomma trafik i ditt närområde och skanna mellan dem. Ibland ÄR det tyst långa tider. Ställ in frekvensen så nära radion accepterar, de flesta scanners är ganska breda i mottagningen så den nya kanaldelningen 8,33 KHz är egentligen inget problem vid lyssning. För en radio i ett flygplan, som dessutom ska sända på rätt frekvens är det mer relevant och inte ens tillåtet längre att inte ha 8.33.

Exempel:
Johannisberg 123.650
Västerås Tornet 130.605
Sweden Control 129.180
Bromma 118.100

Re: Trasig scaner anten av gummi.

Postat: 3 februari 2023, 09:39:49
av Bjaellerud
Misstänker du antennen, så prova en annan antenn först.
Radion har förmodligen en BNC jack för gummiantennen.
Ta en bit tråd, exvis 50 cm, skala den så att det går att stick ner den i BNC jackens hål, lyssna, hörs det stationer som förr funkar ju radiomottagaren.
Kan du hitta en v radiofyrarna i området 108 - 118 MHz så kan den fungera som lyssningsprov, VOR fyrarna finns i högre delen av det frekvensområdet.
Går att googla flygradiofrekvenser.
Att lyssna på rundradiobandet kan fungera som kontroll, dvs WFM, på 88 - 108 MHz.
SÅ skär inte upp gummiantennen innan du testat, huruvida felet är antennen eller mottagaren.

På 75 MHz Brukar finns en radiofyr som hör några km från flygplatser.

Roysan