Sänka ljusstyrka på väckarklocka med LED

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
thomasa88
Inlägg: 114
Blev medlem: 9 februari 2008, 22:01:31

Sänka ljusstyrka på väckarklocka med LED

Inlägg av thomasa88 »

Har köpt med en väckarklocka med 7-segment LED som lyser lite för starkt. Tänkte först att den hade en enda gemensam jord som jag tänkte sätta en resistor på, men sen insåg jag att den var 7-segment och inte en LCD.

Ser ut som att displayen är kopplad direkt till chippet CACHIP CA69F108P6.

Displayen har 12 pinnar och efter att ha petat runt lite med multimetern verkar följande vara katod:
4, 7, 11, 12
(Ingen direkt uppenbar koppling mellan katod och specifik sifferposition )

Så min tanke är nu att peta sin resistorer på dessa fyra linor. Funderar på att kapa banorna och löda resistor med ena benet på lödpunkten för sladden till displayen.

Var inne på att lossa den breda kabeln som går till displayen och löda in där den börjar, men tårarna utan resistor kommer ju då behöva förlängning.

Vettigt?
Följer displayen någon standard? Verkar som lägre nummer på katod är närmare botten av siffrorna.
20230122_172006.jpg
20230122_172041.jpg
Screenshot_20230122-171739_Adobe Acrobat.jpg
CA69F108中文用户手册.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
BJ
Inlägg: 8185
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: Sänka ljusstyrka på väckarklocka med LED

Inlägg av BJ »

En tråkigare lösning kan ju vara att ta en bit solskyddsfilm
som man har till bilar, t.ex. Biltemas som har funnits med
olika mörkhet, och stoppa in innanför ytterglaset.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Sänka ljusstyrka på väckarklocka med LED

Inlägg av FormerMazda »

Jag tror displayen är multiplexad och har därför bara en resistor.
Det är inte tydligt i databladet, men den resistorn kan sitta mellan matning och VDD (pin 1). Så den skulle jag kika på.
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Sänka ljusstyrka på väckarklocka med LED

Inlägg av Bjaellerud »

Risk att modifiera sönder finns,
därför är BJs förslag med solfilm bättre.
Inom fotografin finns, och används sk gråfilter som utan att påverka färgerna kan sänka ljuset som en bländare.
Men sådana filter är runda så det går ju inte så bra.
Räkfärgad plast, av någon form gör jobbet. Men oavsett färg på en plastskiva så dämpar det ljuset. Så leta och prova, kanske en bit av ett falukorvskinn.....

Roysan
Användarvisningsbild
xrayspex
EF Sponsor
Inlägg: 270
Blev medlem: 23 december 2010, 20:38:33
Ort: Limhamn

Re: Sänka ljusstyrka på väckarklocka med LED

Inlägg av xrayspex »

Rent generellt brukar det vara en dålig idé att sätta ett motstånd på en gemensam katod då det brukar resultera i att displayen ändrar intensitet efter hur många segment som är tända.
Men som tidigare skrivits verkar den vara multiplexad.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Sänka ljusstyrka på väckarklocka med LED

Inlägg av rvl »

Ja det lär väl bli litet så om man lägger seriemotstånd på common. Blir naturligtvis lite fler om man ska ha på segmenten istället. Att displayen är multiplexad är jag ganska säker på.

Filterspekulation: dubbelt polarisationsfilter för LCD skulle bli en lyxversion med ställbar intensitet, men geometrin medför praktiska problem att få det snyggt. Kan dock användas för att labba fram en vinkel man är nöjd med, för att sedan klippa till bitar som kan bo på insidan i fortsättningen.
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Sänka ljusstyrka på väckarklocka med LED

Inlägg av hummel »

Bjaellerud skrev: 23 januari 2023, 10:31:09 Risk att modifiera sönder finns,
därför är BJs förslag med solfilm bättre.
Inom fotografin finns, och används sk gråfilter som utan att påverka färgerna kan sänka ljuset som en bländare.
Men sådana filter är runda så det går ju inte så bra.
Räkfärgad plast, av någon form gör jobbet. Men oavsett färg på en plastskiva så dämpar det ljuset. Så leta och prova, kanske en bit av ett falukorvskinn.....

Roysan
ND-filter finns även i andra format än runda, har används sedan urminnes tider inom film. Första träffen hos ljud och bild, https://www.ljud-bildmedia.se/page/prod ... -6x6-nd0-3
thomasa88
Inlägg: 114
Blev medlem: 9 februari 2008, 22:01:31

Re: Sänka ljusstyrka på väckarklocka med LED

Inlägg av thomasa88 »

Var inte så tydligt i mitt inlägg, men jag tänker att displayen är av en sån här modellen (fast annan pinout).

Bild

Så min tanke var en resistor på varje Dn-pinne.


Bilden från datablad var på chippet som driver den. :D
edit: Nu läste jag igen och nu är jag med. Tänds fler segment på en siffra, jämfört med en annan, så kommer den bli mörkare :doh:


Ska se om jag har någon film - tror jag har någon gammal plastficka som är röd. Men inte lika kul och känns tråkigt att bränna bort (den lilla) energin i ett filter. :P
edit: Fast jag vill ju istället bränna den i resistorer :p
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Sänka ljusstyrka på väckarklocka med LED

Inlägg av Mindmapper »

Ser dåligt på bilden. Det var någon som sa att det verkade vara en resistor i serie med segmenten. Är det en resistor så är det till dp, decimalpunkterna. Eftersom det bara är en dp tänd i taget ändrar den ej intensitet.

Det kan vara så att kretsen har strömbegränsning på segmentutgångarna. Synd att man är så dålig på kinesiska. Med strömbegränsning behöver då ingen resistor på varje segment för strömbegränsning. Istället brukar man ha en resistor till en pinne på kretsen som bestämmer strömstyrkan till segmenten. Kan dock inte se någon sådan pinne på kretsen.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Sänka ljusstyrka på väckarklocka med LED

Inlägg av rvl »

Kretsen ser ut att ha ADC så det är tänkbart att den läser in nåt på ben 3 och/eller 4 och justrar displayströmmarna programmässigt sen. Så en närmare titt på R7 och R54 och vad mer som döljer sig under den svarta tapen kan löna sig.

Eller modifiera värdena där litet och se vad som händer, om man är modig. :mrgreen: Att minska nån av resistanserna litet (i experimentsyfte) går ju genom att parallelkoppla med en litet större motstånd ...och ska resistansen ökas, så får man ta till lödkolven.
thomasa88
Inlägg: 114
Blev medlem: 9 februari 2008, 22:01:31

Re: Sänka ljusstyrka på väckarklocka med LED

Inlägg av thomasa88 »

ADC:erna ser ut att vara till resistorstegar på knapparna.

Och, ah, man kan ju trycka Hour och Min samtidigt som time.

Ska vi gissa på att 23 till Q1 är högtalaren?

Antar att det enda rätta vore att programmera om den (8051-CPU),men så långt vet jag inte om jag orkar gå. Om nu LED-utgångarna är reglerbara.
20230124_081226.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Sänka ljusstyrka på väckarklocka med LED

Inlägg av FormerMazda »

4 resistorer på LED-COM tror jag mer på nu.
Fortfarande lär displayen multiplexas så bara ett segment är tänt i taget varför det inte kommer bli skillnad på en 1:a eller en 8:a i intensitet.

Första bilden du skickade hintar om detta, har en smartfån med "superslomo" så kanske du kan filma displayen och se multiplexingen.
Ibland har detta inte funkat 100% bra, men då har jag faktiskt filmat displayen med en telefon, sen filmat den telefonen med en annan telefon, och kvalitén blir därefter, men då kan man tydligt se multiplexingen.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Sänka ljusstyrka på väckarklocka med LED

Inlägg av rvl »

Det är väl hela siffror som multiplexas och inte enskilda segment åt gången.
Så lägger man resistorena på segmentlinjerna i stället, så varier ljustyrkan också beroende på hur många segment som är med, men när alternativen är ett eller inget så är ju detta helt önskvärt. Men det blir som sagt några fler resistorer då.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Sänka ljusstyrka på väckarklocka med LED

Inlägg av FormerMazda »

De få gånger jag kikat med "slomo" på multiplexade displayer så är det segmentvis.
Fotot i trådstarten ser ju både segmentsvis och siffervis multiplexat ut.

Men med min erfarenhet och att delar av siffror är upplysta på klockradion så lutar min gissning åt segmentvis multiplexing.

Jag är nyfiken på vad det faktiskt är. Har TS ett MSO så är det bara att mäta.. :D
thomasa88
Inlägg: 114
Blev medlem: 9 februari 2008, 22:01:31

Re: Sänka ljusstyrka på väckarklocka med LED

Inlägg av thomasa88 »

Återkommer när jag försökt filma, men det jag märkte med diodtest på multimern var att varje av katod kopplade till x antal element i alla siffrorna. Så ingen 1:1-mappning mellan katod och siffra.
Skriv svar