Hur skarva solarkabel 6mm2?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Haralt
Inlägg: 2448
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Hur skarva solarkabel 6mm2?

Inlägg av Haralt »

Hur skarvar man en solarkabel 6mm2 på bästa och säkraste vis?
En solarkabel 6mm2 består av 80 st förtennta separata kardeler diam. 0,31 mm
Ytterdiam solarkabeln är 6,0 mm.

Skarven ska inte öppnas utan vara fast skarv.
Man kan göra en öppningsbar skarv med MC4-kontakter och krimpar då med special MC4-krimptång, men det blir en klumpig skarv då med solarkontakternas plasthus och får inte plats i kabelrör diam 20 eller 25 mm.


Kan Julas gul skarvhylsa 6mm2 användas och krimpa med Clas Ohlson-krimptång?
Men det verkar billig. De är främst avsedda för bilelektriska kopplingar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Haralt 22 januari 2023, 10:49:51, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2128
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Hur skarva solarkabel 6mm2?

Inlägg av l2t »

Jag hade först tagit en riktigt bra krimphylsa med lim och sen krympslang med lim utanpå det.
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Hur skarva solarkabel 6mm2?

Inlägg av Akai »

Jag hade, oavsett du tycker MC4 är klumpiga använt dem. Skulle det mot all förmodan bli överslag, dålig kontakt eller liknande som orsakar brand så har man iallafall använt rätt och godkända grejer för ändamålet.

Beroende på hur anläggningen ser ut är det mycket höga spänningar, Vissa växelriktare klarar uppemot 1200V och då skulle inte jag skarva hursomhelst.


Ett alternativ är att använda nakna skarvrör och tång avsedda för dessa som man vet klämmer ordentligt, alltså inga biltema grejer eller liknande.. och sen dragit på en krympslang avsedd för kabelskarvning i mark. Då hade jag även lagt skarvarna förskjutna en bit ifrån varandra i röret.


Är det däremot en mindre anläggning med två paneler i serie med lägre spänning som laddar ett batteri eller liknande, blir det ju nått helt annat. Se till att det är god kontakt så att inte det blir varmgång i skarvarna. Där kan en "bil hylsa" av god kvalitet användas.
Haralt
Inlägg: 2448
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Hur skarva solarkabel 6mm2?

Inlägg av Haralt »

Bättre är givetvis att byta ut hela solarkabeln mot längre, och på så vis undvika skarvning.

Givetvis ska man förskjuta skarvarna på minus-solarkabeln och plus-solarkabeln så skarvarna inte ligger bredvid varandra om ett och samma installationsplaströr diam 20 mm används. Efter installation blir solarkabelskarvarna inte möjliga att inspektera.

Det är vid utbyggnad av befintlig solcellsanläggning som det kan behövas skarvas solarkabel. Men lim? Vad då för lim, finns 1000-tals olika limmer.

Krympslang utanpå krimphylsan på solarkabelskarven låter bra.

Finns det överhuvudtaget skarvhylsor avsedda för solarkabel t.ex. 6mm2 och användande av krimptång? Det har inte jag sett.
Därför tror jag man använder vanliga hederliga krimpbara skarvhylsor för vanlig kopparkabel.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14821
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Hur skarva solarkabel 6mm2?

Inlägg av rikkitikkitavi »

Att det inte finns skarvhylsor för sådan kabel är nog svar nog. Den skall inte skarvas annat än med MC4 eller omförläggas till oskarvad kabel.

Låt för övrigt installatörerna sköta det, det är behörighetskrävande arbete.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Hur skarva solarkabel 6mm2?

Inlägg av MadModder »

Haralt skrev: 22 januari 2023, 11:54:41 Men lim? Vad då för lim, finns 1000-tals olika limmer.
Det är inbyggt lim. Skarvhylsor med lite längre plastmantel utanpå, där insidan är täckt med smältlim, som man värmer på efter klämning.
Exempelvis sådana här: https://www.wurth.se/produkter/fordonsr ... olerade/#/
Sen extra ännu lite längre krympslang utanpå som är täckt med smältlim på insidan.
Exempelvis

Men alla dessa hylsor är klassade för max 300V. Det är inget för större solcellsanläggningar.
Haralt
Inlägg: 2448
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Hur skarva solarkabel 6mm2?

Inlägg av Haralt »

OK, madmoddlaren,
L2t menar alltså smältlim, förditkladdat i krimphylsa och i krympslang.

Det måste finnas behov av att även skarva solarkabel på fast vis liksom det finns behov av att skarva andra elkablar.

Elpress, som tillverkar pressverktyg för skarvning av elkablar borde ha något?
T.ex dessa nakna skarvhylsor.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Hur skarva solarkabel 6mm2?

Inlägg av MadModder »

Ja de där lär sitta bättre, och ge en mycket lägre resistans. Med rätt verktyg då.
Skulle nog vilja ha dubbla lager krympslang sen.
Skala av yttermanteln ett par cm längre än innermanteln på solarkabeln.
Sen krympslang över hylsa och innermantel, och sen en längre krympslang utanpå alltihop.
Haralt
Inlägg: 2448
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Hur skarva solarkabel 6mm2?

Inlägg av Haralt »

madmoddlaren,
Det låter bra det du säger. Fördelen med naken krimphylsa är att man ser hur krimpningen blev.
Använder ni varmluftspistol för att krympa krympslang? Eller gasbrännare?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Hur skarva solarkabel 6mm2?

Inlägg av MadModder »

Föredrar varmluftspistol. Det är så lätt att bränna slangen med gasbrännare.

Observera att krimptången inte ska vara av den typen du visade från Clas Ohlson.
Det borde stå på sidan hos elpress vilket verktyg som är lämpligt till den hylsan. :humm:
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Hur skarva solarkabel 6mm2?

Inlägg av mrfrenzy »

Normalt sett i en elinstallation skarvar man aldrig kablar med en dold skarv i rör som inte går att inspektera.
Om dina solceller är anslutna med inverter till elnätet är det troligen otillåtet, oavsett det så är det en dålig idé.

Jag skulle rekommendera att sätta en dosa med plintar eller MC4 kontakter inuti.
Haralt
Inlägg: 2448
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Hur skarva solarkabel 6mm2?

Inlägg av Haralt »

mcfrenzy,
så kan man göra montera en kopplinglåda med radklämmor t.ex. Wago 2006-1301 och 2006-1304 klämmor.
Men då blir det ytterligare en låda väggen. Men det var det jag vill undvika genom att göra en duglig och säker skarv på solarkabeln.

Vi bygger nog ut solcellsanläggningen med ca 6 kWp snart. Men jag tror det går att dra fram från befintlig solarkabel ca en halvmeter solarkabel i ändan där växelriktaren sitter, och på så vis undvika att behöva skarva den. Då räcker den nog fram till plinten i en ny kopplingsbox där parallellkoppling ska göras. Det finns viss mån solarkabel uppe på taket. Det är ju inte sträckt som en tvättlina där.

madmodlarn,
jag har inte tänkt använda Clas-Ohlson-krimptången, och precis, det står på Elpress vilken tång som ska användas som är godkänd för pressning.
grottan
Inlägg: 428
Blev medlem: 16 maj 2010, 12:16:42

Re: Hur skarva solarkabel 6mm2?

Inlägg av grottan »

WAGO plintarna är även dom en dålig idé då dom är klassade för maximalt 800V - använd material vilket är avsett för ändamålet
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Hur skarva solarkabel 6mm2?

Inlägg av MiaM »

Man kan även värma krympslangen genom att hålla lödkolv tillräckligt nära.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Hur skarva solarkabel 6mm2?

Inlägg av MadModder »

Det fungerar ganska dåligt på de med smältlim i tycker jag.
Skriv svar