Elektroniskt styrd huvudbrytare??

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Watashi
Inlägg: 25
Blev medlem: 22 december 2019, 10:27:10

Re: Elektroniskt styrd huvudbrytare??

Inlägg av Watashi »

Prins Valiant skrev: 18 januari 2023, 17:51:05 Intressant att höra att TS är industrielektriker, jag tänker att du kan koppla skåpet själv på ett korrekt sätt. Bifogar länk till ett relä för ca 300kr på Amazon.de ,

https://amzn.eu/d/7QCNmFH


På reläets sida finns ett kopplingsschema hur man kopplar in det och hur kontaktor skall kopplas. Exemplet har till och från -knapp. Bara att hänga upp reläet och kontaktorn på en DIN-skena i en kapsling.

Även exempelvis Schneider kontaktorer typ LC1- är prisvärda på Amazon, i jämförelse med ifall man som privatperson skall betala återförsäljarnas ockerpriser. Detta äär en lämplig kontaktor https://amzn.eu/d/cK8NJlO

I exemplet koppas kontaktor och lampa mot N, dvs 230VAC.
aa i anställnings avtalet står det står det industrielektriker, inte mentalt efterbliven.
är ubildad: elektriker, 4-5 tekniker examen (underhållstekniker, solennergitekniker, vindkraft tekniker, mm.) Ingenjör examen inom el, kurser nog att troligen få minst en till ing examen.
som du ser är min hobby att lära mig mer/läsa på distans på kvällen. arbetar med step7, wincc å pcs7 allt från programera nya funktioner eller utrustning till felsökning på maskinerna och komponent byten.

Jag tror jag är mer än nog kompetent att ha koll på basic prylar jag dagligen använder i min vardag. det jag inte har koll på är vissa special produkter som används exklusivt i bostäder, (vent, värme styrningarn, knx, mm) visst jag kan ta en s7-1500 å slänga på div kontaktorer, spännings och ström mätning för att kunna styra/övervaka anläggningen och komplettera med en iba för att logga och
föra seriös statistik och diagnostik, men det kanske redan finns färdig lösning med bara det jag söker, varför krångla då?
Prins Valiant
Inlägg: 931
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Elektroniskt styrd huvudbrytare??

Inlägg av Prins Valiant »

Ja, varför krångla? Du har redan kollat och fördelat kraftförbrukare inom ditt hem. Vad mer kan man göra? Ingen Simatic PLC S7-1500 kan förändra fakta.
Antingen fortsätter du att blåsa säkringar och skaffar fasövervakning för att minska följdskador, eller
så väljer du lämpligen 25A huvudsäkringar och problemet är löst. Själv har jag gått på det senare, kostar ca 1500kr mer per år, men jag behöver inte fundera på ifall jag kommer blåsa huvudsäkring ifall värmepumpen går för fullt, samtidigt med tvättmaskin och tumlare, frugan lagar kvällsmat, ugnen och micron igång.
(PS frekvensdrivna värmepumpen har belastningsvakt, satt på 20Amp gräns, aktiverats 1 gång i vinter).

Avslutningsvis ber jag om ursäkt, men mina ord om din kunskap var tänkta som positiva. I din inledning framgår ingenting om din kompetens. Ibland blir man livrädd för att skriva lösningar, när man inte har en aning om TS kunskaper. Därför tyckte jag exempelvis att det var praktiskt att hänvisa till kopplingsschema.
Elman
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 januari 2017, 12:41:55

Re: Elektroniskt styrd huvudbrytare??

Inlägg av Elman »

När jag hade lufttrådar till huset satte jag ett fasföljds relä och
kontaktor.(innan stormen Gudrun)
linorna snodde sig, slog mot jord linan eller gick av pga grenar vid mista blåst och regn hände en gång att jag hade 3faser av samma fas😀
Mest för att inte bränna saker samt få larm så jag kunde ringa felanmäla elbolaget innan jag kom hem 😀 elnät från 1934 var det. Satte det innan JFB så larmade larmet på batterifel var det JFB som löst .. annars var det en sektion på larmet samt battfel då visste man det var nätbolaget..

Går huvud säkringsr ofta beror det på snedbelastning / överlast och har man bytt dom med spänning på så kvaddar man PK /botten med brännmärken och oxid som värmer säkringen då löser den snabbare när den är förvärmd .
Man kan lägga om och fördela till viss del men kör man förbrukare som tvätt tork spis ugn disk samtidigt så räcker det oftast med 2 förbrukare på samma fas för att säkringen skall lösa ändå . då är det bara och säkra upp. Ferroamp hjälper men är dyr lösning men är baslasten redan hög kanske det inte finns marginal att hämta effekt i dom andra faserna...om man inte mätt effekten och fasbelastingen och vet.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14859
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Elektroniskt styrd huvudbrytare??

Inlägg av mrfrenzy »

Varmvattenberedare, värmepanna och värmepump är självklara kandidater för effektvakt.

Har man icke-elektronisk ugn/spis går det bra att också slå av dessa vid tillfällig överbelastning.
Beroende på konstruktion är det oftast ok att slå av även torktumlare.

Personligen investerar jag hellre 5000kr i smarta effektvakter än att skänka 1500kr till Eon varje år.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Elektroniskt styrd huvudbrytare??

Inlägg av grym »

finns motordrivna strömbrytare, annvänds i ställverk och koster en hel del, dom spänns upp med motor och kan trippas av flera olika saker, som ex överström eller via elsignal

för koll av jordfelsbrytare och automatsäkringar har jag funderat på att 3d skriva ut ett fäste för en liten magnet, och ha tungelementrelä för avkänning, då kan man ex kolla av och på oberoende
som av, parallellkopplat, som summalarm och på för att se vilken som inte är på
MiaM
Inlägg: 9975
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Elektroniskt styrd huvudbrytare??

Inlägg av MiaM »

Håller med om effektvakt.

Förutsatt att det inte är någon slags tillfällig kortslutning som uppstår då och då, typ gnagarskador på kabel eller nåt sånt, så lär det ju vara nån stor last som gör att säkringarna går. Om el är inblandad i uppvärmningen och varmvattenalstringen (på annat sätt än typ styrning och cirkulationspumpar och sånt) så är det ju en given grej att se över.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Elektroniskt styrd huvudbrytare??

Inlägg av TomasL »

Om en säkring brinner konstant, beror det på snedbelastning i Centralen, fixa det innan du tittar på andra saker.
larky
Inlägg: 1100
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Elektroniskt styrd huvudbrytare??

Inlägg av larky »

För mig med Skellefteå kraft som elnätsägare innebär det 3935:- per år att gå från 16A till 25A säkring vilket ger rätt mycket utrymme för alternativa lösningar än större säkring.
Det finns en del produkter på marknaden för att övervaka spänning/ström på tre faser samtidigt, exempelvis Shelly 3EM som kostar under 1500:-
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17128
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Elektroniskt styrd huvudbrytare??

Inlägg av AndLi »

En modern elmätare med P1 port ger "realtidsdata" på både spänning/ström per fas med lämplig plug i P1 kontakten
Mycket smidigt när man jagar förbrukning.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Elektroniskt styrd huvudbrytare??

Inlägg av TomasL »

Larky, från 16A till 20A vad är extrakostnaden då?
larky
Inlägg: 1100
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Elektroniskt styrd huvudbrytare??

Inlägg av larky »

16 A 4 920:-
20 A 7 075:-
25 A 8 855:-
35 A 12 035:-
50 A 17 225:-
63 A 20 860:-
Pris med moms.
Skriv svar