Sida 1 av 3

Undersöka magnet till flyg

Postat: 16 januari 2023, 23:56:53
av port513
Rotax-912ULS-914-CDI-igniter-Ducati-881280-966721[1].jpg
En sådan tänkte jag göra en RE på, den är dock inkapslad totalt och jag måste lösa upp höljet.
Vad kan jag prova? Den sitter ju i motorrummet så jag antar att den tål bensin och annat.

Vill mest se vad som kostar så extremt mycket med dessa komponenter.

Nu är bilden från "SMD modules Cherry BX2 Aircraft Rotax CDI igniter units"

Re: Undersöka magnet till flyg

Postat: 17 januari 2023, 00:07:29
av AndLi
Är det alltså för vanliga flygplan och inte radiostyrda?

Re: Undersöka magnet till flyg

Postat: 17 januari 2023, 00:09:29
av Klas-Kenny
port513 skrev: 16 januari 2023, 23:56:53.
Vill mest se vad som kostar så extremt mycket med dessa komponenter.
Gissningsvis tester/certifiering, till största del.

Re: Undersöka magnet till flyg

Postat: 17 januari 2023, 00:19:07
av danei
Magnet?

Det faktum att en pryl är till flyg och har papper för det gör den dyr. Den behöver inte innehålla prylar som är bättre än billig konsumentelektronik. Ofta har de bättre prylar efter som det inte lönar sig att spara in de siste örena på komponentkostnaden. Men det handlar sällan om dyra komponenter. Det är pappren som kostar.

Re: Undersöka magnet till flyg

Postat: 17 januari 2023, 00:43:27
av AndLi
Magnet är det väl inte utan vad som benäms som "magneto" på engelska? Nån variant av tändspole för att skapa gnistan.

Men detta ser mer ut som styrboxen? Typ en CDI?

Re: Undersöka magnet till flyg

Postat: 17 januari 2023, 01:32:46
av Micke_71
Till en Rotax 914 ? 4 cylindrig turboladdad motor på 115hk Max och 100hk kontinuerlig effekt. Kostar typ 350 000kr för en hel motor.

Högkvalitetskomponenter, testade i både värme o kyla osv. Man vill ju inte tappa tändningen uppe i luften.

Re: Undersöka magnet till flyg

Postat: 17 januari 2023, 06:45:07
av Janson1
Ja, dom där modulerna har haft en del kvalitets svackor. Jag har för mig det är en italiensktillverkad "färdig" modul till nån motorcykel. (det står på modulen någonstans, Ducati kanske?) Jag tror det finns någon på detta forum som dels redan dissekerat modulen och dels gjort en egen med ungefär samma funktion. Beroende på modell så skiljer det sig lite om dess funktion men under ett visst varv skall den inte ge signal ut alls (inte tända) vid ett visst varv skall den tända när dess pickupsignal går neråt (?) och det motsvarar ca 0 grader på motorn. över ett visst varv så skall den istället tända när pickupsignalen går uppåt och då blir det vid ca 25-30 grader före övre vändläge, detta är driftläget. På nyare moduler så kan det finnas en sammankoppling mellan dom två modulerna som gör att den ena modulen är avstängd några sekunder extra under start. Anledningen till alla förändringar och olika typer av moduler är för att ett av Rotax motorproblem har varit sönderkörde startfrihjul. En envägskoppling mellan startmotor och motor som börjar slira så fort motorn tänder till...

Re: Undersöka magnet till flyg

Postat: 17 januari 2023, 14:28:09
av port513
AndLi skrev: 17 januari 2023, 00:07:29 Är det alltså för vanliga flygplan och inte radiostyrda?
Ultralätt är det som jag flyger

Re: Undersöka magnet till flyg

Postat: 17 januari 2023, 14:30:05
av port513
Micke_71 skrev: 17 januari 2023, 01:32:46 Till en Rotax 914 ? 4 cylindrig turboladdad motor på 115hk Max och 100hk kontinuerlig effekt. Kostar typ 350 000kr för en hel motor.

Högkvalitetskomponenter, testade i både värme o kyla osv. Man vill ju inte tappa tändningen uppe i luften.
Då blir det en oplanerad nödlandning ;)
Men jag är fortfarande nyfiken på vad för elektronik som sitter bakom denna, för det finns kopior som är bra mycket billigare.

Re: Undersöka magnet till flyg

Postat: 17 januari 2023, 14:37:47
av port513
Klas-Kenny skrev: 17 januari 2023, 00:09:29
port513 skrev: 16 januari 2023, 23:56:53.
Vill mest se vad som kostar så extremt mycket med dessa komponenter.
Gissningsvis tester/certifiering, till största del.
Jo, så är det nog, så fort det står flyg på så kostar det ;)

Re: Undersöka magnet till flyg

Postat: 17 januari 2023, 15:04:48
av port513
AndLi skrev: 17 januari 2023, 00:43:27 Magnet är det väl inte utan vad som benäms som "magneto" på engelska? Nån variant av tändspole för att skapa gnistan.

Men detta ser mer ut som styrboxen? Typ en CDI?
Helt korrekt tändning, de boxarna kan ju se väldigt olika ut men huvudfrågan är ju vad för lösningsmedel man kan använda för att komma åt elektroniken inuti boxen så att säga.

Re: Undersöka magnet till flyg

Postat: 17 januari 2023, 15:08:44
av säter
port513 skrev: 17 januari 2023, 14:30:05 det finns kopior som är bra mycket billigare.
Är dessa godkända för flygfartyg?

Re: Undersöka magnet till flyg

Postat: 17 januari 2023, 15:16:14
av port513
säter skrev: 17 januari 2023, 15:08:44
port513 skrev: 17 januari 2023, 14:30:05 det finns kopior som är bra mycket billigare.
Är dessa godkända för flygfartyg?
För PPL lär inte kopior vara godkända nej men jag vill fortfarande igenom skalet och se vad som finns bakom ;)

Re: Undersöka magnet till flyg

Postat: 17 januari 2023, 15:20:55
av SeniorLemuren
port513 skrev: 16 januari 2023, 23:56:53 Bild

En sådan tänkte jag göra en RE på, den är dock inkapslad totalt och jag måste lösa upp höljet.
Vad kan jag prova? Den sitter ju i motorrummet så jag antar att den tål bensin och annat.

Vill mest se vad som kostar så extremt mycket med dessa komponenter.
Varför kan jag inte se bilden?

Re: Undersöka magnet till flyg

Postat: 17 januari 2023, 15:22:57
av Icecap
Lemuren: Fel fråga så att säga. Rätt ska vara: Varför kan inte du HELLER se bilderna?