Felsökning – troligen kondensatorfel i frys

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
matslew
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 januari 2023, 09:16:01

Felsökning – troligen kondensatorfel i frys

Inlägg av matslew »

Vilken kondensator är trasig i frysen?

Jag har ett problem med vår frys, Husqvarna (QT3120W från 2003, Typ: FN18032, PNC: 922044420/922444440, Serial: 31912358).

Temperaturen stiger ibland utan särskild anledning till omkring –7 till –9 grader enligt frysens display, omkring –13 eller –14 enligt termometer med sensorn instoppad i frysens nedre del i en fryslåda.

Larmet börjar då pipa.

Det enda jag brukar göra är att trycka på en återställningsknapp för att tysta larmet. Temperaturen sjunker sedan till normalt värde av sig självt på ca en timme.

Jag har uteslutit fläkten (den snurrar) och temperatursensorn (verkar visa korrekt värde).

Hypotesen är en kondensator.

Jag stängde av frysen en halvtimme för att undersöka och titta på kretskortet, och när jag anslöt den igen så började displayen blinka. Uppenbarligen försökte kompressorn starta och spänningen dippade då så att elektroniken stängdes av. Ungefär 1-2 ggr per sekund. När den blinkat i tio minuter stabiliserades den och elektroniken klarade att vara igång. Efter ca en halvtimme startade kompressorn också, utan problem.

Känns som en dålig kondensator som fick tid på sig att ladda upp. Flera trådar här har behandlat liknande problem.

Trodde först att det var driftkondensatorn till kompressorn, men förstod sedan att driftkondensatorn främst används för fasförskjutning så att motorn får tvåfas under uppstart för att skapa vridmoment.

Lutar därför åt att det är en kondensator i strömförsörjningen på kretskortet. Frågan är vilken (se bifogad bild).

Frågan är också hur det stämmer med symptomen.

Jag har inte lyckats se vad som händer när temperaturen börjar stiga, innan larmet börjar pipa. En något osäker observation är att det sker några timmar (3-10) efter att jag senast öppnat dörren.

Möjligen kan är det en kondensator som successivt laddar ur, och som av någon anledning får ström när dörren öppnas.

Alternativt händer något vid kompressorstart efter automatisk avfrostning som sker några gånger per dygn.

Om kondensatorn då inte har tillräcklig laddning slocknar elektroniken och startar om, och så loopar den igen för att kompressorn får spänningen att dippa när den startar. Möjligen håller den på så en stund, tills kondensatorn laddas upp, eller för att startförsöken tar en paus, och så går den igång senare.

Det som förbryllar mig är att temperaturen alltid stiger till exakt samma värde. Dessutom tycks den stiga för snabbt. Därför kanske det kan vara något i samband med autoavfrostning?

Tacksam för råd – vilken kondensator kan det vara, och hur stämmer det med symptomen?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2944
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Felsökning – troligen kondensatorfel i frys

Inlägg av Danny »

Verkar vara några av kondingarna som läckt.
Kontrollera C8,C10 och C12
StureS
Bannad
Inlägg: 278
Blev medlem: 25 oktober 2020, 14:05:11

Re: Felsökning – troligen kondensatorfel i frys

Inlägg av StureS »

När man letar mystiska fel i datorer gör jag alltid en standardprocedur: Dra ut och sätt tillbaka kontakterna flera gånger om. Gör samma sak med dina kontakter i kylen/frysen.
matslew
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 januari 2023, 09:16:01

Re: Felsökning – troligen kondensatorfel i frys

Inlägg av matslew »

@Danny
Tack för tips. Du tror på lågvolts-elektrolyterna. I forumet Byggahus.se svarade en medlem som verkar mycket kunnig på vitvaror/electrolux som trodde att det var de rektangulära C4 och C20 (0,22 µF).
Jag har ingen aning...
Nu har jag beställt samtliga kondingar på Elfa och får prova.
Ser nu att jag missade att fotografera C10. Hoppas att det är samma som C8 och C12 som jag har beställt.

@StureS
Förra gången jag drog ur sladden tog det som sagt en halvtimme att få igång frysen igen. Vågar inte prova en gång till eftersom skåpet är fullt med frysvaror som jag inte har någon plan B för...
Ett vanligt tips är att stänga av skåpet i 48 timmar eftersom det kan ha bildats interna isklumpar som tex får fläkten att fastna. Men lutar åt att det här är ett elektronikproblem.
Skåpet är 20 år gammalt, och det är väl ungefär så länge som kondensatorer lever. Kul om det går att förlänga livet lite till.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2944
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Felsökning – troligen kondensatorfel i frys

Inlägg av Danny »

Det är inte C4 och C20 i detta fallet. Du har en switchad nätdel på detta kortet (SMPS).
Hade du haft en snikversion så används de kondingarna som spänningsdelare.
På ditt kort används de som nätfilter.

C8,C10 och C12 är de kondingarna som tar mest stryk och kan härledas till ditt problem.

Kan även vara C7 och den kondingen brevid, men är mer ovanligt.

I sällsynta fall kan även problemet ligga i switch-ic'n TOP222P.
matslew
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 januari 2023, 09:16:01

Re: Felsökning – troligen kondensatorfel i frys

Inlägg av matslew »

Tack @Danny. Provar och återkommer!
StureS
Bannad
Inlägg: 278
Blev medlem: 25 oktober 2020, 14:05:11

Re: Felsökning – troligen kondensatorfel i frys

Inlägg av StureS »

matslew skrev: 16 januari 2023, 23:29:55 Skåpet är 20 år gammalt, och det är väl ungefär så länge som kondensatorer lever. Kul om det går att förlänga livet lite till.
Mitt skåp var ungefär lika gammalt och när jag bytte ut det mot ett modernt sjönk energiförbrukningen i min lägenhet från 1800 kWh / år till 800 kWh / år.
Slutsats: Det är inte värt att grotta i gamla energislukande burkar!
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Felsökning – troligen kondensatorfel i frys

Inlägg av säter »

Det beror på vad man har för uppvärmningssystem.
StureS
Bannad
Inlägg: 278
Blev medlem: 25 oktober 2020, 14:05:11

Re: Felsökning – troligen kondensatorfel i frys

Inlägg av StureS »

säter skrev "Det beror på vad man har för uppvärmningssystem."

Ja, då så. Om jag inte vet vilket "uppvärmningssystem" jag har så ska jag behålla allt och reparera in absurdum. Mycket bättre än att satsa på modern teknik!

säter: Om du nu kan tillföra nyttig info i denna tråd så gör det. Din kortfatthet imponerar inte!
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Felsökning – troligen kondensatorfel i frys

Inlägg av Icecap »

Faktisk har säter rätt.

Har man direktverkande el kan det kvitta med snålare kylskåp, då flyttar man bara var värmen alstras.
StureS
Bannad
Inlägg: 278
Blev medlem: 25 oktober 2020, 14:05:11

Re: Felsökning – troligen kondensatorfel i frys

Inlägg av StureS »

Icecap skrev: "Har man direktverkande el kan det kvitta med snålare kylskåp, då flyttar man bara var värmen alstras."

Perfekt, då ska jag ha ett sånt, då kan man kyla 10 kubikmeter fisk utan att det drar mer än ett vanligt kylskåp!
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Felsökning – troligen kondensatorfel i frys

Inlägg av breflabb »

Men TS blir väl inte mycket klokare av mera sidospår :humm:
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Felsökning – troligen kondensatorfel i frys

Inlägg av MiaM »

StureS skrev: 18 januari 2023, 16:22:47
matslew skrev: 16 januari 2023, 23:29:55Skåpet är 20 år gammalt, och det är väl ungefär så länge som kondensatorer lever. Kul om det går att förlänga livet lite till.
Mitt skåp var ungefär lika gammalt och när jag bytte ut det mot ett modernt sjönk energiförbrukningen i min lägenhet från 1800 kWh / år till 800 kWh / år.
Slutsats: Det är inte värt att grotta i gamla energislukande burkar!
Det är dock inte självklart att gammalt drar mer ström. Visst, kompressorer må kanske ha blivit bättre, men tillräckligt gamla kylskåp använder å andra sidan svunna tiders freon som visserligen är uselt om det läcker ut i atmosfären men samtidigt ger det väldigt effektiv kylning.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Felsökning – troligen kondensatorfel i frys

Inlägg av Glenn »

matslew skrev: 16 januari 2023, 23:29:55 @Danny
Tack för tips. Du tror på lågvolts-elektrolyterna. I forumet Byggahus.se svarade en medlem som verkar mycket kunnig på vitvaror/electrolux som trodde att det var de rektangulära C4 och C20 (0,22 µF).
Värt att notera är att det är få som slår Danny på fingrarna när det gäller vitvaror, jag skulle utan tvekan följt hans råd först :)
StureS
Bannad
Inlägg: 278
Blev medlem: 25 oktober 2020, 14:05:11

Re: Felsökning – troligen kondensatorfel i frys

Inlägg av StureS »

MiaM skrev: 19 januari 2023, 00:27:43 Det är dock inte självklart att gammalt drar mer ström. Visst, kompressorer må kanske ha blivit bättre, men tillräckligt gamla kylskåp använder å andra sidan svunna tiders freon som visserligen är uselt om det läcker ut i atmosfären men samtidigt ger det väldigt effektiv kylning.
Med ditt sätt att säga det så låter det som om moderna skåp drar mer ström. Nu vet ju jag att det inte är så med mitt gamla freonskåp jämfört med mitt moderna icke-freonskåp.
Skriv svar