Omlackning av gammal radio från 1937

Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

Omlackning av gammal radio från 1937

Inlägg av agfamatic »

Jag håller på att renovera en gammal radio, en Philips 750a från 1937. Dessvärre är radions hölje i lite eftersatt skick och skulle behövas lackas om, det är dock ingenting jag gjort tidigare så jag skulle gärna vilja ha lite tips.

Som jag förstått är radion lackad med cellulosalack och det är också det jag tänkte använda vid omlackningen. Att få tag på cellulosalack verkar inte vara några större problem då det säljs på vanlig sprejburk till anständiga priser exempelvis här: https://www.slojd-detaljer.se/produkter ... ylack-1169

Frågan är dock vad man ska använda att få bort den gamla lacken? det verkar finnas olika färgbortagningsmedel på marknaden som utlovar resultat dock verkar recensionerna på många av dessa medel tala för att de är för svaga och ineffektiva för tjocka färg och lackskikt sen framkommer det inte särskilt mycket när man googlar "cellulosalack borttagning", gitarrnissarna på ljudbojen verkar rekommendera sandpapper och varmluftspistol men det känns besvärligt, det jag skulle vilja ha är någon sörja man kan kleta på som löser upp lacken så att den lätt kan skrapas av. :humm:
DSC_0443.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Omlackning av gammal radio från 1937

Inlägg av Glenn »

VET du att det är cellousalack då ? ..Har för mej det finns en del tester man kan göra för att se vad det är för lack.

Men om det är det, och du ska lacka över med samma typ av lack behöver du väl inte ta bort den gamla ? bara jämna till den ? ..lämpligen med sandpapper då.
Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

Re: Omlackning av gammal radio från 1937

Inlägg av agfamatic »

jag vet inte 100% men som jag har förstått det användes inte schellack på massproducerade radioapparater då det ansågs för dyrt/tidskrävande och de första plastlackerna kom först på 50-talet vilket borde lämna cellulosalack som det mest troliga alternativet
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Omlackning av gammal radio från 1937

Inlägg av säter »

"Ta Väck" finns inte det i handeln längre?
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Omlackning av gammal radio från 1937

Inlägg av hcb »

Bengt SM7EQL (han finns här på forumet men är inte så aktiv, mer så på ham.se) har ägnat sig åt sådana övningar. Det var också någon annan här som för inte allt för länge sedan renoverade en vattenskadad träradio, men jag minns inte vem.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Omlackning av gammal radio från 1937

Inlägg av Palle500 »

Ser ut som om det är ådring/svampmålning under klarlacken? Och då måste du ta det försiktigt så du inte skadar det ytskiktet. Varför inte endast slipa ned den skadade klarlacken och lackera med samma klarlack.
Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

Re: Omlackning av gammal radio från 1937

Inlägg av agfamatic »

Ja det kan vara en möjlighet frågan är bara om det kommer se bra ut då den cellulosalacken som finns idag säkerligen skiljer sig något mot den Phillips använde i Eindhoven på 30-talet
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Omlackning av gammal radio från 1937

Inlägg av svanted »

varför ta bort den gamla lacken?
om det är cellulosalack är den både slipbar och polerbar...
slipa med våtslippapper , men försiktigt med vatten om det finns trä åtkoligt...
och polera den högblank med en polertrissa.
skador på lack/trä kan fixas och lackas bara de.
shellac kan lösas med etanol men inte cellulosa.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3745
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Omlackning av gammal radio från 1937

Inlägg av Mickecarlsson »

Om det inte är djupa sprickor i lacken, köp 0000 stålull och använd den till att matta ner ytan, lägg på ett lager antikvax och polera upp ytan.
Blanda inte in våtslippapper och vatten, du kommer garanterat att få resning i träet där vattnet tränger in.
Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

Re: Omlackning av gammal radio från 1937

Inlägg av agfamatic »

Det är en del nötningar i lacken samt sprickor, krackelering och mindre bortfall inte överallt men bla. På ena sidan på ovansidan och på fronten.

så om jag fattat saken rätt, slipa med sandpapper men utan vatten och spreja på med ny cellulosalack där det är sprickor och bortfall och polera med fin stålull, sedan vaxa.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3745
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Omlackning av gammal radio från 1937

Inlägg av Mickecarlsson »

Om du klarlackar behöver du inte vaxa. Du kan om du vill, men det är nästan som kaka på kaka :D
Om det har kracklerat och försvunnit lackbitar, så hade jag slipat ner med 240 sandpapper på en kloss för alla raka ytor och för hand på rundade.
När du slipat bort den gamla lacken, slipa med 400-papper så du får en helt slät yta.
Har du tillgång till kompressor? Blås då rent överallt så det inte ligger slipdamm på ytan.
Lacka sedan på något annat så du får en känsla för hur du lackar. Och framför allt, håll det dammfritt.
Skriv svar