Torodial transformer vad hittar man en sån ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jigab
Inlägg: 7
Blev medlem: 13 januari 2023, 10:08:03

Torodial transformer vad hittar man en sån ?

Inlägg av jigab »

Hej

El leverantören hemmavid hade dålig kvalitet på sin noll ledare in i mitt hus så det kom 400 volt lite här och där .

ett skrivbord jag har slutade fungera .. jag har nu felsökt det till att spolen i styrningen till skrivbordet är kass.
det är en keen ocean torodial transfomer

modell TTO-10412-01

230 volt input
output är 0-22,7v samt 34,6v

det är bara 34,6volt som är anslutet i kretskortet

lyckades inte ladda upp någon bild

hoppas någon vet var man kan få tag i en sån

/Jimmy
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Torodial transformer vad hittar man en sån ?

Inlägg av H.O »

TME, t.ex

Om jag Googlar på modellbeteckningen hittar jag följande sida:
https://secondgoelectro.nl/product/toro ... een-ocean/

Där står det att trafon kan leverera 3A vilket betyder att den är på ca 100VA.
Kanske https://www.tme.eu/en/details/tts100_z2 ... ufvassons/ kan passa (liite snålt på strömmen men fungerar sannolikt utan att överhetta om du inte kör skrivbordet upp och ner hela dagarna)
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Torodial transformer vad hittar man en sån ?

Inlägg av hcb »

TME är en bra och seriös leverantör. Men, om det nu är nätägaren som orsakat skadorna, borde inte denne reparera eller byta ut skrivbordet?
(Och här naturligtvis den vanliga brasklappen om att man skall veta vad man gör när man börjar pilla i nätanslutna saker.)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Torodial transformer vad hittar man en sån ?

Inlägg av mrfrenzy »

Om transformatorn gått sönder är det mycket stor risk att elektroniken på kretskortet också är trasig.
Innan du lägger pengar på ny transformator skulle jag prova att driva kretskortet från ett variabelt nätaggregat och se om det fungerar.

Och som sagt, nätägaren bör reparera åt dig.
jigab
Inlägg: 7
Blev medlem: 13 januari 2023, 10:08:03

Re: Torodial transformer vad hittar man en sån ?

Inlägg av jigab »

hcb skrev: 13 januari 2023, 12:57:36 TME är en bra och seriös leverantör. Men, om det nu är nätägaren som orsakat skadorna, borde inte denne reparera eller byta ut skrivbordet?
(Och här naturligtvis den vanliga brasklappen om att man skall veta vad man gör när man börjar pilla i nätanslutna saker.)
Skadad är reglerad av försäkringsbolaget och elnäts ägaren men eftersom det går via försäkringen så är det avskrivningar som gör att man knappt får betalt för grejorna . jag var inte överrens om utfallet men får väl acceptera det för att gå vidaremed livet . ;)
jigab
Inlägg: 7
Blev medlem: 13 januari 2023, 10:08:03

Re: Torodial transformer vad hittar man en sån ?

Inlägg av jigab »

mrfrenzy skrev: 13 januari 2023, 13:41:51 Om transformatorn gått sönder är det mycket stor risk att elektroniken på kretskortet också är trasig.
Innan du lägger pengar på ny transformator skulle jag prova att driva kretskortet från ett variabelt nätaggregat och se om det fungerar.

Och som sagt, nätägaren bör reparera åt dig.
vi har testat o köra med den andra lindningen i spolen som ger 22 v och det funkar o höja o sänka men slår ifrån så den orkar inte riktigt med. så kretskortet fungerar fint
jigab
Inlägg: 7
Blev medlem: 13 januari 2023, 10:08:03

Re: Torodial transformer vad hittar man en sån ?

Inlägg av jigab »

H.O skrev: 13 januari 2023, 11:41:57 TME, t.ex

Om jag Googlar på modellbeteckningen hittar jag följande sida:
https://secondgoelectro.nl/product/toro ... een-ocean/

Där står det att trafon kan leverera 3A vilket betyder att den är på ca 100VA.
Kanske https://www.tme.eu/en/details/tts100_z2 ... ufvassons/ kan passa (liite snålt på strömmen men fungerar sannolikt utan att överhetta om du inte kör skrivbordet upp och ner hela dagarna)
tack för tips jag skall kolla om det går att beställa
jigab
Inlägg: 7
Blev medlem: 13 januari 2023, 10:08:03

Re: Torodial transformer vad hittar man en sån ?

Inlägg av jigab »

Tack för super bra engagemang

jag skall se om det går att beställa via tipset jag fick.

/Jimmy
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Torodial transformer vad hittar man en sån ?

Inlägg av grym »

få fram bild, kan ha något liknades liggandes från ungefär samma sak
Elman
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 januari 2017, 12:41:55

Re: Torodial transformer vad hittar man en sån ?

Inlägg av Elman »

Fabrikat på skrivbordet? Motorerna .. firmor som BAFAB googla beg. Kontorsmöbler så finns det kanske där.. förr hade jag lite linak prylar i gömmorna .. tänk på att styrkort med rätt antal ben är avgörande för att dom ska fungera.
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Re: Torodial transformer vad hittar man en sån ?

Inlägg av helmut »

Är det en Epson skrivare. Skrotade en gammal Epson och tänkte att jag skulle spara nätaggregatet och såg då att det var en traffo med massor med volt 36 volt? Kanske ett företag som servar skrivare som har en traffo liggande för jag slängde min.
jigab
Inlägg: 7
Blev medlem: 13 januari 2023, 10:08:03

Re: Torodial transformer vad hittar man en sån ?

Inlägg av jigab »

Hej.

styrningen på bordet är linak modell CBD4P00020A-009

fick tips om maila elektrokit i malmö så det blir nog nästa steg

/Jimmy
jigab
Inlägg: 7
Blev medlem: 13 januari 2023, 10:08:03

Re: Torodial transformer vad hittar man en sån ?

Inlägg av jigab »

MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Torodial transformer vad hittar man en sån ?

Inlägg av MiaM »

mrfrenzy skrev: 13 januari 2023, 13:41:51 Om transformatorn gått sönder är det mycket stor risk att elektroniken på kretskortet också är trasig.
Innan du lägger pengar på ny transformator skulle jag prova att driva kretskortet från ett variabelt nätaggregat och se om det fungerar.

Och som sagt, nätägaren bör reparera åt dig.
Går inte trafon i mättning innan elektronik (av acceptabel kvalitet med avseende på marginaler) dör?

Har sett en del åskskadade grejer, som såklart inte är samma sak, men ändå, och det är extremt ovanligt att trafos går sönder. Enda gången jag tror jag sett detta var när åskan tagit en antennförstärkare med så hårt smäll att skalet hade spruckit vid skruvarna och flugit iväg flera meter, trots millimeterstora öppningar runt ett knappt halvdussin antennkontakter som tydligen inte räckte för att tryckutjämna. Tror att glättningskondingen och kanske säkringen höll, allt annat i nätdelen dog. Oväntat nog var den skärmade förstärkaren däremot fortfarande vid någon slags liv, tror den hade sämre förstärkning än specat men förstärkte ändå signalen något. :o
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Torodial transformer vad hittar man en sån ?

Inlägg av grym »

den jag har var lite lägre spänning, glömde den i garaget, men typ 23 /28v 3A
Skriv svar