esab miggy

Berätta om dina pågående projekt.
Dannesjoman
Inlägg: 11
Blev medlem: 15 november 2019, 18:47:59

esab miggy

Inlägg av Dannesjoman »

Fick för nått år sen ta över en esab miggy 3fas som en släkting skulle kasta då den inte fungerade så bra.
provade svetsen och den bara spottade, ingen effekt alls...
nåväl, öppnade upp den och kunde mäta mig till att 2 dioder va trasiga.
beställde 3 BYP60K2 och monterade med pressningen mot den plattan som går till svetstången.
och 3 BYP60A2 som monterades med pressningen mot svetshandtaget.
blev inte alls nöjd med resultatet.
är nu osäker om detta blev rätt, jag antog bara att BYP60A2 hade anoden i pressningen och därför skulle va mot handtaget.
Har tolkat kretschemat så gott jag kan och kommit fram till att det inte kan va så mycket mer än trafo och likriktarna som kan strula till effekten?
https://www.elfa.se/sv/likriktardiodpre ... p/17002502
Bild
malman
Inlägg: 540
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: esab miggy

Inlägg av malman »

Skulle försöka släppa anslutningarna mellan trafon och dioderna, och sedan med multimeter testa dioderna en och en, och tillse att dioderna verkligen är kopplade enligt schemat.
(Trafon kommer koppla över till de andra diodparen, därav att man måste bryta upp kopplingarna för att kunna mäta dioderna var för sig…)

På brorsans Kemppi kempomat 253 brann några poler i en av omkopplarna man ställer svetsströmmen med. Vilket då gjorde att det funkade mindre bra på vissa lägen…. Så kolla upp motsvarande, dvs alla poler på K4 …
osse99
Inlägg: 13
Blev medlem: 7 september 2011, 15:52:25

Re: esab miggy

Inlägg av osse99 »

Hej!

Nu famlar jag lite men lyckades laga min egen för många år sedan, trasiga dioder.

Har hört talas om någon som fick problem, berodde på att diod-plåtarna förväxlats - vet inte om det är möjligt men ett tips.

Mäta lindningarna på trafon är ju ett annat tips, alla 3 ska mäta lika, rimligtvis.

Ytterligare problem jag haft var att det blev kortslutning i "svanhalsen" på handtaget, svetsen betedde sig mycket konstigt då, men mera brum/stopp än sprut kanske (typ 20 år sedan så lite grumligt i minnet)

M.V.H

/AO
Skriv svar