Fästa drev på DC-motor

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Shimonu
Inlägg: 294
Blev medlem: 21 oktober 2015, 22:44:33

Fästa drev på DC-motor

Inlägg av Shimonu »

Jag och sambon vill göra ett litet projekt där vi skapar en liten leksaksbil med min 3D-skrivare och lite elektronik. Jag hade en DC-motor liggandes hemma som jag tänke att jag kan använda men funderar på hur man vanligtvis fäster saker på den runda axeln. Bör nämnas då att jag tänkt skriva ut mina egna drev. Jag har gjort några försök att pressa på drev men skrivaren ger inte riktigt tillräckligt bra resultat för att det ska vara enkelt.

Jag har kollat på en lösning med "grub screw", det skulle möjligtvis fungera. Finns det några andra lösningar där man också enkelt kan ta av drevet och byta ut? Slipper gärna sånt som lim.
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5287
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Fästa drev på DC-motor

Inlägg av MNorrgren »

Det vanligare är ju att man slipar en lite platt yta på axeln och med en skruv i drevet spänner fast drevet mot axeln med hjälp av skruven.

Det som också är vanligt är ju en kil…
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5287
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Fästa drev på DC-motor

Inlägg av MNorrgren »

Här är lite bilder
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Shimonu
Inlägg: 294
Blev medlem: 21 oktober 2015, 22:44:33

Re: Fästa drev på DC-motor

Inlägg av Shimonu »

Tack så mycket! Då var jag på rätt väg. En kil hade jag också i åtanke men kunde inte föreställa mig exakt hur den hade sett ut med så liten axel men insåg att det är ganska enkelt löst, något jag kan skräddarsy med skrivaren också.
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5287
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Fästa drev på DC-motor

Inlägg av MNorrgren »

Så lite! Hoppas du får till det bra! Bara skriv igen om du behöver fler tips!

Jag brukar själv använda en eller två skruvar. Ett drev utskrivet i plast, bra med två, 90 grader mellan den, så man får bra ”fäste”. Plasten är mjuk och kan ge dig ganska lätt vid lite tyngre last..
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Fästa drev på DC-motor

Inlägg av H.O »

Stopskruv kan nog funka i det här fallet och är enkelt att implementera men jag är inte så förtjust i dom.
På en potentiometeraxel funkar det men på motorer, kugghjul etc har de enligt min erfarenhet en tendens att, över tid, arbeta sig loss. Speciellt i applikationer där motorn ändrar riktning ofta. Kil är bättre men även det är lurigt i applikationer där motorn vänder riktning ofta - förr eller senare börjar det "äta" på den mjukaste delen och sen går det snabbt utför.

Ett alternativ, om du har plats, är att slitsa den cylindriska delen av drevet och använda en klämring för att spänna den mot axeln. Jag har gjort så med drev i stål mot 1/4" axel på stegmotor och det var betydligt "bättre" (driftsäkrare) än stopskruv som användes i samma applikation tidigare. En tight passning är nödvändigt. Applikationen i fråga körde stegmotorn typ 250ms åt ena hållet, 250ms åt andra hållet, timme ut, timme in.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Fästa drev på DC-motor

Inlägg av SeniorLemuren »

Ett problem med stoppskruvar i plasten är att gängorna lätt brister. Om det finns plats i drervet så brukar jag skriva ut det med en liten ficka där en mutter får plats för stoppskruven.
Lite suddig bild men det syns hur jag har gjort.
spisratt.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5673
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Fästa drev på DC-motor

Inlägg av pi314 »

Baserat på min erfarenhet av "liknande" användning av småmotorer skulle jag göra så här.

3D-printa gärna, men det finns två undantag.
1. Pinjongen, lilla kuggdrevet som sitter på motoraxeln ska vara metall. Stål eller mässing.
2. "Lager", mot axlar i stål ska vara mässing/brons eller kullager.

Pinjongen ska vara utformad ungefär som de som MNorrgren visar bilder på.
Plana ner motoraxeln lite, kanske 0,3-0,5 mm, just där låsskruven ska sitta.
Lås låsskruven med "borttagbar" gänglåsning. Loctite 242 eller liknande. Annars lossnar skruven.

Drevet som pinjongen ska driva kan du kanske 3D-printa, men välj i så fall ganska grov delning. Kanske runt 2 mm?

Beroende på motorns varvtal, kanske det fungerar med en snäckväxel. Då kan det fungera med en pinjong i plast.

Ungefär som på bilden.
snäckväxel.jpg
/Pi
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5287
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Fästa drev på DC-motor

Inlägg av MNorrgren »

Ang att skruvarna lossnar. Både ja och nej. I min elektriska rc-bil hade jag en pinion, drev heller enkelt på motoraxeln. Den satt utan gänglåsning och med en skruv. Dock 5mm Axel och extra hårt härdat stål(inte superhårt men hårdare än vanligt), hade aldrig problem med att det lossnade! Snarast tvärtom om, det satte sig som berget, var svårt att få loss ibland! Räckte inte med vanliga skruvar, fick ha extra hårda, tror jag var uppe i 12-kvalitet på skruvarna…

Och detta var en bil som gjorde 120km/h, skala 1/8. Motorn 25,2v 250A, upp mot 5000w i toppeffekt… både back och fram, mest framåt men fick backa lite då och då. Men använde motorbroms rejält! (Lade dock till en vanlig skivbroms också pga lite för mycket värme i motorn…). Enda som hände lite då och då var att jag rensade dreven på kuggar…

Men absolut ståldrev på motoraxel, om det är stora effekten som ska till. Men en enkel lite sak ska nog gå fint att skriva ut också. Jag har gjort massor med drev i PLA… fungerar fint! Gjort dem med presspassning också, inte ens skruvat fast dem…


Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5673
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Fästa drev på DC-motor

Inlägg av pi314 »

MNorrgren:
Jag tror att du har rätt att jag överdrev lite med Loctite på låsskruv och kanske t.o.m. när det gällde att ha metallpinjong.

Vi vet ju IOFS inte vad det är för motor som TS har.
– Är den borstad eller borstlös?
– Vilken spänning kommer den att köras på och vilklen är effekten?

Jag har mest hållit på med borstlösa motorer mellan ca 1 kW och kanske 10 kW peak. Ibland med 12S (50,2 volt) och ibland med möjlighet till 200 ampere kontinuerligt och, teoretiskt, 600 ampere peak.

Pinjonger har lossnat, om axeln inte varit bra planad och låsskruven inte låst med gänglåsning. Om det innebär risk för att något trillar ner från skyn, så vill man inte att det ska hända.

Det här är mycket tuffare än vad jag kan åstadkomma, men kan få illustrera hur ogärna man vill att skruvar lossnar ibland...



/Pi
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5287
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Fästa drev på DC-motor

Inlägg av MNorrgren »

Ingen fara, bara för att jag inte råkat ut för det så… det kan absolut hända. Många på klubben som körde hade tillfällen då det lossnade! Jag hade bara tur kanske?

Usch ja, det kan gå hur illa som helst! Bättre att vara försiktig!

Vad jag ville komma med mitt förra inlägg var i alla fall att om inte TS ska ha extrema grejor så räcker det nog utan gänglåsning. Lossnar det så är det bara att sätta dit en droppe :) . Slippa köpa en flaska för 100kr och inte behövs.
Skriv svar