Mr3D renoverar/bygger om en Arboga E100 pelarborr

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Mr3D renoverar/bygger om en Arboga E100 pelarborr

Inlägg av Mr3D »

Jag har aldrig varit så duktig på dedär "snabbprojekten". När planen har varit ett snabbt och enkelt projekt så brukar det spåra, eller dra ut på tiden - som vanligt. :lol:
För några månader sen köpte jag en gammal Arboga E100 maskin för ett bra pris. Fullt fungerande, men den ser ut som f*n. Tanken var ju att ge den lite lack samt putsa av pelaren lite, men ju mer jag funderade på det insåg jag att jag vill ha mer funktioner på den. Och ska man ändå göra det jobbet är det lika bra att byta samtliga lager i maskin...

Förresten, är det någon som har koll på vilket årtal dessa maskiner är tillverkade lite mer exakt? Jag får för mig att det är 50-talet, men vet inte säkert. :humm:
Min maskin har serienummret 14041, så det borde ju vara en relativt tidig variant. :humm:

Såhär såg utgångsämnet ut. :humm:
1-Pelarborr.JPG
2-Pelarborr.JPG


Men det var bara att ge sig på det! Pelaren sattes upp i den "lilla" svarven på jobbet och putsades med smärgelduk.
Jag fick börja med rätt grovt papper för det skulle bita på rosten.
3-Pelarborr.JPG


Men några minuter senare var den som ny! Det finns dock ganska många slagmärken i pelaren, men det är skitsamm. Jag har fått bort 99% av all rost, det är jag nöjd med.
Rosten längst ner tog jag senare i blästern.
4-Pelarborr.JPG


För att få rent foten, armen samt bordet så valde jag att skicka iväg det till en lokal firma för blästring. Körde några blästerskydd för att underlätta deras jobb med maskeringen.
5-Pelarborr.JPG
6-Pelarborr.JPG


Några dagar senare var de tillbaka, de gjorde ett grymt jobb!
7-Pelarborr.JPG


Tyvärr så fick jag mig en trist överraskning: Foten har spruckit! :doh:
Det fick dock bli att ge sig på att svetsa upp det.
8-Pelarborr.JPG


Det sket sig dock totalt... Svetsarna bara sprack. Usch för gjutgods! :x
9-Pelarborr.JPG


Nåja, det fick bli att tänka om totalt.
Istället så borrade och gängade jag ett gäng hål i foten, där jag skruvade fast massa plattjärn och svetsade ihop hela paketet.
Jag svarvade också några ingjutningshylsor till fötter. Samt fyllde den med expanderbetong! 8)
Nu kommer sprickan aldrig mer bli ett problem! Samt lite mer vikt till foten är ju aldrig fel. :badgrin:
Sprickan samt borrhålen spacklades igen på ovansidan, har tyvärr ingen bild på det dock.
10-Pelarborr.JPG
11-Pelarborr.JPG
12-Pelarborr.JPG


Mer blästring! Dessa blästrade jag dock själv, då det inte vart så stor yta på de.
Gjutjärnsdetaljerna körde jag i sandblästern och aluminiumfläkten körde jag i glasblästern.
13-Pelarborr.JPG
14-Pelarborr.JPG


Då jag anser att oljekopparna inte längre är nödvändiga, passar jag på att plugga hålen till de.
Maskin ska permanentfettas istället, något måste ju ha hänt på fett-fronten på 70år... :lol:
Det visade sig att de borrat koniska hål till oljekopparna. Det är samma kona på hålen som koniska pinnar.
Jag köpte ett gäng koniska pinnar, slipade till de och bankade i de med lite cylindrisk fastsättning.
Sen lite spackel på det så försvann de helt!
15-Pelarborr.JPG
16-Pelarborr.JPG


Jag har kommit en bit längre, med lite renovering av växellådan, ombyggnader och lack. Men det får bli till nästa uppdatering! :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Mr3D renoverar/bygger om en Arboga E100 pelarborr

Inlägg av Klas-Kenny »

När Mr3D är i farten vet man att det blir seriöst gjort.

Riktigt snyggt så långt, intressant att följa! :bravo:
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Mr3D renoverar/bygger om en Arboga E100 pelarborr

Inlägg av tecno »

über seriöst projekt :tumupp:

Tråkigt med sprickor i foten men det löste du fint.
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Mr3D renoverar/bygger om en Arboga E100 pelarborr

Inlägg av Mr3D »

Klas-Kenny skrev: 2 januari 2023, 08:40:06 När Mr3D är i farten vet man att det blir seriöst gjort.

Riktigt snyggt så långt, intressant att följa! :bravo:
Tack. :)

Jaaa, om det inte blir fint kan det kvitta. :vissla:


tecno skrev: 2 januari 2023, 09:44:08 über seriöst projekt :tumupp:

Tråkigt med sprickor i foten men det löste du fint.
Hehe, tack! Men då har jag ju inte ens kommit till det roligaste än! :lol:

Ja, jag var lite bort och fram med hur jag skulle lösa det, men nu i efterhand är jag riktigt nöjd med valet att betongfylla den. :tumupp:



En liten snabb uppdatering innan läggdags hinns allt med!

Det är ett gäng olika uppgraderingar jag kommer göra till denna maskin:
Bättre djupstopp.
Bättre mätskala för djupet.
Bort med motvikten och montera returfjäder på pinjongen.
3st handtag istället för 2 på pinjongen.

Sen hade det varit gött med dubbla hastigheter på motorn, samt en omdrevning av växellådan. Men den kräver mycket mer planering, tvek på att det är rimligt i praktiken.
Är det någon här som har bra koll på motorer? Kan man linda om en stator med bara en hastighet till 2 hastigheter/dahlander? Hur blir effektförändringarna i såfall?
Originalhastigheten på motorn ligger på 2800rpm, hade varit gött med både 1400/2800rpm.

Original djupstopp har jag valt att kassera. Istället så svarvade jag en ring med en mätskala som monteras där istället.
Ringen har spår till o-ringar på insidan för att lätt kunna vridas.
Fick bli en närbild på måttringen också, jag är ju redigt nöjd med resultatet av den lättringen. :shock:
17-Pelarborr.JPG
24-Pelarborr.JPG


Jag svarvade en ring som kommer pressas/svetsas på pinjongen.
Nått i denna stilen kommer det sitta på axeln.
18-Pelarborr.JPG


Nu finns det ingen återvändo! Pinjongen sattes sen upp i svarven för att plana av sågytan.
När den ändå satt uppe tog jag ett litet slick invändigt för att lätt kunna göra en plugg till hålet.
19-Pelarborr.JPG


Hylsorna ditpressade! Tillkommer en plugg till hålet också, men nu är det dags för svets.
Jag har gjort denna modifikationen på 2st pinjonger, en till denna maskin och en till en kompis maskin.
20-Pelarborr.JPG


Handtag är körda och pinjongen är svetsad/putsad.
Arbetskollegan hjälpte mig med att sätta upp pinjongen i den 5-axliga fräsen och körde 3st gängade hål till handtagen.
Notera att hålen är körda i en vinkel för att matcha konan. 8)
21-Pelarborr.JPG


Sådär blev de klara! Min pinjong är den med de runda kulorna.
Kommer bli riktigt fint detta, speciellt när maskin får lite ny färg på sig! :D
22-Pelarborr.JPG
23-Pelarborr.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Mr3D renoverar/bygger om en Arboga E100 pelarborr

Inlägg av GeekJoan »

Riktigt snyggt! :tumupp:
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Mr3D renoverar/bygger om en Arboga E100 pelarborr

Inlägg av Teknikern »

Det är mycket roligare att göra som du, gå all-in än köra "det duger". Ett tips ang. blästerskydden, det hade räckt med silvertejp, det är sånt både jag och andra blästerfirmor kör med för det är så segt att det knappt går att blästra bort och vill du köra överkurs, ta den gula betongtejpen för den GÅR INTE att blästra bort, jag har försökt. :lol:
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Mr3D renoverar/bygger om en Arboga E100 pelarborr

Inlägg av Mr3D »

GeekJoan skrev: 3 januari 2023, 04:42:29 Riktigt snyggt! :tumupp:
Tack! :D

Teknikern skrev: 3 januari 2023, 05:07:27 Det är mycket roligare att göra som du, gå all-in än köra "det duger". Ett tips ang. blästerskydden, det hade räckt med silvertejp, det är sånt både jag och andra blästerfirmor kör med för det är så segt att det knappt går att blästra bort och vill du köra överkurs, ta den gula betongtejpen för den GÅR INTE att blästra bort, jag har försökt. :lol:
Hade ingen aning! Men aja, det gick rätt snabbt att slänga ihop de ringarna, så det vart ju inte dumt. Det enda som är kvar att blästra nu är hela spindelhuset, men jag kommer nog köra det själv. Då får det bli lite silvertejp. Tack för tipset! :tumupp:



Dags för en uppdatering igen! Då samtliga lager på maskin ska bytas så var det lika bra att riva spindeln.
Det gick smärtfritt. Lagrena pressades ur samt innerringen till det koniska lagret fick svetsas ur, det krympte så mycket så det ramlade ur av sig självt.
25-Pelarborr.JPG


Men något som jag blev friskt förvånad över är vad jag hittade i spindeln, mellan spindelhus och spindelaxel... En avbruten fil... :rofl
Om det är någon som skulle filat bort några grader vid kiljagarspåret eller använt den på ett konstigt sätt vid verktygslossning, har jag ingen aning om. Roligt fynd hur som haver. :lol:
26-Pelarborr.JPG


Eftersom bordet på denna maskin inte är höj/sänkbart med en vev, så har jag svarvat en klämring. Då kan jag fortfarande lossa bordet och flytta det i sidleds utan att det droppar rakt ner.
Den kläms med andra ord runt pelaren och armen som går ut till pelaren vilar på den.
Jag lyckades även få tag på ett originalhandtag till. Det är blästrat och redo för lack.
27-Pelarborr.JPG


Anläggningsytan på armen är ju dock inte den bästa, det ska kollegan hjälpa mig med i fräsen och ta ett slick.
Jag svarvade en fixtur åt han som han sätter upp i gripbackar.
28-Pelarborr.JPG


Det vart ju inga konstigheter! Mycket bättre anläggningsyta emot klämringen.
29-Pelarborr.JPG


Dags för ett bättre djupstopp! Jag svarvade fram dessa ringar som ska klämmas fast på spindeln. (en till mig, en till polaren)
30-Pelarborr.JPG


Svarvade stången till djupstoppet, samt testmonterade på spindeln. Jodå, det kan bli riktigt bra detta!
31-Pelarborr.JPG


Körde även fram klämbussningen samt mothållet.
Wiberger hade förövrigt riktigt fina små sjärnvred i termoplast. :tumupp:
32-Pelarborr.JPG


Kollegan fick hjälpa mig fräsa spåret i spindelhuset, det som djupstoppet ska sitta i. Placeringen på spår och hål är perfekt, men gjutningen är helt åt helsicke!
Nåja, det gör inte så mycket. Tanken är ändå att mothållet ska dras fast permanent, samt spacklas och målas över.
33-Pelarborr.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Mr3D renoverar/bygger om en Arboga E100 pelarborr

Inlägg av GeekJoan »

Jag gillar såna här trådar med mycket bilder!
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6972
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Mr3D renoverar/bygger om en Arboga E100 pelarborr

Inlägg av lgrfbs »

Jepp, härlig tråd.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Mr3D renoverar/bygger om en Arboga E100 pelarborr

Inlägg av Glenn »

Jag har lite känslan av att det blir som när du byggde om julafräsen, det slutar med att du har bytt ut allt och byggt en ny maskin :D
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6972
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Mr3D renoverar/bygger om en Arboga E100 pelarborr

Inlägg av lgrfbs »

...som ser ut som maskinen som han började med.
Fast allt är mycket bättre.
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Mr3D renoverar/bygger om en Arboga E100 pelarborr

Inlägg av Mr3D »

GeekJoan skrev: 8 januari 2023, 02:15:25 Jag gillar såna här trådar med mycket bilder!
lgrfbs skrev: 8 januari 2023, 02:47:07 Jepp, härlig tråd.
Och mer bilder ska det bli! Tack förresten. :tumupp:


Glenn skrev: 8 januari 2023, 05:00:49 Jag har lite känslan av att det blir som när du byggde om julafräsen, det slutar med att du har bytt ut allt och byggt en ny maskin :D
lgrfbs skrev: 8 januari 2023, 05:35:23 ...som ser ut som maskinen som han började med.
Fast allt är mycket bättre.
Det blir exakt som julafräsen. Tanken från början var inte att det skulle spåra, sen spårade det... :lol:
Denna maskin blir dock inte helt ombyggd, bara lite uppgraderad. Vill fortfarande behålla någon typ av originalkänsla. :vissla:
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Mr3D renoverar/bygger om en Arboga E100 pelarborr

Inlägg av Mr3D »

Såhär såg växellådan ut precis när jag delade den. Riktigt fint skick måste jag säga.
34-Pelarborr.JPG


Men eftersom samtliga lager i denna maskin ska bytas var det bara att börja riva den.
Insåg tyvärr att jag inte har jättemånga bilder på de delade axlarna, men detta får duga.
Allt på axlarna är bara pressade på plats så demonteringen gick riktigt lätt.
35-Pelarborr.JPG


Även lagrena på dreven bytte jag. Nitarna lossas genom att borra bort skallen, sen bara hamra ur niten med ett litet dorn.
Den nya niten monteras och nitas fast med en kulhammare. Jag köpte stålnit med konisk skalle, vill minnas att det var 4mm nit.
Nitarna jag köpte var tyvärr för långa, men de kapade jag av till rätt längd. De stack nog ut ca 0.5-1mm, det var lagom för att niten skulle flyta ut bra.
36-Pelarborr.JPG


Jag har ingen bild på mina monterade axlar, men här är axlarna till polarens maskin. Det ena drevet till hans maskin hade börjat delaminera/påväg att spricka rakt av.
Så jag borrade några hål och pop-nitade ihop det drevet. Det blev riktigt bra och det bör hålla maskinens livslängd. Bra att han slapp köpa ett nytt fiberdrev. :tumupp:
Om någon mer här håller på att renovera en E100 maskin och vill veta vilka lager som behövs kommer det här:

7st - 6203 - Vanligt spårkullager till axlarna i växellådan. (I nyare maskiner är 6st otätade och 1st gummitätat. I min maskin var alla otätade.)
4st - 4203 - Dubbelradigt spårkullager till de nitade dreven.
1st - 6205 - Det övre lagret till spindeln. Ett vanligt spårkullager.
1st - 30206 - Det nedre lagret i spindeln. Ett koniskt rullager.

Jag har valt gummitätade lager till samtliga lager (-2RS), bortsett ifrån det koniska rullagret, då jag inte hittade det med tätning.
4203 lagrena fanns inte med -2RS tätning från SKF, så jag köpte nått halvfabrikat där.
37-Pelarborr.JPG


Då var det dags för fjäderombyggnaden! Jag har tagit fram ett kit för att bygga om denna maskin från motvikt till fjäder.
Här är några delar jag tillverkat till det, med fjäder och skyddslock på plats. Om någon är spekulant så säljer jag såna kit.
Såg nu att jag inte hade jättemånga bilder på det hela, men jag har en installationsvideo om någon är nyfiken på det.
Arboga E100 Fjäderkit - Monteringsvideo (Funktionstest på 15:35)
38-Pelarborr.JPG
39-Pelarborr.JPG
40-Pelarborr.JPG


Det enda som är kvar att förbereda för lack är spindelhuset. Jag har blästrat av det samt håller på att slipa rent det från den grova gjutytan. Blir att blästra den en gång till efter slipning för att få en go yta för lacken att fästa på.
41-Pelarborr.JPG


Svarvade nya lock till växellådan. Original hade oljenipplar i sig som jag inte längre behöver, med tanke på de tätade lagrena.
42-Pelarborr.JPG


Dags för lack! Det blev ljusblå hammarlack med "hammered" textur. Så den liknar de nya Arboga maskinerna.
Det var ett tag sen jag tog dessa bilderna, så färgen har hunnit torka väl.
43-Pelarborr.JPG
44-Pelarborr.JPG


Jag lämnade iväg alla obehandlade småpryttlar på svartoxidering. De gjorde ett riktigt fint jobb! Detaljerna glasblästrades innan jag skickade de.
45-Pelarborr.JPG


Dags att äntligen kunna börja montera ihop maskin! De svarta detaljerna gick riktigt gött ihop med hammarlacken. :D
Växellådan är helt klar, den är bara att sätta på plats när spindeln sen är klar.
Tyvärr så tog jag inte några bilder när jag höll på att montera ihop lådan, men det var inget speciellt. Lägg axlarna på plats och fetta in dreven med en liten pensel.
46-Pelarborr.JPG


Jag monterade även ihop pelaren. Enda kvar här är ett lager till med röd färg i bordet.
47-Pelarborr.JPG


Under armen ser ni den hemmabyggda ringen. Bordet är nu riktigt lätt att flytta runt utan att den droppar rakt ner.
48-Pelarborr.JPG


En detaljbild från stativet.
49-Pelarborr.JPG


Byggde en pall som ska stå vid borrmaskin också, rostfritt stål och en träskiva på de. Jag har precis börja lacka träskivan, så den blir lite glansigare sen.
50-Pelarborr.JPG


Nu är ni helt uppdaterade på bygget än så länge! Börjar närma sig slutspurten. :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Mr3D renoverar/bygger om en Arboga E100 pelarborr

Inlägg av tecno »

Imponerande renovering som får 5 av 5 :tumupp:
MrIzoard
Inlägg: 339
Blev medlem: 25 september 2011, 15:33:08
Ort: Göteborg

Re: Mr3D renoverar/bygger om en Arboga E100 pelarborr

Inlägg av MrIzoard »

Ser mycket mycket bra ut :tumupp:
Skriv svar