Koppla in blåtand i gammal bilradio

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
robertr81
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Koppla in blåtand i gammal bilradio

Inlägg av robertr81 »

Jag lödde nyligen in en liten blåtandskrets i en 8 år gammal pioneerbilstereo och skulle vilja göra samma sak i en ännu äldre kassettmodell volvo cr-906. Jag har tyvärr inte lyckats hittat något serviceschema men någon kanske har en idé på var jag kan koppla in mig på signalen någonstans?
Vill gärna ha kvar alla funktioner som finns.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av robertr81 28 december 2022, 15:57:57, redigerad totalt 1 gång.
StureS
Bannad
Inlägg: 278
Blev medlem: 25 oktober 2020, 14:05:11

Re: Koppla in blåtand i gammal bilradio

Inlägg av StureS »

Var/hur kopplade du in den första? Hade du schema till den?
robertr81
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Koppla in blåtand i gammal bilradio

Inlägg av robertr81 »

Nej hade inget schema där men tog ström från usb portens anslutningar och kopplade in signalen på aux ingången i fronten. Funkar jättebra och jag slipper ha en massa utstickande saker framtill.
246CA0FF-E5F7-4DD0-9F1F-1FBE2E0793F2.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Koppla in blåtand i gammal bilradio

Inlägg av MadModder »

Enligt radiomuseum.org sitter det en TDA1558 från Philips där i.
På sidan 8 finns ett schema för hur den kopplas.
TDA1558Q.PDF
Du får följa kopparbanonrna baklänges från pinne 1,2,16,17 och se var du hamnar.
Förmodligen vid volym/ton/balans/faderkontrollen. Det är innan den du bör koppla in dig.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
StureS
Bannad
Inlägg: 278
Blev medlem: 25 oktober 2020, 14:05:11

Re: Koppla in blåtand i gammal bilradio

Inlägg av StureS »

robertr81 skrev: 28 december 2022, 15:56:46 Nej hade inget schema där men tog ström från usb portens anslutningar och kopplade in signalen på aux ingången i fronten. Funkar jättebra och jag slipper ha en massa utstickande saker framtill.
246CA0FF-E5F7-4DD0-9F1F-1FBE2E0793F2.jpeg
AUX-ingången?? Vad ska du då med bilstereon till?
robertr81
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Koppla in blåtand i gammal bilradio

Inlägg av robertr81 »

MadModder skrev: 28 december 2022, 16:02:31 Enligt radiomuseum.org sitter det en TDA1558 från Philips där i.
På sidan 8 finns ett schema för hur den kopplas.
TDA1558Q.PDF
Du får följa kopparbanonrna baklänges från pinne 1,2,16,17 och se var du hamnar.
Förmodligen vid volym/ton/balans/faderkontrollen. Det är innan den du bör koppla in dig.
Stort tack för hjälp, ska undersöka detta!
robertr81
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Koppla in blåtand i gammal bilradio

Inlägg av robertr81 »

StureS skrev: 28 december 2022, 16:08:22
robertr81 skrev: 28 december 2022, 15:56:46 Nej hade inget schema där men tog ström från usb portens anslutningar och kopplade in signalen på aux ingången i fronten. Funkar jättebra och jag slipper ha en massa utstickande saker framtill.
246CA0FF-E5F7-4DD0-9F1F-1FBE2E0793F2.jpeg
AUX-ingången?? Vad ska du då med bilstereon till?
Vet inte riktigt vad du menar. Stereon saknade blåtand. Innan hade jag en extern modul med löst hängande kablar ut genom panelen vilket jag tröttnade på. Jag använder stereon till att lyssna på musik genom Radio, usb, blåtand och ibland tom CD
StureS
Bannad
Inlägg: 278
Blev medlem: 25 oktober 2020, 14:05:11

Re: Koppla in blåtand i gammal bilradio

Inlägg av StureS »

Robert skrev: "Vet inte riktigt vad du menar. Stereon saknade blåtand. Innan hade jag en extern modul med löst hängande kablar ut genom panelen vilket jag tröttnade på. Jag använder stereon till att lyssna på musik genom Radio, usb, blåtand och ibland tom CD"

1. Du har kopplat in blåtandsmodulen till en INGÅNG! Hur kan du då får signal därifrån om inget är kopplat till ingången?
2. Lyssnar du på en tom CD?
robertr81
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Koppla in blåtand i gammal bilradio

Inlägg av robertr81 »

Jag spelar musik mellan mobilen och blåtand som är inkopplad i AUX ingångskontakt i frontpanelen.
Ställer in stereon på AUX
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Koppla in blåtand i gammal bilradio

Inlägg av MadModder »

StureS: Hur tänkte du där? Ska man ha in en ljudsignal i en bilradio ska man naturligtvis koppla ljudet till en ingång. Det spelar ju ingen roll om man stoppar in en 3.5mm-plugg eller löder in sig direkt på kortet innanför.
Han ville ju inte ha något dinglande på framsidan
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Koppla in blåtand i gammal bilradio

Inlägg av MiaM »

TDA1558Q är slutsteget. Om du matar in ljud där så får du framförallt ingen volymkontroll men du får också inga tonkontroller och ingen ingångsväljare.

På lödsidan sitter en ytmonterad Toshibakrets som verkar vara FM-stereodekoder eller liknande, och en krets med Dolbylogga som uppenbart är dolbydekoder. Kolla efter kretsar på komponentsidan av kortet, om du har tillräcklig tur hittar du någon krets som växlar mellan FM, AM och bandspelare.

Det var rätt vanligt förr att alla signaler bara var mixade samtidigt och man växlade genom att slå av/på strömmen på respektive källa (dvs tonhuvudförförstärkare/dolbygrejs osv, fm-radion respektive am-radion). Dock har denna RDS och då måste den kunna växla elektroniskt, men det kan ändå tänkas att den slår av strömmen till bandspelaren och slår på strömmen till sista LF-steget i FM-tunern och/eller styr nån mutingsignal kanske till den där FM-stereodekoder-Toshibakretsen på lödsidan.

Om du inte lyckas hitta nåt bättre så rekommenderar jag att du slår på stereon och ställer in den på något sätt så att den är tyst fast du har volymen påskruvad, t.ex. säga åt den att söka efter radiostationer. Sen kolla om diskantkontrollen påverkar egenbruset oavsett volymens inställning, eller om volymratten påverkar hur mycket brus diskantkontrollen lägger till. Om bruset från diskantkontrollen är konstant så sitter tonkontrollerna efter volymen och då kan du mata in signal via brytare direkt på volymkontrollen. Om volymkontrollen påverkar hur mycket brus som hörs från diskantkontrollen så får du lämpligtvis istället hitta var signalen går in till tonkontrollsteget.

Men det vore bäst att hitta hur den switchar saker. Kolla upp vad för kretsar som sitter på de där dotterkorten, kanske?

Det är väldigt tråkigt att det sällan går att hitta schema/servicemanual till biltillverkarmärkta bilstereos trots att OEM-tillverkaren publicerad sånt för deras egna modeller. Vet inte vem som gjorde just den där modellen, de nyare SC-802 och SC-805 gjordes av Mitsubishi och de nyare SC-900 och SC-901 gjordes av Alpine. Det kan vara värt att jämföra schemor på modeller direkt från OEM-tillverkarens egna apparater från ungefär samma tidsperiod för att få en uppfattning om hur den antagligen är kopplad i grova drag. Jag tror att Volvo såg till att deras apparater inte var identiska med OEM-tillverkarens modeller (till skillnad från SAAB som i många år körde Clarion där enda skillnaden var att de hade SAAB-logga istället för Clarionlogga). Så den är troligtvis inte identisk. Eller så är den identisk med nån modell som OEM-tillverkaren enligt avtalet kanske inte tilläts sälja i Europa och Nordamerika eller nåt sånt.

Den optimala ombyggnaden borde nog vara såhär:
I radioläge så får en extra omkopplare välja mellan aux och radio. I AUX-läge så får du låta radion "tro" att du spelar bandspelare, men ändå låta radions RDS-funktion kunna koppla in radion. Helst bör du ha en blåtandmodul som kan skicka "pause" och "unpause" till ansluten mobil eller liknande, och göra så att den skickar "pause" när RDS bryter in och "unpause" när RDS släpper.
I bandspelarläge så gör du så att både blåtand och bandspelare är aktiva samtidigt. Du kan eventuellt göra så att den skickar "pause" när du stoppar i ett band och "unpause" om du tar ur bandet.

Anledningen till detta "pause" och "unpause" och ändå ha blåtandljudet på hela tiden är att du vill pausa musikspelande om du får RDS-trafikinformation, men du vill INTE stänga av ljudet från trafikappar såsom t.ex. Waze. Det kan rent av vara värt att göra så att RDS-läget kopplar in radion på höger kanal och blåtand på vänster kanal. Gissar att denna apparat inte kan köra separat volym vid RDS-trafikinfo, annars är ju det en grej på nyare apparater med elektroniskt styrd volym.

P.S. om du har plats för dubbel-DIN i bilen (t.ex. Volvo 850) så skulle jag starkt rekommendera att överväga att istället skaffa en SC-802, SC-805, SC-900 eller SC-901 och bygga CD-växlaremulator för blåtandmottagaren. Jag har en gammal projekttråd från 2015 om detta som avstannade pga det visade sig att CD-växlarkontakten inte är en mini-DIN utan en smula större och då hade jag ingen sån kontakt. Nu har jag bland annat en S70 som har fördragen CD-växlarkabel som jag helt utan nån sentimentalitet med glädje skulle kunna lobotomera bort ur bilen och klippa av för att fortsätta projektet.
robertr81
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Koppla in blåtand i gammal bilradio

Inlägg av robertr81 »

Stort tack för ett mycket intressant svar MiaM! Hinner inte svara på alla funderingar direkt men jättemycket intressant att läsa. Jag tog ur kassettdelen för att visa ett par bilder till. Vill gärna behålla så många originalfunktioner som möjligt.
Sen är mina kunskaper begränsade och har inga instrument mer än multimeter.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
robertr81
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Koppla in blåtand i gammal bilradio

Inlägg av robertr81 »

En till bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Koppla in blåtand i gammal bilradio

Inlägg av mrfrenzy »

Missar jag något här? CR-906 har ju en ingång för CD-växlare, är det inte bäst att använda denna?
Har du redan en CD-växlare kan du ju switcha denna ingång med blåtandsmodulen, annars är det frågan om att klura ut hur man får den att acceptera aktivering av CD-ingången utan växlare.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Koppla in blåtand i gammal bilradio

Inlägg av MadModder »

MiaM skrev: 28 december 2022, 17:06:20 TDA1558Q är slutsteget. Om du matar in ljud där så får du framförallt ingen volymkontroll men du får också inga tonkontroller och ingen ingångsväljare.
Det var ju därför jag skrev att han skulle leta sig bakåt till tonkontrollen mm och koppla in sig innan det... ;)

Den här finns ju. Bara plugga in i CD-kontakten, och sen blåtandsmottagaren i den. 5V får fixas på annat sätt.
https://www.discountcarstereo.com/vol-aux.html

CD-växlaren måste emuleras, eftersom det är M-bus (samma som i Alpine-växlare). Jag har inte hittat någon pinout på den kontakten.

[edit]
Bara för det hittade jag en. Men M-bus har väl clock, data, och acc/busy... :humm:
DSCN1698Medium[1].jpg
Med den infon borde man kunna följa audioledningarna till det chip som ansvarar för att växla mellan ljudkällorna, och koppla in sig på ingångarna för t.ex kassett eller så.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar