Koppla in blåtand i gammal bilradio

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
robertr81
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Koppla in blåtand i gammal bilradio

Inlägg av robertr81 »

Jag är nöjd jag bara får igång blåtanden, kontrollers osv är
inte så viktigt. Tror jag har en arduino nano någonstans. Skulle det kanske funka att göra som det är gjort här som nämnts tidigare i tråden?
https://www.matthewsvolvosite.com/forum ... 0&start=15
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Koppla in blåtand i gammal bilradio

Inlägg av MiaM »

Borde funka utmärkt.

Det behövs btw ingen optokopplare eftersom det är samma signaljord på båda sidorna, räcker med en transistorkoppling likadant som de där som fejkar knapptryckningar på blåtandsaken.
robertr81
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Koppla in blåtand i gammal bilradio

Inlägg av robertr81 »

Får detta meddelande när jag försöker verifiera koden.
"Compilation error: MBus.h: No such file or directory"

Mbus.h ligger där. Vet inte riktigt hur jag ska lösa det. Någon som vet?

https://github.com/Olstyle/MBus

Arduino nano (ATmega328P Nano V3)
Windows 11

God fortsättning!
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Koppla in blåtand i gammal bilradio

Inlägg av rvl »

Med stort B?
robertr81
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Koppla in blåtand i gammal bilradio

Inlägg av robertr81 »

Verkar vara stort B.

Edit: Det verkar funka verifiera med fnuttar istället såhär #include "MBus.h"
1274D25F-8363-45C1-B597-0A17D36BC4F9.jpeg
Får dock detta felmeddelande nu.
Kanske en usb-kabel som saknar kablarna för dataöverföring. Hade bara en mini-usb hemma. Så sällan dom används nuförtiden.

Edit: Löste sig med en äldre boatloader
screenshot.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Koppla in blåtand i gammal bilradio

Inlägg av MiaM »

Fnuttar = includefil ligger i samma katalog som källkoden (eller path därifrån). Mindre än + större än-tecken = include ligger i path för includefiler, typiskt sånt som ingår som standard med utvecklingsmiljön men man kan peta in egna kataloger i includepath:en. Antar att den som skrev koden hade .h-filen nånstans i sin includepath och inte provade att kompilera på en helt ren installation.
robertr81
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Koppla in blåtand i gammal bilradio

Inlägg av robertr81 »

MiaM skrev: 2 januari 2023, 06:22:15 Fnuttar = includefil ligger i samma katalog som källkoden (eller path därifrån). Mindre än + större än-tecken = include ligger i path för includefiler, typiskt sånt som ingår som standard med utvecklingsmiljön men man kan peta in egna kataloger i includepath:en. Antar att den som skrev koden hade .h-filen nånstans i sin includepath och inte provade att kompilera på en helt ren installation.
Tack, det förklarar saken!

Jag har lyckats koppla in mig via flatkabelns anslutning som går mellan volymreglagets kretskort och det stora kretskortet. Kan skicka in signal och ljud kommer både på kassett och radio och volymen fungerar att höja och sänka. Tyvärr funkar inte tonkontrollerna vilket är synd, kommer dom kanske innan någonstans? Hade ju varit trevligt om dom med fungerade
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av robertr81 3 januari 2023, 09:58:30, redigerad totalt 5 gånger.
robertr81
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Koppla in blåtand i gammal bilradio

Inlägg av robertr81 »

MiaM skrev: 1 januari 2023, 06:51:30 Borde funka utmärkt.

Det behövs btw ingen optokopplare eftersom det är samma signaljord på båda sidorna, räcker med en transistorkoppling likadant som de där som fejkar knapptryckningar på blåtandsaken.
Fick det tyvärr inte att funka med arduino och CD-ingången. Hände ingenting. Ska testa igen kanske kopplat något fel det enda jag hade i transistorväg var en BC547B. Kanske fel typ av transistor?

Var det såhär du menade?
schema.jpg
Samt anslutningar på ”RX”, ”D8” och jord?
kan jag ha missat något?
D462AC16-C602-4808-91FE-6AA8E7107FF0.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Koppla in blåtand i gammal bilradio

Inlägg av MiaM »

Det är väl lite olika mellan olika stereo om tonkontrollerna sitter före eller efter volymkontrollen. Verkar sitta före i ditt fall. (Som exempel på motsatsn så Ford Sound 2000 2007 har dem efter volymkontrollen och de är igång så fort tändningen är på och de brusar dessutom märkbart om man hänger på tillräckligt starka slutsteg :) )

Vet inte hur bra utnivåerna är från Arduino men jag hade satt t.ex. 4,7k eller liknande mellan bas och emitter på trissan. Som det är kopplat nu så kommer den börja leda åtminstone lite vid cirka 0,6V. Med ett motstånd på säg 4,7k så behövs det iaf cirka 2,5V för trissan att börja leda. Det går med andra värden också, men ändå.

Men förresten, är stiftlisterna på Arduinon fastlödda på den sida man inte ser? Den sida som syns på korten verkar ju inte/knappt fast lödda? :O

Finns det nån debug-output från Arduinon som typ visar att den är igång?

Minns inte in du har oscilloskop - i så fall borde nån signal synas på datasignalen när stereon försöker kolla om det finns en växlare ansluten (vet inte om det görs en enda gång när stereon slås på eller om det görs varje gång man trycker på CD-knappen).
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Koppla in blåtand i gammal bilradio

Inlägg av rvl »

Kanske avsiktligt bara lött de pinnar som är i användning?
robertr81
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Koppla in blåtand i gammal bilradio

Inlägg av robertr81 »

MiaM skrev: 3 januari 2023, 10:04:26 Vet inte hur bra utnivåerna är från Arduino men jag hade satt t.ex. 4,7k eller liknande mellan bas och emitter på trissan. Som det är kopplat nu så kommer den börja leda åtminstone lite vid cirka 0,6V. Med ett motstånd på säg 4,7k så behövs det iaf cirka 2,5V för trissan att börja leda. Det går med andra värden också, men ändå.

Men förresten, är stiftlisterna på Arduinon fastlödda på den sida man inte ser? Den sida som syns på korten verkar ju inte/knappt fast lödda? :O

Finns det nån debug-output från Arduinon som typ visar att den är igång?

Minns inte in du har oscilloskop - i så fall borde nån signal synas på datasignalen när stereon försöker kolla om det finns en växlare ansluten (vet inte om det görs en enda gång när stereon slås på eller om det görs varje gång man trycker på CD-knappen).
- Ska testa att sätta dit en resistor på 4,7K.
- Jag har bara lött fast dom stift som används i nuläget.
- Osäker på debug output, kanske kan sätta dit någon diod eller något som indikerar att den är igång?
Fick inget fel när koden fördes över iaf
- Har tyvärr inget oscilloskop, bara en multimeter.

Varit ganska bökigt att tillverka en egen kontakt till CD-ingången. Hade varit smidigare med en riktig men inte haft tid att leta på någon skrot än. Funderar på att löda fast små kablar direkt på kretskortet.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6090
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Koppla in blåtand i gammal bilradio

Inlägg av Biker »

MiaM skrev: 30 december 2022, 07:44:56 RDS EON är väl en funktion i utsändningen och inte mottagaren? Alltså utsändningen säger "hallå där, nu är det trafikinfo på xxx MHz" och mottagaren växlar frekvens. Nån slags överenskommelse och/eller myndighetskrav tvingar reklamkanalerna att köra ut denna info för trafikinfo som körs på SR P4. Dvs endast en tuner. Om man lyssnar på typ närradiosändare eller liknande som inte är med i detta så funkar inte EON.

Eller finns det nån slags deluxevariant av stereo som verkligen har dubbla tuners för detta? :O
Nya radios har breakin in på TP/VMA oavsett vad man lyssnar på med dubbla mottagare men Volvo har haft hög nivå på sina grejer så det kan ha funnits då.

Värt och kolla

RdS/Eon funka i Sverige om man låg på P1-P5

Men det var länge sen
robertr81
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Koppla in blåtand i gammal bilradio

Inlägg av robertr81 »

Yes! Lyckades med CD och arduinon :D
Min miss från tidigare var att jag missat ändra portarna i koden. Ursäkta kabelröran. Får bli något lite snyggare modul att montera inuti. Riktigt kul att det fungerar!
Stort tack alla för all input!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Koppla in blåtand i gammal bilradio

Inlägg av mrfrenzy »

Jättekul att det fungerar.
Skriv gärna ner steg för steg hur du gjorde programmering och inkoppling för andra som kommer till den här tråden i framtiden.
robertr81
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Koppla in blåtand i gammal bilradio

Inlägg av robertr81 »

mrfrenzy skrev: 3 januari 2023, 23:34:24 Jättekul att det fungerar.
Skriv gärna ner steg för steg hur du gjorde programmering och inkoppling för andra som kommer till den här tråden i framtiden.
Absolut, kan bifoga filerna med så allt finns samlat i tråden.

Jag har dock ytterligare en fundering gällande den här trasiga spelaren.
Det är lite synd att displayen inte fungerar (har ju en enhet till men hade varit smidigt att modda denna och behålla den andra original).
Den lyser men ingen text, brukar sådant gå att laga eller är det bara att ge upp den tanken?
Skriv svar