Räkna på watt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
smolanedi
Inlägg: 7
Blev medlem: 22 december 2022, 20:15:57

Räkna på watt

Inlägg av smolanedi »

Hej alla

Jag vill bara dubbelkolla att jag förstått verkligheten rätt...

Har lånat en energimätare för vägguttag, som jag nu testar på en vanlig bordslampa.

Mätaren är inställd på watt och den visar att lampan drar 8-10 W, det ändras i realtid.

Nu börjar jag tänka... Det kan ju inte vara annat än watt per timme som anges på mätaren? För 8 watt per sek... Det skulle ju innebära 480 watt i minuten, 28 800 watt på en timme! Det verkar orimligt för en modern lampa.

Jag tänker väl rätt? Watt räknas väl alltid mot timme?
Eller räknar man watt i sekunder nån gång? Någon som kan får gärna förklara för mig.

/smolanedi
Prins Valiant
Inlägg: 931
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Räkna på watt

Inlägg av Prins Valiant »

Allt är tänkbart, men man brukar räkna per timme. Ofta skriver man bara W, eller allt oftare kWh, kilo watt timme.
8-10 Wh låter normalt för en lampa.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30012
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Räkna på watt

Inlägg av MadModder »

Nej, Watt är aktuell kontinuerlig effekt, och har ingen tidsaspekt. Det är vad lampan drar. Inga sekunder, minuter, timmar eller dagar.
Har du den igång i endast en sekund, så har du gjort av med 8 Ws, Wattsekunder.
Har du den igång i tre timmar, multiplicerar du 8 W med 3, och får 24 Wh (Wattimmar)
Dela med 1000 för att få kWh.

Du borde kunna trycka fram så det står Wh i displayen. Då räknar den själv ut vad du gjort av med.

Man kan inte säga att en lampa är på 8 Wh. Det är lika knasigt som att svara 120 kilometer i timmen när någon frågar hur långt det är till Malmö, eller nåt.
En lampa på 8W måste vara igång i exakt en timme för att du ska ha gjort av med 8 Wh.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Räkna på watt

Inlägg av TomasL »

Om lampan drar 8W så har den på en timma konsumerat 8 Wh, och under en sekund har den konsumerat 8Ws.
8 Ws = 2,22 e-6 kWh, om den då lyser i 3600 s blir det 0,008 kWh (2,22E-6 x 3600),vilket då omräknat i Wh blir 8 Wh
ASEA
Inlägg: 652
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Räkna på watt

Inlägg av ASEA »

Ws=Wattsekund
Wh=Wattimme
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33805
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Räkna på watt

Inlägg av Glenn »

Detta måste ju vara ett troll.. ?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26404
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Räkna på watt

Inlägg av danei »

Nej, folk har så dålig koll.
Användarvisningsbild
ffredrik
Inlägg: 343
Blev medlem: 20 oktober 2009, 17:52:18
Ort: Göinge

Re: Räkna på watt

Inlägg av ffredrik »

Prins Valiant är väl då trollet.
ASEA
Inlägg: 652
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Räkna på watt

Inlägg av ASEA »

smolanedi skrev: Hej alla

Jag vill bara dubbelkolla att jag förstått verkligheten rätt...

Har lånat en energimätare för vägguttag, som jag nu testar på en vanlig bordslampa.

Mätaren är inställd på watt och den visar att lampan drar 8-10 W, det ändras i realtid.

Nu börjar jag tänka... Det kan ju inte vara annat än watt per timme som anges på mätaren? För 8 watt per sek... Det skulle ju innebära 480 watt i minuten, 28 800 watt på en timme! Det verkar orimligt för en modern lampa.

Jag tänker väl rätt? Watt räknas väl alltid mot timme?
Eller räknar man watt i sekunder nån gång? Någon som kan får gärna förklara för mig.

/smolanedi
Watt=effekt
Wh eller kWh=förbrukad energi
Det är effekt din mätare är inställd på och mäter, inte förbrukad energi!
Watt är i det här fallet den momentana effekt som lampan drar och som mätaren räknar fram genom att i realtid multiplicera spänning och ström.
För att räkna ut energiförbrukningen så behöver mätaren även räkna över tid. För det behöver du ställa in mätaren på Wh eller kWh.
Är det en lampa med en effekt på 8-10W som är igång kontinuerligt i en timme så har den dragit 8-10Wh i total energi.
Wattsekunder=Ws , är ett mått vi knappast använder rent allmänt för energiförbrukning i samhället, men vill man göra det så multiplicera Wh med 3600.
1Wh=3600Ws
En lampa på 10W som är igång 10 sekunder har dragit 100Ws eller ≈0.028Wh = 0.000028kWh
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Räkna på watt

Inlägg av svanted »

Du måste skilja på effekt och energi
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18390
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Räkna på watt

Inlägg av 4kTRB »

Borde fungera att mäta effekten om man har tillgång till 2 stycken true rms multimetrar ?
Mät strämmen till lampan med den ena och spänningen över lampan med den andra.
GFEF
Inlägg: 2371
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Räkna på watt

Inlägg av GFEF »

4kTRB

>Borde fungera att mäta effekten om man har tillgång till 2 stycken true rms multimetrar ?

Endast om effekt faktorn (cos fi) är lika med 1

Likström eller en perfekt ren resistans finns knappast i verkligheten.

Allmänt watt = ström X spänning.

För ström och spänning som variera med tid växelström.

Måste man använda samtidig ögonblicks värden ström och spänning.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18390
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Räkna på watt

Inlägg av 4kTRB »

Då fungerar det ganska bra på en glödlampa kan man anta.
Mindmapper
Inlägg: 6416
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Räkna på watt

Inlägg av Mindmapper »

smolanedi skrev: 22 december 2022, 20:30:24 Hej alla

Jag vill bara dubbelkolla att jag förstått verkligheten rätt...

Har lånat en energimätare för vägguttag, som jag nu testar på en vanlig bordslampa.

Mätaren är inställd på watt och den visar att lampan drar 8-10 W, det ändras i realtid.

Nu börjar jag tänka... Det kan ju inte vara annat än watt per timme som anges på mätaren? För 8 watt per sek... Det skulle ju innebära 480 watt i minuten, 28 800 watt på en timme! Det verkar orimligt för en modern lampa.

Jag tänker väl rätt? Watt räknas väl alltid mot timme?
Eller räknar man watt i sekunder nån gång? Någon som kan får gärna förklara för mig.

/smolanedi
Effekt mäts i Watt (W) och mäts i realtid det är det värde som visas i det ögonblick du tittar på mätaren.
Energi mäts i kWh eventuellt Ws. Det är den samlade mängden du förbrukat över den tid du haft mätaren inkopplad. Har du mätaren inkopplad 1 timme ska du få 0,01 kWh har du den inkopplad 5 timmar ska du få 0,05 kWh.

En energimätare ska alltså mäta i kWh det borde stå på displayen vad du mäter. De energimätare jag sett kan du ställa in så att du kan mäta effekt också. Det brukar finnas nån knapp du trycker på för att byta.
Ta gärna en bild på energimätaren.
Senast redigerad av Mindmapper 23 december 2022, 11:22:04, redigerad totalt 1 gång.
Nerre
Inlägg: 26705
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Räkna på watt

Inlägg av Nerre »

Det är så enkelt om man drar fram de klassiska liknelserna med vatten.

I detta fall är det ju enkelt att säga att effekten (i Watt) motsvarar hur stort vattenflödet är, det man betalar för däremot är volymen vatten (flöde gånger tid, d.v.s. Ws, kWs, kWh eller vad man nu vill använda för enhet).

Eller så kan man använda SI-enheterna.

Watt är ingen SI-enhet, utan motsvaras av Joule per sekund. Då blir det kanske tydligt att det handlar om överförd energi per tidsenhet.
Skriv svar