Pump med 7 meters sughöjd – Backventil?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5673
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Pump med 7 meters sughöjd – Backventil?

Inlägg av pi314 »

AndLi:
Med tilläggsisolering, utöver den som finns, skulle jag kanske kunna spara något tiotal procent. Troligen mindre. Till en ganska hög kostnad.
Med det jag har gjort har jag minskat förbrukningen för uppvärmning med en faktor 4-5. Till vad jag tycker var en rimlig kostnad. Även om det inte är klart ännu och jag räknar med att spara mer när jag är klar. Sedan får jag räkna på vad jag kan spara med tilläggsisolering.

Kanske borde jag börja med dom där springorna runt dörrar och fönster som man kan se ut genom... :roll: 8)

/Pi
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Pump med 7 meters sughöjd – Backventil?

Inlägg av TomasL »

Se dock till att du inte tätar för mycket, du behöver ha minst 0,5 omsättningar per timma.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5673
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Pump med 7 meters sughöjd – Backventil?

Inlägg av pi314 »

TomasL skrev: 21 december 2022, 00:00:25 Nånting som kanske inte framkommit riktigt, är att det är det vertikala avståndet mellan vattenytan och pumpen ihop med tryckförlusterna i sugledningen som inte får vara mer än 7m
Det gäller alla typer av sugande pumpar, oavsett konstruktion.
Orsaken är som tidigare nämnts att när trycket blir lågt, så börjar vattnet koka, och vattenpumpar är urdåliga på att pumpa gas.
Pumpen kommer dessutom att skära ihop, om trycket på sugsidan blir för lågt.
Hur stort är tryckfallet i en 25 mm PEM-slang med ett flöde på kanske 2-3 liter per minut? Jag har för mig att jag sett en graf som visade ganska litet tryckfall vid så små flöden.

/Pi
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5673
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Pump med 7 meters sughöjd – Backventil?

Inlägg av pi314 »

TomasL skrev: 21 december 2022, 00:04:19 Se dock till att du inte tätar för mycket, du behöver ha minst 0,5 omsättningar per timma.
Jag har en FTX som kan byta oftare än så, om jag vill. I normalläget ligger jag på drygt 0,5 omsättningar i timmen. I "forcerat" läge (som är mindre än max) har jag ca 0,75 omsättningar i timmen. Om jag minns siffrorna rätt...

/Pi
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Pump med 7 meters sughöjd – Backventil?

Inlägg av TomasL »

Så länge den fungerar som tänkt så går det nog bra.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Pump med 7 meters sughöjd – Backventil?

Inlägg av Palle500 »

pi314 skrev:Hur stort är tryckfallet i en 25 mm PEM-slang med ett flöde på kanske 2-3 liter per minut? Jag har för mig att jag sett en graf som visade ganska litet tryckfall vid så små flöden.
/Pi
Du har nog svårt att hitta en sån liten pump som endast ger 2-3 minutliter.
Skall du inte ha en lösning med bottenventil, pump och en liten hydropress? Kör då med 32 mm sugslang och 16-25 på trycksidan.
Vad skall du ha vattnet till? Dricksvatten, bevattning, tvätt?
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5673
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Pump med 7 meters sughöjd – Backventil?

Inlägg av pi314 »

TomasL skrev: 21 december 2022, 00:12:23 Så länge den fungerar som tänkt så går det nog bra.
Jag mäter inte CO2-halten (som är ett mått på hur bra ventilationen fungerar), men sneglar på en givare så jag kan visa CO2-halten. Det finns ändå några tecken som man kan se på för att ändå bedöma att ventilationen gör sitt jobb. Några exempel på "tecken".
– Imbildning på speglar och fönster i badrum vid dusch eller bad. Ska ej förekomma.
– "Känsla" av dålig ventilation. Om jag stänger FTX, t.ex. för rengöring, så känns det på luftkvaliteten efter några timmar eller något dygn.
– Det kommer ovanligt kall luft från tilluftsventiler.

Generellt skulle jag säga att FTXen fungerar bra. Den ger bra ventilation och tar på ett bra sätt vara på värmen i frånluften.

FTXen har lagt av några gånger under de senaste årtiondena. Vi märker det ganska snabbt och åtgärdar felet. Varje gång har jag övervägt att göra en liten övervakning som kontrollerar att den går som det ska. Idén har dock haft en tendens att falla i glömska, när allt fungerat som det ska ett tag.

Fel i FTX kan orsaka dålig ventilation eller onormalt hög energiförbrukning. IMO borde alla FTXer levereras med en teknisk lösning som övervakar funktionen.

Min idé om övervakning är inte begränsad till funktion. Om jag gör en övervakning så ska den också ge en uppskattning av FTXens "verkningsgrad". Så att man kan se, t.ex. när det är dags att göra rent värmepaket. Att mäta temperatur på frånluft, tilluft och uteluft borde väl räcka? En display kan visa dessa temperaturer och ett beräknat mått på om det är dags för rengöring.

/Pi
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5673
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Pump med 7 meters sughöjd – Backventil?

Inlägg av pi314 »

Palle500 skrev: 21 december 2022, 06:12:52
pi314 skrev:Hur stort är tryckfallet i en 25 mm PEM-slang med ett flöde på kanske 2-3 liter per minut? Jag har för mig att jag sett en graf som visade ganska litet tryckfall vid så små flöden.
/Pi
Du har nog svårt att hitta en sån liten pump som endast ger 2-3 minutliter.
Skall du inte ha en lösning med bottenventil, pump och en liten hydropress? Kör då med 32 mm sugslang och 16-25 på trycksidan.
Vad skall du ha vattnet till? Dricksvatten, bevattning, tvätt?
Jag är nästan låst till att ha en 25 mm slang, genom den konstruktion som finns. Något annat kräver modifieringar som jag tvekar inför att göra. Se bilden på brunnslocket tidigare i tråden.

Det handlar preliminart om bevattning. Vid ett eventuellt långvarigt stopp i det kommunala vattnet kan det kanske ersätta det? Om t.ex. Putin kommer... :twisted:

/Pi
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Pump med 7 meters sughöjd – Backventil?

Inlägg av Palle500 »

Aha, nu läste jag inlägg #1 igen och ja mitt svar var meningslöst hade glömt bort ursprungsfrågan :-)
En backventil som Teknikern säger lär behövas vid pumpen på sugsidan och en centrifugalpump lär inte fungera värst bra om den alls fungerar.
10 meter 25 mm PEM slang på sugsidan utan bottenventil gör hela slangen trycklös och det är risk att få kavitation i pumpen samt att 10 meter överskrider teoretiska sughöjden.
Även om du går ned till 7 meters sughöjd så finns risken att pumpen börjar kavitera och då skär den ihop rätt snabbt. För du har väl inte tänkt sitta och titta när den pumpar 2 liter/min till en 1 kubikstank. Är som att titta på målarfärg (inte latex) som torkar.

Hittade en sida som beskriver allt du kan tänkas behöva veta om pumpar. Där säger dom att man kan klara olika sughöjder beroende på konstruktion av "centrifugalpumpen".
"Pumpars sugförmåga, NPSH och kavitation.
Pumpars sugförmåga varierar kraftigt mellan olika pumptyper. Generellt kan sägas att centrifugalpumpar (rotordynamiska pumpar) saknar sugförmåga medan de flesta förträngningspumpar (deplacementspumpar) har sugförmåga. En pump sägs ha sugförmåga om den kan evakuera sin egen sugledning.

När det gäller begreppet NPSH (Net Positive Suction Head) kan detta i sin enklaste form beskrivas som två mått, nämligen NPSHR(R=required) och NPSHA(A=available), vilket är de vanligaste förekommande beteckningarna för NPSH i pumpkataloger och annan litteratur. På svenska kallar vi dem NPSHerf som står för Erforderligt NPSH och NPSHtillg som står för Tillgängligt NPSH.

Det tillgängliga NPSHA beror på pumpsystemets utförande och konstruktion och måste beräknas.

Erforderligt NPSHR tillhandahåller pumpleverantören och är ett mått på minsta statiska tryck i sugledningen, vid pumpens sugstuds. Om trycket vid sugstudsen är lägre än erforderligt NPSHR kommer pumpen alltså att kavitera."
https://www.pumpportalen.se/pumphandbok ... avitation/

"Kavitation i pumpar.
Kavitation i pumpar är ett vanligt förekommande fenomen som kanske är den största orsaken till problem i installerade pumpar. Ordet kavitation är av latinskt ursprung och kan närmast översättas med ”hålrumsbildning”.

Kavitation uppstår då statiska trycket i vätskan någonstans lokalt inuti pumpen sjunker till vätskans ångbildningstryck. Delar av vätskan kommer då att förångas och ångblåsor att bildas. Dessa ångblåsor följer med vätskeströmmen och når längre in i pumpen, i områden med högre tryck än ångtrycket. Där kan mediet ej längre existera i ångform och ångblåsorna störtar samman, ”imploderar”. Vid varje implosion uppstår en kraftig tryckpuls. Då detta förlopp upprepas med hög frekvens ett stort antal gånger av ständigt nybildade ångblåsor kan mekaniska skador uppstå på materialet i pumpen. Därutöver försämras även pumpens hydrauliska prestanda med inträdande kavitation. Kavitation är därför ett i pumpsammanhang icke önskvärt fenomen och bör om möjligt undvikas."
https://www.pumpportalen.se/pumphandbok ... -i-pumpar/
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6972
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Pump med 7 meters sughöjd – Backventil?

Inlägg av Teknikern »

Den enda pump som enkelt är styrbar vad det gäller volym och som inte går att misshandla ihjäl är faktiskt kolvpumpen, den kan pumpa förorenat vatten, är helt okänslig för kavitation och är den i bra skick kan den användas som kompressor bara kannan får sin vattensmörjning. Nackdelen är att den fordrar visst underhåll beroende på vattnets renhet och att reservdelar inte längre finns till den jag har så jag pressar kannläder själv (ja det heter så, tätningen mellan kolv och kannan, alltså cylindern) och tillverkar gummiplattorna som är själva ventilerna.

När jag sänkte varvtalet pga. flakes i vattnet bytte jag motor från 1400 varv till 650 varv och remskivan från 100 mm till 60 mm, alltså vanlig basic mekanik och inte nåt elektroniskt elände som inte tål miljön i ett pumprum eller att det blir åska.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Pump med 7 meters sughöjd – Backventil?

Inlägg av TomasL »

Men du kan fortfarande inte ha mer än ca 7m sughöjd inklusive tryckfallet i sugröret, och tryckfallet över din backventil.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6972
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Pump med 7 meters sughöjd – Backventil?

Inlägg av Teknikern »

Det tycker jag du kan förklara för min pump då, just nu är det 8 meter ner till vattenytan mellan pumpens intag och vattenytan.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Pump med 7 meters sughöjd – Backventil?

Inlägg av mrfrenzy »

Kolvpumpar är väldigt bra pumpar, men de är inte helt immuna mot kavitation. Många kolvpumpar till hydraulik blir förstörda pga detta om man kör en längre tid med vacuum på sugsidan.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Pump med 7 meters sughöjd – Backventil?

Inlägg av Klas-Kenny »

TomasL skrev: 21 december 2022, 10:57:40 Men du kan fortfarande inte ha mer än ca 7m sughöjd inklusive tryckfallet i sugröret, och tryckfallet över din backventil.
Beror ju på pumptyp osv.

Den teoretiska gränsen är kring 10 meter vid 0 meter över havet och rumstemperatur.
Så med rätt omständigheter kan man komma en bit över 7 meter, även om 7 meter är en god tumregel för de flesta praktiska fall.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6972
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Pump med 7 meters sughöjd – Backventil?

Inlägg av Teknikern »

mrfrenzy skrev: 21 december 2022, 11:15:47 Kolvpumpar är väldigt bra pumpar, men de är inte helt immuna mot kavitation. Många kolvpumpar till hydraulik blir förstörda pga detta om man kör en längre tid med vacuum på sugsidan.
Ja det vet jag eftersom jag både byggt hydraulsystem till specialapplikationer och renoverat åtskilliga sådana pumpar inom lantbruks och skogsbrukssektorn men där körs ju pumparna under helt andra omständigheter, dom är varma och körs med högt varvtal, en kolvpump för vatten går kall och med mycket lägre varvtal så där är risken obefintlig för kavitationshaveri.
Skriv svar