Köpa bra kontaktspray ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
MiaM
Inlägg: 9913
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Köpa bra kontaktspray ?

Inlägg av MiaM »

Halvgammal tråd, men:

Har du provat igenom de klassiska alternativen först? Poängen med att ha ganska ren isopropanol, WD40, bromsrengöring och kanske 5-56 som förstahandsalternativ är att de kanske inte ger bäst resultat men de lär finnas att köpa i många år till, om inte världen går under. För bil-el som inte är i kupén så är väl WD40 faktiskt rätt bra. Ska det vara inne i kupén så får man väl stå ut med att ren isopropanol inte gör rent lika bra, fördelen är ju att den avdunstar och lämnar ingen sunkig lukt efter sig. Framförallt WD40 men i viss mån även 5-56 lämnar ju en "bilverkstad"-stank efter sig.

För omkopplare så tycker jag att 5-56 är en rätt bra kompromiss. Aggresiv nog att göra jobbet, men inte onödigt aggresiv.

Kör dock aldrig 5-56, WD40 eller liknande i potentiometrar. Enstaka droppar isopropanol kan väl vara vettigt, men helst bör de smörjas med rätt smörjmedel.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Köpa bra kontaktspray ?

Inlägg av Glenn »

Efter att ha jobbat på en firma som sysslat med bilel där man hela tiden svor över idioter som trodde 5-56 var kontaktspray så vill jag inte göra det :D

Man vill ha nåt avsett för kontakter, framförallt som skydd då när man pratar ren kontaktspray, den från teslanol som jag köpt de senaste gångerna har varit helt okej, men verkar inte gå att få tag i längre.

..Har fortfarand einte köpt nån ny spray f.ö :/ ..fast det finns ju lite kvar i burken :D
MiaM
Inlägg: 9913
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Köpa bra kontaktspray ?

Inlägg av MiaM »

Både 5-56 och WD40 är väl såpass gamla att konceptet med kontaktspray var väl inte ens uppfunnet. Tror att WD i WD40 står för water disperser...

Vill fortfarande envist hävda att just för omkopplare är 5-56 rätt bra.
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Köpa bra kontaktspray ?

Inlägg av hummel »

För att göra historien korrekt så vill jag minnas att det står för Water Displacement, och 40:e varianten.
MiaM
Inlägg: 9913
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Köpa bra kontaktspray ?

Inlägg av MiaM »

Ja, displacement såklart. Skyller på hjärnsläpp!
Skriv svar