RT-datorn

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
xrayspex
EF Sponsor
Inlägg: 276
Blev medlem: 23 december 2010, 20:38:33
Ort: Limhamn

Re: RT-datorn

Inlägg av xrayspex »

Nya RT-datorn var på ”förlängda” Europakort och hade bara 6809.
Tyvärr hamnade min i återvinningen för många år sedan :(
ASEA
Inlägg: 652
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: RT-datorn

Inlägg av ASEA »

Alltså köpte man dom i byggsats, var det färdiga kort eller var det ett helt komplett färdigt system?
Har det stått nåt i RT-tidningarna om den?
Användarvisningsbild
xrayspex
EF Sponsor
Inlägg: 276
Blev medlem: 23 december 2010, 20:38:33
Ort: Limhamn

Re: RT-datorn

Inlägg av xrayspex »

Det var byggsats, antingen med eller utan komponenter.
De olika korten såldes separat så man köpte de kort man behövde. Man kunde t.ex. välja statiskt eller dynamiskt RAM.
Tyvärr har jag inte kvar någon dokumentation (bl.a. hade jag listning av CBUG 4.3).
Mitt gymnasiearbete var ett eget designat ljudkort till ”nya RT-datorn”.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3818
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: RT-datorn

Inlägg av Mickecarlsson »

”Nya” RT-datorn baserades på Europakort 100x160 och var i princip lik i uppbyggnad som den ”gamla”, men den hade ett mycket bättre ”grafik-kort”. Och den var endast 6809
Den ”gamla” hade grafikkort som baserades på IC för Philips Text-TV och upplösningen var 40 tecken och 24 rader, dvs, klassisk Text-TV.
Den ”nya” hade grafikkort som klarade 80 tecken och 24 rader (om jag kommer ihåg rätt).
Det fanns även ett mycket bättre EPROM-kort där man kunde programmera in Basictolken + andra program, man bootade först Flex, sen kunde man ladda Basic från EPROM snabbt som attan. Realtidsklocka fanns också, och RAM-kortet hade nyare DRAM.

Jag byggde både den gamla och den nya RT-datorn, och hade en fantastisk samling av både dokumentation, hela lagret av RT-dator-material från Telko och i stort sett alla program som TSC hade släppt.
Som sagt, jag sålde allt detta i en klump, till vem jag sålde det till kommer jag inte ihåg.
Anledningen till att jag sålde det var att jag fick anställning på Datafant 1985 och fick då en XT-klon (turbo 8 MHz) med DOS, 640k minne och en 10 MB hårddisk samt en massa DOS-program, och detta var en helt ny värld som öppnade sig och då kändes RT-datorn lite blasé.

Jag har letat efter dokumentation om ”nya” RT-datorn men hittar inget i RT, men jag letar vidare. Jag ska dra ett mail till Åke Holm och be honom kolla i lådorna om han hittar något.

EDIT: Redigerade antal rader för "nya" terminalkortet.
Senast redigerad av Mickecarlsson 28 februari 2023, 14:57:38, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
xrayspex
EF Sponsor
Inlägg: 276
Blev medlem: 23 december 2010, 20:38:33
Ort: Limhamn

Re: RT-datorn

Inlägg av xrayspex »

Inte 100x160 de var något längre och kallades för förlängda europakort.
ASEA
Inlägg: 652
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: RT-datorn

Inlägg av ASEA »

Intressant! :) :tumupp:
Vad var försäljningskanalen eller kanalerna?
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3818
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: RT-datorn

Inlägg av Mickecarlsson »

RT-datorn såldes av Telko Telekomponenter som hade byggsatserna och mjukvaran.
Användarvisningsbild
xrayspex
EF Sponsor
Inlägg: 276
Blev medlem: 23 december 2010, 20:38:33
Ort: Limhamn

Re: RT-datorn

Inlägg av xrayspex »

Det enda jag tycks ha kvar är schemat för processor-kortet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3818
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: RT-datorn

Inlägg av Mickecarlsson »

Stort tack för den filen! Hur kan det komma sig att du har den?
Jag kommer inte ihåg att det var 2114 minne i den. Men datumen stämmer och produktnumret (CÅ-812A) så det är säkert mitt minne som sviker :D
Jag kommer att skapa schemat i KiCad och lägga upp på Github.
ASEA
Inlägg: 652
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: RT-datorn

Inlägg av ASEA »

Vad är vitsen med ett 4118 1kB SRAM om man redan har en bunt 2114? :humm:

Tack xrayspex för schemat! :tumupp:
Användarvisningsbild
xrayspex
EF Sponsor
Inlägg: 276
Blev medlem: 23 december 2010, 20:38:33
Ort: Limhamn

Re: RT-datorn

Inlägg av xrayspex »

Hittade dokumentationen till mitt gymnasie-projekt och där hade jag bifogat schemat för att förklara adress-avkodningen som delvis sker på cpu-kortet.
Tyvärr har jag ingen ytterligare dokumentation.
Jag hade de flesta korten och byggde bak-planet på vero. Korten använde 3-radig europa-kontakt men bara rad a & c var bestyckade. Mitt RAM-kort var uppbyggt med statiska RAM (6116) men man kunde även köpa ett kort med dynamiska RAM.
Det fanns ett kort med hex-tangentbord och 7-segments display men de flesta valde nog det riktiga tangentbordet (Keytronics) och grafikkortet.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3818
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: RT-datorn

Inlägg av Mickecarlsson »

Efter lite detektivarbete så hittade jag tidningen där den "nya" RT-datorn presenterades:
https://www.aef.se/Amatortidningar/Radi ... 1983-4.pdf
CÅ-812 = CPU-kortet
På processorkortet finns ett statiskt RAM som ligger på adress $C000 - DFFF.
Dessutom finns det två socklar där man kan plugga in EPROM som då kommer att ligga mellan $F000 och FFFF. På kortet sker även avkodning av periferikretsarna som finns på $E000 och $ E0FF Ett extra RAM ligger mellan $E100 och $E3FF vilket med fördel kan användas av monitor och terminalprogram utan konflikt med operativsystemet Flex

CÅ-813 - kommunikation
Det nya kortet för seriekommunikation heter CÅ-813 och det ersätter de äldre korten 8001, 8014 och 8015.
Här finns även en programmeringsbar seriekommunikationskrets med V24-snitt, en skrivarutgång av parallelltyp
(Centronics) och en realtidsklocka med batteriuppbackning.

CÅ-814 - minneskort
Minneskortet 814 ersätter 6848. det är helt identiskt med undantag av att "refreshen" för de dynamiska minneskretsarna sker kontinuerligt i stället för som tidigare med 32 kHz.

CÅ-815 - Video-terminalkort

CÅ-816 - EPROM-kort

CÅ-817 - flexskiveenhet

CÅ-831 - Terminalkort enkel
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3818
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: RT-datorn

Inlägg av Mickecarlsson »

xrayspex skrev: 28 februari 2023, 09:53:47 Inte 100x160 de var något längre och kallades för förlängda europakort.
Stämmer, står i tidningen, då mindes jag fel :D :
Europakorten finns i tre olika utföranden. Standardmåttet är 100 x 160 mm . De finns dessutom i dubbel bredd och i ett förlängt utförande med måtten 100 x 220 mm. Valet föll på det senare som ger plats för mer funktioner än på det lilla europakortet.
Användarvisningsbild
xrayspex
EF Sponsor
Inlägg: 276
Blev medlem: 23 december 2010, 20:38:33
Ort: Limhamn

Re: RT-datorn

Inlägg av xrayspex »

Toppen att du hittade den! Mycket nostalgi :)
MicroMek
Inlägg: 46
Blev medlem: 14 november 2016, 12:50:01
Ort: Västerås

Re: RT-datorn

Inlägg av MicroMek »

Ja - mycket igenkänning & nostalgi!
jag köpte dessa kort och satte in korten ett 19" rack och hade kvar den länge (på en hylla i källaren) fram till 2017:
Då jag gav bort den här på forumet (MiaM). Hoppas hon får igång den 8)
/M
Skriv svar