Byta ut lampor mot led

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Byta ut lampor mot led

Inlägg av Mindmapper »

1oz skrev: 13 december 2022, 11:33:31 En fundering, om dom sitter i serie ska det vara 14,6v på dem då?
Finns knappast 14.6V. Om du sätter dit 14V kommer den inte att hålla lika länge som en 15V. Sätter du dit en 16V kommer livslängden att bli väldigt bra. men den lyser knappast lika starkt som 15V.
Står det vilken ström eller effekt lampan har, du bör ha ungefär samma annars får du också ojämn styrka och livslängd.
I Sverige har vi 230V numera men det påverkar inte vilken lampa du ska ha. Skillnaden mellan 220V som vi hade tidigare och 230V är betydelselös.
Du verkar yngre om du säger 230V, 220V lever nog kvar hos gamla pensionärer.
1oz
Inlägg: 6
Blev medlem: 12 december 2022, 12:41:20

Re: Byta ut lampor mot led

Inlägg av 1oz »

Mindmapper.
Det står absolut inget på den förbenade ljusstaken.
Ja jag är förmodligen äldre än dom flesta här, men jag vet att det är 230v i ledningarna fast jag skriver 220v.
Att jag skriver 220v är av gammal vana och jag tror nog dom flesta här förstod ändå.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Byta ut lampor mot led

Inlägg av danei »

Det är säkerligen 15V lampor.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Byta ut lampor mot led

Inlägg av Mindmapper »

1oz skrev: 13 december 2022, 23:54:51 Mindmapper.
Det står absolut inget på den förbenade ljusstaken.
Ja jag är förmodligen äldre än dom flesta här, men jag vet att det är 230v i ledningarna fast jag skriver 220v.
Att jag skriver 220v är av gammal vana och jag tror nog dom flesta här förstod ändå.
Ett sätt att få reda på är naturligtvis att mäta strömmen.
Ibland när man bytt på vanliga ljusstakar får man inte rätt lampa och blir irriterad på att de inte lyser lika. Har då köpt 8 st nya lampor och bytt. Har sparat de gamla så jag har en massa olika uppsättningar för dom. Men nu sista tiden har jag varit lat och köpt nya ljusstakar för det har varit billigare än att köpa lampor.
Du är i en annan situation. Men köp 15 st om du köper. Bygger du om till LED spara de gamla socklarna om resultatet inte blir bra.

Naturligtvis förstår alla 220V. Men jag kan inte knipa igen mitt stora tangentbord! :)
Skriv svar