Ljud Stereo HiFi tonkontrollmodul

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ghu
Inlägg: 585
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: Ljud Stereo HiFi tonkontrollmodul

Inlägg av ghu »

Din passiva tonkontroll brukar man vad jag vet inte kalla Baxandall tonkontroll.
Originalpappret finns på länken nedan:
https://learnabout-electronics.org/Down ... ckTone.pdf

Finessen med denna koppling är att man kan använda linjära potentiometrar som har mycket bättre precision än logaritmiska som krävs i din koppling
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18291
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Ljud Stereo HiFi tonkontrollmodul

Inlägg av 4kTRB »

Lite fel tror jag att beräkningen är på diskantfiltret.

Här är en beräkning på basdelen.
Först en generell beräkning...
Basfilter_000.jpg
Basfilter_001.jpg

Sedan är teorierna applicerade och z-parametrarna uppdelade i real och imaginär delar...
Basfilter_002.jpg
Basfilter_003.jpg
Sedan får man nog ta till någon programvara typ Maxima eller MathCad för att plotta det hela som funktion av frekvens och pottens vridning y.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32630
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Ljud Stereo HiFi tonkontrollmodul

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Bjaellerud skrev: 10 december 2022, 10:20:40 Någon som provat denna tonkontrollenhet.
Kallas : Product model: XH-A901
Funderat på en vanlig tonkontroll med bas och diskant?!
MiaM
Inlägg: 9915
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Ljud Stereo HiFi tonkontrollmodul

Inlägg av MiaM »

Om den har enkel matningsspänning så är placeringen av kondingar osv lite märklig. De två elektrolyterna sitter så att de snarast skulle passa för att filtrera plus- och minusmatning. Det kan ju vara så att den skapar en mittnolla med två motstånd och dessa två lytar och utgår från att signalen är symmetrisk och därmed inte behöver något bättre än spänningsdelare med motstånd. Men då återstår små keramiska kondingar som utgångskondingar, och de lär inte återge nån vidare bas vid lägre impedanser.

Om du tycker om att laborera med saker så kan man säkert utgå från denna och bygga om en bit för att den ska bli bättre. Dubbel matning och ta bort kondingar på utgångarna är nog en bra början. Återanvänd de borttagna utgångskondingarna som extra avkoppling på matningarna till OP. Om du har en galvaniskt isolerad matning, typ valfri batterieleminiator, så kan du behålla spänningsdelaren för att få dubbla spänningar.

Men framförallt så skulle jag säga att för att titta på TV så vill du nog snarast antingen ha en grafisk EQ eller någon form av parametriskt filter som framförallt kan skära bort bas med ställbar gränsfrekvens och branthet, och om du tittar på videos om vintagedatorer, vintage-TV och liknande så är det nog också rätt bra med ett filter som kan kapa bort all diskant från strax under 15kHz och uppåt.

"Seriöst" producerade TV-program, alltså typ TV-serier, filmer, program från större producenter (typ SVT och liknande) behöver sällan några filter, förutom bassänkning är rejält önskvärt om man har grannar i samma byggnad och man tittar på TV med högtalare under "stör inte grannarna"-tider på dygnet. Men om man däremot kollar på folk t.ex. på Youtube så är ljudkvaliteten ibland klart sämre. Vissa har riktigt bra ljud, men det råder tyvärr ingen brist på videos som har massor av vindbuller, mekaniskt buller där papphammar har mikrofonstativet på samma bord som tangentbordet som papphammar trycker stenhårt på, alldeles för mycket bas på rösten pga ingen koll på proximityeffekt (basen blir oproportionerligt förstärkt om mikrofonen är tillräckligt nära munnen), och i vissa videor oönskade tjut från framförallt tjockskärmar men även switchade nätdelar och för den delen maskiner/elverktyg typ sågar, slipmaskiner och liknande.

Parametriska filter/tonkontroller är som sagt sannolikt det bästa, men om du kan undvara ett par hundralappar så kan du med lite letande hitta en begagnad grafisk equalizer med säg 7-10 band, avsedd att stå i en hifistapel. Jag kör t.ex. en Fisher sjubandare som som bonus har fördelen att när strömmen är avstängd så läcker ljudet igenom ofiltrerat. Säkert inte audiofilkvalitet eftersom det passerar alla filterkomponenter men utan nämnvärd filtrering då spänning saknas till halvledarna, men bra nog för att bara använda strömbrytaren för att välja filtrering av/på. Smidigt att bara sträcka ut handen och slå på strömbrytaren när nån video har för mycket bas/buller.

Man kan väl hoppas att i framtiden kommer onlinevideogrejerna ha nån slags inbyggda filter som känner av ifall skaparen är okunning om ljud och om skaparen inte avsiktligt slår av filter så filtreras en del oönskat buller bort. Det måste vara rätt lätt för nån slags AI att detektera skillnaden mellan önskat och oönskat ljud av dessa typer.
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Ljud Stereo HiFi tonkontrollmodul

Inlägg av Bjaellerud »

Jag kan meddela att jag köpte tonkontrollkortet som jag visade i inledningen.
Det kom från Kina.
Det är nu ihop byggt med en liten 2x10 W digital förstärkare och kopplat till TV:en samt ett par högtalare på omkring 4 liter.
Allt funkar som jag vill ha det.
Jag kan därmed rekommendera tonkontrollkortet, för medelkritiska applikationer.

Roysan
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32630
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Ljud Stereo HiFi tonkontrollmodul

Inlägg av HUGGBÄVERN »

KUL! :tumupp:

Jag har TVn kopplad till ordinarie stirrion eftersom TV-högtalarna är USCHLA, men jag kanske ska sno ihop något liknande eller i alla fall en liten 10-15W D-amp och mina betonghögtalare.
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Ljud Stereo HiFi tonkontrollmodul

Inlägg av Bjaellerud »

Ja vist är det en bra ide att koppla TV till ord ljudanläggning, men det är lite mer knappande att slå på allt då.
Den nya lilla förstärkaren står på alltid 12 V och nästan ingen stb ström.

Men det är anmärkningsvärt hur ynkligt klent TV högtalare numera låter.
Förstår inte hur folk accepterar detta. Det var bättre förr.....
Varken bas eller diskant bara ett suddigt mumlande inte ens brukbart för tal.
Jag provade först med en liten vinkelplatta under högtalaren 45 grader för att få ljudet lite mer framåt, det kunde bli bättre men inte tillräckligt så lödkolven fick jobba lite i stället.

Dessutom har TV inga högtalaruttag, men en 3,5 mm hörtelefonjack som jag använde.
Klart man kunde h satt in två högtalarjackar med brytare, men ville inte öppna nya TV:en.

Roysan
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32630
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Ljud Stereo HiFi tonkontrollmodul

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det finns en rad konstruktioner med cylindriska högtalare där konen är riktad uppåt. För att få lite spridning hänger man en svarvad kon eller halv kon över elementet för att få ut ljudet i lokalen.

Jag hade bekymmer med att ansluta min TV till stereon (rätstavatt den här gågnen). Det brummade illa, köpte en liten isolationstrafo som inte gjorde mer nytta och spanande om det inte fanns rediga audioutgångar från TVn. Det fanns EN ... digital. :roll:

Men jag köpte en billig sketans ACDC .. ADHD ... DA-omvandlare heter det ju :doh: . Det funkade klockrent. DEN HÄR från AliX - bara drygt 60 spänn.



Lite ON-OFF topic. Till mina "platthögtalare" som skulle få en baslåda köpte jag DEN HÄR modulen. Tyvärr kan man inte justera X-overfrekvensen men till enkla anläggningar funkar det bra ändå.
Skriv svar