Synkron eller asynkron?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Synkron eller asynkron?

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag skall bygga om min CNC-rfräs och har köpt en 1.5KW ER16 Air-cooled spindle Motor 80x200mm & 1.5KW Inverter VFD 220V.

Min fråga är om motorn är synkron eller asynkron. Invetern visar ju frekvensen på displayen. Om jag kör med 100 Hz roterar då motorn med 6000 rpm eller skall man räkna in en eftersläpning. Man anger ju att motorns maxvarvtal är 24000 rpm (400 Hz).
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Synkron eller asynkron?

Inlägg av säter »

Min gissning är att det är en 2-polig asynkronmotor.
Prins Valiant
Inlägg: 903
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Synkron eller asynkron?

Inlägg av Prins Valiant »

PWM inverters används till asynkronmotorer. Därmed är det en asynkronmotor. Synkrona varvtalet för din motor är 6000rpm vid 100Hz. Således är det en 2-polig motor.
Eftersläpning ger moment. En asynkronmotor går med sitt synkrona varvtal obelastad, men märkeffekt anges vid ett visst varvtal, d.v.s. en viss eftersläpning, räkna med att den har en eftersläpning på ca 5%.
En inverter skickar ut en viss frekvens, exempelvis 100Hz. Om du anger 2-pol till omriktaren kalkylerar den om detta till att exempelvis visa 6000rpm. Men omriktaren (utan closed loop) har ingen aning vilket det verkliga varvtalet är.
Hoppas det följer med mer papper på motorn. Det behövs. Vi hade ett fall här för en tid sedan med en spindel som exempelvis skulle ha 153 Volt vid 416 Hz. Fungerar bra vad jag vet, bara man får fakta.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45169
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Synkron eller asynkron?

Inlägg av TomasL »

Eftersläpningen i rpm, är mig veterligen konstant, oavsett vilket varvtal spindeln har, så en 2-polig motor med nominellt varvtal om 2850 rpm vid 50Hz, dvs 150 rpm eftersläpning vid 100 Hz ger 5850 rpm.
Prins Valiant
Inlägg: 903
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Synkron eller asynkron?

Inlägg av Prins Valiant »

TomasL skrev Eftersläpningen i rpm, är mig veterligen konstant, oavsett vilket varvtal spindeln har, så en 2-polig motor med nominellt varvtal om 2850 rpm vid 50Hz, dvs 150 rpm eftersläpning vid 100 Hz ger 5850 rpm.

Fullständigt sant, vid konstant moment är eftersläpningen konstant genom hela varvtalsregistret. Det som oroar mig lite i det aktuella köpet finns inga motordata
Senast redigerad av Prins Valiant 9 december 2022, 19:04:42, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45169
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Synkron eller asynkron?

Inlägg av TomasL »

Ja, på köpe-sidan finns det inga som helst uppgifter om den. Och det är ju naturligtvis omöjligt att parameterisera omformaren utan korrekta motordata.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Synkron eller asynkron?

Inlägg av Janson1 »

Lite off topic men... Är eftersläpningen verkligen konstant? Jag tycker mig höra att varvtalet sjunker med belastningen. Om jag minns rätt från alla typskyltar som jag alltid måste läsa som barn så angav dom lite olika varvtal från kanske 1440 till till 1450 om jag minns rätt...
On topic igen: Motorn i fråga här bör vara en asynkron. Om den vore synkron behövs en helt annan styrning med återkoppling som dels vet varvtalet och dels håller reda på fasläget på rotorn i förhållande till det roterande magnetfältet.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45169
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Synkron eller asynkron?

Inlägg av TomasL »

Vid nominell belastning är den konstant. vid tomgång utan belastning går motorn med det synkrona varvtalet, men lämnar inget moment
Överbelastar du den, så sjunker varvtalet tills dess att magnetfältet kollapsar och då brinner motorn troligen upp, såvida inte överströms-skydden löst innan.
Prins Valiant
Inlägg: 903
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Synkron eller asynkron?

Inlägg av Prins Valiant »

Läser man vidare på Kina-sidan finns liknande motorer, typiska data verkar vara 220VAC, 400Hz, 8A. Det borde räcka för att göra en korrekt installation med manuell tuning.

Men SeniorLemuren, var lugn. När du får grejerna skall vi få igång det. Jag har själv hjälpt ett par användare här på forumet med att fylla i lämpliga parameterlistor. Jag tror nästan jag vet redan vilken omriktare du kommer att få.
Skriv svar