Svetsa med Gas ?

ASEA
Inlägg: 644
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Svetsa med Gas ?

Inlägg av ASEA »

En gammal gubbe jag kände "byggde" en Rover 75(? tror jag) med handknackade småplåtar och en gassvets. :D Byggde=helrenoverade, totalt upprostat lik från början. Fanns typ ingen hel plåt alls från golvnivå och 10 cm upp på sidorna. Fantastisk skicklighet med gassvetsen. Som användes till allt. Svetsa, skära, värma/elda bort gammal tectyl, forma och rikta plåten med.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45167
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Svetsa med Gas ?

Inlägg av TomasL »

Jo, men det kräver rätt stor erfarenhet och vana, har man aldrig svetsat med gas innan, så skall man nog inte ge sig på att försöka med en bil.
ASEA
Inlägg: 644
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Svetsa med Gas ?

Inlägg av ASEA »

Ja, kan bara hålla med.
Mig/Mag-svets är det lämpligaste valet, minst 150A och skyddsgas.
Undvik så kallat flusstråd och framför allt ihop med billigare migsvetsar som korkat nog säljs många gånger för just bilplåtsvetsning, dessa är skit x 5.
Kan duga att punkta ihop ett avgassystem i nödfall eller liknande, men inget annat.
Flusstråd är egentligen bara lämpligt på svetsar med riktigt bra matningsverk och dyra slangpaket och används i praktiken bara för reparationssvetsning utomhus(typ inom jordbruk) där vanlig skyddsgas riskerar blåsa bort.
Senast redigerad av ASEA 4 december 2022, 12:58:26, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32513
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Svetsa med Gas ?

Inlägg av säter »

carpelux skrev: 4 december 2022, 11:37:03 Jag köpte ett sådant kit när jag bytte panna, för att hårdlöda kopplingar i koppar.
Provade du att svetsa någon gång?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Svetsa med Gas ?

Inlägg av mrfrenzy »

Jag har också ett sådant kit. Använder det mest för att värma loss bultar som fastnat, det är inga svårigheter att rödglödga.
Har provat att svetsa men syrgasen tar slut innan man hinner blinka.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6971
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Svetsa med Gas ?

Inlägg av Teknikern »

TomasL skrev: 4 december 2022, 11:48:41 Svetsa bil med gas, då kan man lika gärna elda upp bilen direkt, utan att göra omvägen via en gassvets.
Resultatet blir ofta så här
Inte alls, jag har svetsat bilplåt med gas och jag kan nog säga att jag mer eller mindre körde enbart med gas under mer än 10 års tid 3-4 dar i veckan när jag lappade rostskador och även krockskador åt andra utan att elda upp nånting så att påstå att man eldar upp bilen om man gassvetsar, det tycker jag du ska ta tillbaks TomasL. Att påstå nåt som inte stämmer är att nedvärdera dom som har kunskap.
ASEA
Inlägg: 644
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Svetsa med Gas ?

Inlägg av ASEA »

Det är ju en viss skillnad på årsmodeller av bilar här. På en opel från 1970 så är det bara att lyfta lite på mattan så har du frilagt halva golvet. Gör det på en modern bil, utan att behöva plocka ur halva inredningen. Inkl allt det drar med sej i form av urkoppling av alla säkerhetssystem och annat. :doubt:
Funkar det att laga rost med en gassvets? Absolut!
Är det lämpligt på en(troligtvis) modern bil av nån som aldrig svetsat innan? Nej!
Senast redigerad av ASEA 4 december 2022, 13:33:23, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32513
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Svetsa med Gas ?

Inlägg av säter »

Nu antar jag att TS ska rostlaga sin Volvo 240?
ASEA
Inlägg: 644
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Svetsa med Gas ?

Inlägg av ASEA »

Jag har aldrig själv provat en sk "dillon-svets", det ska vara gasvärldens motsvarighet till en elektrisk TIG-svets. En väldigt fin och kontrollerad liten svetslåga, som gör den väldigt lämplig att svetsa bilplåt med. Var en del reklam/annonser/tester i biltidningar på 80/90-talet och det såldes troligtvis en del sådana. Jag har hållt i en en gång, men aldrig själv provsvetsat. Någon som har eller vet vad jag talar om?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32513
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Svetsa med Gas ?

Inlägg av säter »

Jag har också hållit i en sådan, men aldrig provat att svetsa.
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1865
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Svetsa med Gas ?

Inlägg av carpelux »

säter skrev: 4 december 2022, 12:57:52 Provade du att svetsa någon gång?
Nej, syrgasen var slut när jag var klar så sedan dess har det bara stått i hyllan.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32513
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Svetsa med Gas ?

Inlägg av säter »

ASEA skrev: 4 december 2022, 12:41:40 Undvik så kallat flusstråd
Jag har en kompis som har fått till väldigt bra resultat med flusstråd.
Visserligen har han en riktig industrisvets.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6971
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Svetsa med Gas ?

Inlägg av Teknikern »

ASEA skrev: 4 december 2022, 13:42:19 Jag har aldrig själv provat en sk "dillon-svets", det ska vara gasvärldens motsvarighet till en elektrisk TIG-svets. En väldigt fin och kontrollerad liten svetslåga, som gör den väldigt lämplig att svetsa bilplåt med. Var en del reklam/annonser/tester i biltidningar på 80/90-talet och det såldes troligtvis en del sådana. Jag har hållt i en en gång, men aldrig själv provsvetsat. Någon som har eller vet vad jag talar om?
Jag har en och den används tillsammans med TIG, Mig och pinne, samt rejäl plasmaskärare, alla har sitt berättigande iom. att min verksamhet är mångfacetterad och spänner över det mesta i reparation och tillverkning. Dillonsvetsen drar ytterst lite gas, värmen hamnar där den behövs och inte runt om så risken för att bränna sönder mer än nödvändigt är fullt i klass med en tig.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32513
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Svetsa med Gas ?

Inlägg av säter »

Jag brukade köra med ett böjbart munstycke.
Av någon konstig anledning gav det mer koncentrerad låga än ett vanligt munstycke.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Svetsa med Gas ?

Inlägg av tecno »

Jag får väl vara värst ;) för jag har 2 Dillon varav ena monterad för att skära med.

Att bränna ner garage/verkstäder går lika bra med MIG/MAG som annat varmt så Tomas har fel i sitt påstående !
Skriv svar