Cnc plasma funderingar

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10673
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Cnc plasma funderingar

Inlägg av GeekJoan »

Bara för att jag råkade se denna idag, kan vara lite raggarhack...
malman
Inlägg: 544
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Cnc plasma funderingar

Inlägg av malman »

Intressant snubbe…. Där satt det inte fast…
Fascinerad av hans laserprojekt…. Bygga co2 rör själv… fränt…
Men ja, raggarhack var ett bra omdöme.. men funkar det så :D
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26406
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Cnc plasma funderingar

Inlägg av danei »

Ursäkta trådkapningen. Jag kikar en del på superfastmatt på youtube. Han bygger med en hel del utskuren plåt. Men han beställer utskurna plåtar. Är det någon som vet om en vettig sådan tjänst finns i Sverige.
Ett exempel
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 7005
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Cnc plasma funderingar

Inlägg av lgrfbs »

Nej, inte riktigt.
Vänligen se:
Altenativ till tjänsten/företaget Sendcutsend
viewtopic.php?t=106841
Har konto hos dem, men kan inte nyttja det då de inte skickar utanför USA/Kanada, så det står vidöppet för någon i Europa att start en likande tjänst.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3836
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Cnc plasma funderingar

Inlägg av Mickecarlsson »

Läs SM2WMV’s tråd, där har du hans CNC-plasmabygge.
Här kör han lite bitar.
search.php?keywords=Plasma&t=29184&sf=msgonly
KTMmeck
Inlägg: 6
Blev medlem: 12 april 2014, 10:45:22

Re: Cnc plasma funderingar

Inlägg av KTMmeck »

danei skrev: 4 maj 2023, 23:05:11 Ursäkta trådkapningen. Jag kikar en del på superfastmatt på youtube. Han bygger med en hel del utskuren plåt. Men han beställer utskurna plåtar. Är det någon som vet om en vettig sådan tjänst finns i Sverige.
Ett exempel
Är nöjd kund hos Fractory, tillverkningen sker i Lettland med moderna maskiner och snabba ledtider, pris med frakt till din adress så du ser direkt vad det kostar:
Vatten, plasma, laser och rörlaser samt CNC och ytbehandling!
https://fractory.com/sv/laserskarning/
malman
Inlägg: 544
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Cnc plasma funderingar

Inlägg av malman »

Har fortsatt små fnulat med lite störaspekter…
Jordade ner oanvända ingångar, bytte fysisk seriekommunikation till blåtand dito, då det verkar som kommunikationen verkar vara en av bovarna i det hela… (kanske lite kontra intuitivt, men ville testa om det funkade bättre med 2.4GHz radio dvs ganska långt över troligt frekvensinnehåll i ljusbågen, jämfört med fysisk seriekomm över galvaniskt isolerad usb-förbindelse.)

Det funkar nu oftast, men när plasman kommer ut över hål i plåten slocknar lidl-plasmans låga och den försöker återstarta ljusbågen, varvid störningarna blir för kraftiga.. ibland överlever systemet och det går att fortsätta styra systemet, men då har oftast grbl-kontrollern flyttat sina kordinater många 100mm… testbiten är 10x40mm… i andra fall verkar grblkontrollern hängt sig totalt och kräver omstart för att få fart på det hela igen…
Blir inte riktigt klok på varför koordinatsystemet i kontrollern går haywire…. Tänkte att den kanske triggade div limitswitch-ingångar, men efter att låst ned dessa ingångar verkar det inte vara det som händer.

Trodde jag skulle komma långt med helt galvaniskt isolerade förbindelser för alla arduinosignaler, men så är bevisligen inte fallet.
Plåtskåpet som allt sitter i är tyvärr inte emc-tätt, fronten sitter med gummipackning mot huvuddelen av skåpet.
Har ordentligt skärmade kablar osv, men inte kommit till att filtrera alla genomgångar in i skåpet…

Konstaterade att pengarna jag behövde lägga på emc packningar, bygga filter på alla signaler osv, lär kosta en del då jag inte hade så mycket lämpligt i ’bra att ha’-samlingarna. Så jag gjorde som många andra… slängde lite mer pengar på problemet och köpte mig ut ur situationen… blev en ny plasma, denna med blow-back start. Om inte annat så spar jag lite tid, och huvudbry som kan användas till något annat.. :)

Har beställt en Lotos ltp5500d cnc-förberedd maskin från Alibaba.. listpris $310, men med typ 120 till för frakt… sen är frågan vad som händer i tull mm…. De ville ha ett vat-nummer för leverans… så jag vet inte vad det innebär för momsandet i Sverige. Får se om man klarar sig under 6ksek när den är hemma.


Så nu hoppas jag att, likt många andra redan intygat med denna maskin, att störproblemet är historia.
Danne W
Inlägg: 27
Blev medlem: 7 augusti 2014, 23:27:21

Re: Cnc plasma funderingar

Inlägg av Danne W »

Intressant! Jag var rädd för att störningarna skulle bli ett (för stort) problem. Jag har fortfarande inte kommit igång med mitt bygge ännu, sitter och ritar på det nu. Men jag har ju en Lidl-plasma jag med…
Ett litet halmstrå som jag greppar efter är parallellporten. Jag hade tänkt köra med gammal parallellport, både i datorn och på kontrollkortet. Vad tror ni, finns det någon chans att detta skulle förbättra situationen på något sätt?

Mitt bygge blir verkligen budget, de mesta delar är sånt jag har haft liggandes hemma, och/eller 3d-printat. Så att lägga ~6k på en ny maskin är jag inte så sugen på (även om jag förstår att det är bästa vägen och fortfarande förhållandevis ”billigt”)
malman
Inlägg: 544
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Cnc plasma funderingar

Inlägg av malman »

Det som hände i mitt fall var ju att GRBL-controllern fick tokspel, satte om koordinater, m och ibland hängde sig... Oklart vad som faktiskt hände.. och vad störningarna faktiskt påverkade i grunden.. mina första tankar var flytande ingångar på Arduino, och sen kommunikationslösning över USB (som nyttjade en usb isolator).. när jag provade att köra seriedatat över Bluetooth med HC05 modul i grbl ändan upplevde jag viss förbättring, men inte 100%. Grbl controllern i form av en Arduino Uno(klon) mm styrelektronink satt monterad i ett eldon plåtskåp. Galvaniskt isolerat mellan drivsteg och Arduino. Dock inte filtrerade genomföringar till skåpet.. relä isolering på plasma triggern. Men det strulade ändå... Det är vid tändning av ljusbågen det trasslar, föramför allt om man körde ut över ett gap i plåten, varvid den försökte återtända ljusbågen.

Så i ditt fall kanske du klara dig bättre i avsaknad av separat kontroller, (antar att parallell splitkortet är galvaniskt isolerat med optokopplare. Är nog lämpligt) sen kan man hoppas en normal PC överlever störningarna bättre än en Arduino..

Har inte hunnit provköra nya aggregatet ännu, men det verkade landa på 3,5k + 1k i frakt, samt ca 1k i tull. Dvs 5,5k...totalt, sen har jag handlat slitdelar för 1k till (innan jag hittade dem billigare) söker man på slitdelar till lotos lpd5500 blir de dyra... Men med orginalnamnet.på 'plasmpistolen' (torch) ipt60 hittade man billigare.. ;)
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2633
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Cnc plasma funderingar

Inlägg av hawkan »

Ger mej sjutton på att Lotosen är en Herocut 55x. Är nippeln till luftintaget för liten?
Danne W
Inlägg: 27
Blev medlem: 7 augusti 2014, 23:27:21

Re: Cnc plasma funderingar

Inlägg av Danne W »

Tack för förklaringen. Jag är väldigt dålig på elektronik, så om det strular är jag körd! :doh:
Hoppas det funkar bra med din nya maskin. Jag gör ett försök med Lidl-plasman eftersom jag redan har den hemma. Sen får jag väl förmodligen krypa till korset jag med och köpa nåt annat till slut! :lol:
malman
Inlägg: 544
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Cnc plasma funderingar

Inlägg av malman »

hawkan skrev: 23 juli 2023, 16:03:30 Ger mej sjutton på att Lotosen är en Herocut 55x. Är nippeln till luftintaget för liten?
Det har inte testats ännu.. i tillbehörskittet följde det med en slangstump, samt två slangklammor, men på maskinen satt det redan monterat en tryckluftskoppling... Men som sagt otestad.. återkommer i ärendet efter denna veckas utflykt till de sydligare delarna av landet...

Lite humor i sammanhanget är sladdkontakten för pistolen/facklan/torchen... Den är stor o snudd på lika lång som aggregatet i sig... Påstås vara någon form av EU-don enligt någon beskrivning...

Edit.... Efter att ha googlat på Herocut'en.. den har separata anslutningar för facklan, (gas/ström osv), och har extern regulator/vattenfilter... Den är inbyggd innanför skalet lotos'en..
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2633
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Cnc plasma funderingar

Inlägg av hawkan »

Då tittar du på en annan än den jag tänker på https://vi.aliexpress.com/item/4001010812033.html
Bild
malman
Inlägg: 544
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Cnc plasma funderingar

Inlägg av malman »

Ja den såg mer lik ut....
Sista bokstaven var visst viktig i sammanhanget...
Tittade på denna.:

Var den hobby-dyslektiska oförmågan att notera alla tecken i en beteckning som gjorde sig påminnd...

(Samma sak med Lotos'en... Viktigt att se upp så de skriver Cnc på den, annars saknas div bra kontakter på baksidan.. och att det bara är 5500'an som har blowback-tändning, övriga modeller är hf maskiner)
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2633
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Cnc plasma funderingar

Inlägg av hawkan »

Jag har den herocutten, därför jag kände igen den i Lotosen. Undrar vilken som kom först.
Lekte lite med cnc-in/utgångarna och ja det fungerar. Inga störningar fast sladdarna ligger i högar på golvet. Oskärmade, otvinnade, ojordat...
Skriv svar