Tipsar om Advent of Code

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Nifelhem
Inlägg: 103
Blev medlem: 16 december 2013, 18:00:39

Tipsar om Advent of Code

Inlägg av Nifelhem »

Årets höjdpunkt för kod-träning. 😀
Brukar orka några dagar i alla fall. Upplevs bli svårare ju längre in i december man kommer.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5719
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Tipsar om Advent of Code

Inlägg av rvl »

Plus ett på den, sökte faktiskt i går om det fanns nån gammal tråd om det att återuppliva. Minns inte exakt varifrån tipset kom, men hittade själv AoC för två år sen och gjorde de flesta. Förra året blev det inte alls av på grund av andra prioriteringar, men uppifterna finns ju kvar om man blir otålig att vänta på nästa dag. Men är också sugen på att slutföra de som blivit kvar 2020, givetvis utan att googla fram andras lösningar, för såna lär det finnas gott om.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5719
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Tipsar om Advent of Code

Inlägg av rvl »

Länk för dem som inte ids använda sökmotor.
https://adventofcode.com/
agehall
Inlägg: 418
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Tipsar om Advent of Code

Inlägg av agehall »

Den där hade jag inte sett tidigare men den var ju lite rolig. Ska nog försöka göra alla ”luckor” allteftersom de släpps.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5719
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Tipsar om Advent of Code

Inlägg av rvl »

Är inte tävlingsinriktad, men ska vi ha en egen privat leaderboard för SEF?

Har hittils använt Python för att öppna mina luckor, men har lekt med tanken att försöka använda olika programmeringspråk för alla dagar.
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Tipsar om Advent of Code

Inlägg av papabear »

Förra året köde jag med Rust för att tvingas lära mig. Dock fick jag ont om tid så jag tror bara jag körde till kanske 10e.
Ligger efter i år men körde 1a+b igår.

edit:
Det brukar vara ganska roliga problem. Ibland är det sånna som är ganska enkelt formulerade, men när man väl testar sin lösning så visar det sig att det tar en vecka att lösa problemet för att man hade en naiv brute-focre-lösning. Då blir det att optimera och jag har för mig att problemen normalt bara ska ta sekunder eller möjligen minuter.
agehall
Inlägg: 418
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Tipsar om Advent of Code

Inlägg av agehall »

Yay - idag var det äntligen ett problem där inte 90% av problemet bestod i att läsa data från ens input… Och dessutom lyckades jag förutse vad del 2 skulle vara idag så det tog typ 10s att lösa den.
Nifelhem
Inlägg: 103
Blev medlem: 16 december 2013, 18:00:39

Re: Tipsar om Advent of Code

Inlägg av Nifelhem »

Tack för inspirationen gällande dag 6. Blev lösning även på del 2, snabbt även här. Struntade däremot i dag 5. Såg en lösning framför mig men orkade inte parsa in lådorna som utgångsläge.
Hackar på i Python. Det är det enda jag "kan".
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5719
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Tipsar om Advent of Code

Inlägg av rvl »

Ja det var lättare i dag än i går med bök att tugga ingångsdata.
agehall
Inlägg: 418
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Tipsar om Advent of Code

Inlägg av agehall »

Dagens problem var ju lite skoj. Måste ta och sätta mig in i hur Python vill att man ska göra OO - det hade underlättat massor men jag orkade inte lära mig hur det funkar imorse. Använder just nu Python mest för att öva lite på det - kan en massa språk men just Python har jag aldrig lärt mig ordentligt så det behövs övning...
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5719
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Tipsar om Advent of Code

Inlägg av rvl »

Nu var det litet mera att bita i när det tog nästan en kvart för de 100 snabbaste. För mig mycket mer än så, men del två tog inte många minuter efter allt förarbete med del ett. Inte världens snyggaste kod...
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Tipsar om Advent of Code

Inlägg av X-IL »

Det här passar mina dagar perfekt nu när jag är mellan uppdrag. Ingen aning om hur lång tid varje uppdrag tar men började igår eftermiddag och satt nån timme, samma idag och är nu klar till och med 6:e december(som förövrigt var den absolut snabbaste för mig). Jag "fuskar" och kör i C#, där så mycket av iteration, räkning, jämförelse mm är förberett så att mycket blir oneliners av sånt som skulle bli betydligt mer jobb(igt) i t ex C.
agehall
Inlägg: 418
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Tipsar om Advent of Code

Inlägg av agehall »

Med genomtänkta datastrukturer skulle det nog inte vara så jobbigt i C heller. Däremot kan det vara lite smått drygt att läsa in all indata i C...

Misstänker dock att de flesta kör typ Python eller andra scriptspråk.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5719
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Tipsar om Advent of Code

Inlägg av rvl »

Trevlig "maskinkodssimulering" i dagens "kalenderlucka".

Pusselskaparen börjar typiskt redan i april och hoppas kunna betatesta i oktober eller november.
Nu uppe i över en miljon användare, när Eric förväntade sig under 100 det första året och då blev minst sagt överraskad och fick skala upp en del.

Behind the Scenes video (36 minuter lång).
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5719
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Tipsar om Advent of Code

Inlägg av rvl »

Bara några dagar kvar. Som synes av statistiken, så har svårighetsgraden trappats upp litet.
A21.png
Har nu ett par dagar som jag får återkomma till. Har idéer om hur de ska lösas, men behövs litet inspiration att få dem i kodform.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar