T: Cadda mönsterkort

FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: T: Cadda mönsterkort

Inlägg av FormerMazda »

Stort tack för engagemang! :)

Nu är jag tillbaka i cybervärlden igen, på helgerna loggar jag ut och drar på mig handskar och bygger på huset. Utan det så har detta kort ingen funktion.
Så därför har jag inte ring dig Tomas, det och jag är lite obekväm med att ringa, sen är det tiden.. Jag har kikat lite nu på frukosten, och jag ska kika ordentligt sen. För mig egen skull för jag ser redan extra kondingar på utgångarna från drivarna, och det är säkert en bra grej. :)

Ska försöka ta mig tid på lunchen ordentligt, följa schemat och banorna liksom.
Men om allt är ok, är detta vad jag sen kan ladda upp på JLCPCB?
Dom skriver zip eller rar, och gerber, vilket det finns instruktioner för hur man laddar skapar med KiCad som exempel: https://jlcpcb.com/help/article/16-How- ... in-KiCad-6
PDFerna du lagt här är kanske en utskrift för granskning förvisso.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: T: Cadda mönsterkort

Inlägg av TomasL »

När du tycker att allting är ok, så genererar jag gerberfilerna och postar
Ja, det jag postat är för granskning.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: T: Cadda mönsterkort

Inlägg av Teknikern »

4kTRB skrev: 3 december 2022, 11:25:43 Det är lättast att cadda själv om man har alla komponenter framför sig och kan mäta på.
Jag kör EAGLE och det fungerar jättebra.
Jag kan bara hålla med, det är sällan footprint och verkligheten stämmer när man tar av lagret från "anno dazumal" man själv samlat på sig så att lära sig cadda blir snarast ett måste, sen är det ju så förbaskat kul också att designa och tillverka sin elektronik från scratch och styra produktionen från en idé till en färdig produkt. Jag har aldrig förstått mig på dom som ska köra med byggsatser och bara löda ihop det som kom i påsen och kalla det för att dom skapat det, löda kan vilken tomte som helst lära sig snabbt utan så mycket kunskap.

En hobby ska ju vara nåt man skapar och inte vara nåt man på enklast möjliga vis fipplar ihop och sen kallar det för att man gjort det själv när det var ett halvfabrikat.
ds77
Inlägg: 2205
Blev medlem: 24 juli 2008, 09:38:07
Ort: småland

Re: T: Cadda mönsterkort

Inlägg av ds77 »

Speciellt om man ska löda för hand kan det ju vara bra att anpassa footprints, och definitivt verifiera befintliga så de inte är spegelvända eller något annat dumt...

Men det finns ju många delar i den här hobbyn och ska man gå från att bryta kisel och göra transistorna själv och gå in i varje detalj i varje steg blir det få projekt som blir klara. Ibland är det vettigast att ta genvägar med färdiga moduler om det är slutresultatet som är intressant...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: T: Cadda mönsterkort

Inlägg av TomasL »

Personligen så använder jag aldrig någonsin standardkomponenter, såvida det inte handlar om enkla saker såsom hålmonterade motstånd, typ.
Jag laddar alltid ned databladet och gör footprinten i enlighet med tillverkarens rekommendationer, samt i förekommande fall de rekommendationer som de som skall tillverka korten och de som skall montera korten har.
Detta då det kan skilja i fråga om lödmask, isolationsavstånd mm.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: T: Cadda mönsterkort

Inlägg av Teknikern »

Jag caddade och etsade ett kort i förrgår där längd x bredd skulle hållas så liten som möjligt men höjden inte spelade nån roll, försök leta footprint till stående motstånd, ja då får man leta tills fan kommer och löser av för det finns inte. Ytterligare en anledning till att cadda själv och från det jag satte mig och började cadda tills kortet var etsat tog det knappt 2 timmar med toner-transfertekniken som ju är fullt repeterbar och bara funkar från gång till gång. Det var ett enkelt strömförsörjningskort.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: T: Cadda mönsterkort

Inlägg av FormerMazda »

Nu har jag kikat mer, och följande saker såg jag och funderar på.
Det är inga fel, utan snarare avvikande från min grunddesign som jag inte ser nåt fel i, men gärna lär mig mer om.

1 - Den överblivna kanalen på en drivare knöt jag direkt till 0V. Här är det ritat en spänningsdelare med 10k mot både 0V och +12V?
man ska ju helst inte lämna ingångar flytande, men vad är fördelen med denna spänningsdelning mot direkt till 0V?

2 - Det sitter kondingar mellan utgång på drivare och 0V, parallellt med 10k. Nån form av avstörning?

Vad gäller själva layoterna så tror jag det är rätt. Himla svårt tycker jag att följa sånt. :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: T: Cadda mönsterkort

Inlägg av TomasL »

Kondingarna på utgångarna, finns med i dina trådar, där jag hämtat schemat.
Om du läser på Schemat, så monteras antingen det ena eller andra motståndet, beroende på hur man vill ha utgången på den oanvända kanalen.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: T: Cadda mönsterkort

Inlägg av FormerMazda »

Ja där stod det ju, var så inne på själva schemat att jag inte såg det. :)

Men då ser inte jag några problem, det är bara att beställa tänker jag?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: T: Cadda mönsterkort

Inlägg av TomasL »

FormerMazda skrev: 5 december 2022, 13:13:26 Nu har jag kikat mer, och följande saker såg jag och funderar på.
Det är inga fel, utan snarare avvikande från min grunddesign som jag inte ser nåt fel i, men gärna lär mig mer om.

1 - Den överblivna kanalen på en drivare knöt jag direkt till 0V. Här är det ritat en spänningsdelare med 10k mot både 0V och +12V?
man ska ju helst inte lämna ingångar flytande, men vad är fördelen med denna spänningsdelning mot direkt till 0V?

2 - Det sitter kondingar mellan utgång på drivare och 0V, parallellt med 10k. Nån form av avstörning?

Vad gäller själva layoterna så tror jag det är rätt. Himla svårt tycker jag att följa sånt. :)
Eftersom Schema och Layout är hårt kopplade till varandra, kan aldrig layouten bli fel, Layouten stämmer alltid överens med schemat, i alla lägen, så den biten kan aldrig bli fel.
Kortet klara alla DRC-tester så det borde inte vara några problem från den sidan heller. (inga oanslutna nät, inga oanslutna paddar (som inte skall vara oanslutna naturligtvis), ingen kortslutning mellan nät, isolationsavstånd mm är korrekt) Alla delar av kopparplanen är ihopkopplade.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: T: Cadda mönsterkort

Inlägg av Klas-Kenny »

Tycker schemat ser lite märkligt ut, 1 nF kondingarna på drivarnas utgångar borde tas bort. De tillför ingenting utan gör bara att drivaren får jobba extra hårt och stråla ut mer pga. hög dI/dt.

Sen vad gäller layouten så är det en god idé att hålla ledarna ifrån drivarnas utgångar så korta som möjligt, alltså placera seriemotståndet så nära drivaren som möjligt. Dels för att minska parasitkapacitans och dels för att de (ändå) kan stråla en del, med de väldigt skarpa flankerna.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: T: Cadda mönsterkort

Inlägg av TomasL »

Nu vet jag inte hur mycket ström som LEDarna kräver, men vid 35u koppar och 50 K temperaturhöjning så klarar 12V matningens huvudledare 15A
Ledarna mellan Mosfetarna och plintarna klarar 9,5A, om man ökar till 70u koppar, så sjunker temperaturen till 20K över omgivning vid samma maxström.

Maximal ström genom ledarna beror som sagt på accepterad temperaturhöjning, och kylning.
Vet inte riktigt hur IPC-D-275/IPC 2221 definierar detta huruvida, man räknar med att korten skall kylas, eller om det är stillastående luft, men någon annan kanske vet.

Kondingarna på utgångarna finns med i TS ursprungliga konstruktion, jag har inte lagt till eller tagit bort nånting.
Ledarlängderna från drivers till motstånden är typ 10-15mm, med undantag av kanal4, vilken är 29mm, men det är ju rätt enkelt att swappa noderna så man flyttar mellan de olika drivarna, så ledarna blir kortare.
Jag tänkte nog inte på detta när jag bytte plats på Q4 och Q5, för att få ut anslutningarna till plintarna på ett enkelt sätt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: T: Cadda mönsterkort

Inlägg av TomasL »

Beträffande kondingarna på utgångarna undrar iofs jag också varför de finns där, men TS får nog tala om det själv. Annars är det ju bara att ge fasiken att montera dem.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: T: Cadda mönsterkort

Inlägg av TomasL »

Gerber
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: T: Cadda mönsterkort

Inlägg av FormerMazda »

TomasL skrev: 5 december 2022, 16:23:37 Eftersom Schema och Layout är hårt kopplade till varandra, kan aldrig layouten bli fel, Layouten stämmer alltid överens med schemat, i alla lägen, så den biten kan aldrig bli fel.
Kortet klara alla DRC-tester så det borde inte vara några problem från den sidan heller. (inga oanslutna nät, inga oanslutna paddar (som inte skall vara oanslutna naturligtvis), ingen kortslutning mellan nät, isolationsavstånd mm är korrekt) Alla delar av kopparplanen är ihopkopplade.
Ahaa, så programmet själv kollar sånt, det är ju rimligt men inget jag tänkte på att det kunde. smart! :)

Kondingarna på utgångarna hade jag inte med i min konstruktion: download/file.php?id=100415&mode=view
Jag hade kondingar över GND och VCC, men inte mer än dom.
Men som du säger så är det ju bara att skippa dom vid monteringen. :)

Strömförbrukning till LED-listerna vet jag inte i dagsläget heller, den största vitsen här är omvandling till 12V istället för 24V för att kunna köpa eftermarknadslister.
Men ungefär i huvudet kommer jag ha fler meter med skåp än vad som rekommenderas av HUE att ansluta till sin driver, och framförallt fler LED per meter. Så bara en kanal kommer kunna ta mer än vad HUE-drivern ger totalt.
Säg att max blir 5-8A per kanal. Men det är max och jag lär inte lasta så mycket. Men vill kunna, och med överdimensionerad driver så slipper jag kyla.
Så PCB't känns väl dimensionerat för detta! :)

Jag tackar ödmjukast för all hjälp!
Lägger en beställning idag, sen kommer uppföljningen här när korten kommer och bestyckas. :)
Skriv svar