CNC Laser. Kyla?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

CNC Laser. Kyla?

Inlägg av adent »

Hej!

Nån som har en liknande laser som denna?
Behöver den aktiv kylning?

Just nuvhar vi bara en balja med vatten och en pump.
Men vattnet blir ganska fort ganska varmt. Någon här hävdar att det måste vara runt 20 grader. Nu kanske det blir 40.

Mvh: Mikael
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: CNC Laser. Kyla?

Inlägg av lond »

Ju kallare desto bättre, dock kör jag min 40W CO laser med 10L dunk som vattnet cirkulerar igenom. Innan hade jag bara en lösgodislåda som kylreservoar och man man märkte att man tappade lite i effekt när vattnet blev för varmt...

Dock är det viktigt att man har rätt typ av slang, för dom som följe med blev stenhårda efter ett tag och kan börja spricka och läcka, fick försiktigt skära loss dom från laserröret när jag bytte dom..

/// Marcus
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: CNC Laser. Kyla?

Inlägg av LaRdA »

40 grader är helt klart i det varmaste laget, varken bra för laserrörets livslängd eller ett bra resultat då man brukar tappa effekt när vattnet blir för varmt.
Jag skulle rekommendera 25C som övre gräns om möjligt.
Det optimala är ju självklart en kompressorkylare med ställbar temperatur, men även en enkel kylare med fläkt skulle göra en stor skillnad.
Tex en radiator för vattenkylning av en PC, eller om du har ett bättre begagnat värmepaket från en bil dom du kan anpassa .
Sen så hjälper det även att öka mängden vatten i systemet, både genom att du får en större termisk tröghet vilket kan hjälpa så länge du kör relativt korta stunder, samt att behållaren får en större yta som kan kylas av den omgivande luften.
Skriv svar