Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
xmag
Inlägg: 92
Blev medlem: 15 mars 2022, 18:38:02
Kontakt:

Re: Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Inlägg av xmag »

Tack!
Skall titta på det.
Användarvisningsbild
xmag
Inlägg: 92
Blev medlem: 15 mars 2022, 18:38:02
Kontakt:

Re: Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Inlägg av xmag »

Jag har löst problemet!!!

Jag läste att man inte skall låta chippet gå över 70 grader så jag har hållit mig under 70 grader, mestadels runt 50-60 grader. Jag har märkt att slutsteget fungerar som det skall första mätningarna och därefter kommer problemen. Jag började hålla koll på tempen redan från start denna gång och såg att tempen första mätningen låg under 40 grader. Nästa mätning startade den från 40 grader och gick upp till 48 grader. Jag såg att när tempen kom upp i 45-47 grader så blev det en djup svacka på frekvenskurvan. Jag kylde ner chippet till 30 grader och testade igen och jag fick en hel frekvenskurva. Nu testade jag igen från 40 grader som den kom upp i och nu fick jag den där svackan igen. Jag värmde upp chippet till 60 grade och mätte frekvenskurvan och nu fick jag 5-6 djupa dippar från ca 1kHz. Jag kylde ner chippet till 30 grade återigen och körde en frekvenskurva och nu var alla dippar borta. Allt mätt med 54 Volt och 4 ohms last. Med 8 ohms last finns inte detta problem.

Effekten mäter jag genom att köra en sinuskurva vid 1 kHz i oscilloskopet med 4 ohms last och skruvar upp nivån tills den börjar klippa. Sänker lite och mäter distorsionen. Sänker nivån tills distorsionen ligger ungefär vid 0,1%. Sedan kör jag den nivån i oscilloskopet och mäter spänningen över lasten. När jag gör detta går temperaturen över 45-46 grader och sinuskurvan i oscilloskopet stängs av och starta fram och åter hela tiden. Det tolkade jag som att det var något fel på nätaggregatet eller på slutsteget. Men det var alltså så enkelt att värmen gick över 45-47 grader!!!

45-47 grader låter väldigt lågt men det finns en förklaring. När jag mäter på kylaren direkt ovanför chippet med fläkten avstängd fick jag 52 grader. Sedan mätte jag direkt på metallblecket som sitter fastgjutet på chippet och där var det 65 grader. Kylflänsen visar alltså 13 grader för låg temp. 47+13= 60 grader. Den verkliga temperaturen är alltså 60 grader. Ute på nätet säger flera att man inte bör gå över 60-70 grader vilket jag gjort. När jag mätte låg temperaturen mellan 50 och 60 grader men i själva verket var chippet mellan 63 och 73 grader.

Orsaken till skillnaden på 13 grader beror på att jag använder en sådan där kyl-lapp som ser ut som plast. De kyler inte alls bra men måste använda en sådan eftersom jag måste ta av kylare då och då.

Alltså: LM1875 kräver en rejäl kylare, helst med fläkt, och riktig kylpasta.
Mindmapper
Inlägg: 6421
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Inlägg av Mindmapper »

Härligt att höra om dina framsteg!
Vilken effekt har du vid 0,1 %, 54V och 4ohm ?

Har du lagt på kylpasta nu?
Tänk på att när du lägger på kylpasta ska du ha väldigt lite. I kylflänsarna har du små ojämnheter. Dessa ojämnheter är i princip så små att du ser dom inte. I dessa ojämnheter samlas ändå luft.
Luft leder värme sämre än kylpasta, men kylpasta leder sämre än metall. Därför ska bara kylpastan fylla ut de pyttesmå hålen där luft samlas. Men ska inte bygga på med något kylpasta lager innan metallen i transistorn och kylflänsen. Dvs det behövs extremt lite kylpasta för att inte fylla ut mer än de pyttesmå gropar där luft kan samlas.

Har sett väldigt många exempel där speciellt datorer har haft problem med att de dragit ner frekvensen pga tjocka lager med kylpasta. Även på datorer som kommit från datorbyggare. Numera är det nog bara hempulare som gör misstaget att lägga på för mycket.

Kyl-lapp = isolerskiva måste du ha för att isolera spänning på IC från att gå ut på kylflänsen och orsaka kortslutning och spänningsättning av annat. De flesta transistorer och IC-kretsar behöver isolerskivor. Vet faktiskt inte om din behöver det.
Användarvisningsbild
xmag
Inlägg: 92
Blev medlem: 15 mars 2022, 18:38:02
Kontakt:

Re: Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Inlägg av xmag »

Bra tips med kylpasta!
Jag är van vid kylpasta eftersom jag byggt ett antal datorer. Det är helt korrekt att det skall vara väldigt lite kylpasta. För datorer kan det handla om hel eller trasig processor beroende på mängden kylpasta.
Jag har ännu inte bytt till kylpasta eftersom jag behöver kylflänsen till annat emellanåt. Jag håller dock en stenblick på tempen.

Med 54v och 4 ohms last med en LM1875 kan jag komma upp i runt 25 Watt med max 0,1% dist (skall mäta exakt senare). Maxeffekten utan hänsyn till dist ligger i den övre halvan av 30 Watt men jag tycker det är fel att mäta så för ingen kan lyssna på musik med så mycket dist.
Användarvisningsbild
xmag
Inlägg: 92
Blev medlem: 15 mars 2022, 18:38:02
Kontakt:

Re: Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Inlägg av xmag »

Här är de uppmätta siffrorna:

1.070% THD = 31 Watt Klipper en aning. Här tar Ampere slut för nätaggregatet. Med ett par Ampere (netto) till skulle jag kunna komma upp i 36 Watt med 1% distorsion (gissar jag).
0.099% THD = 26 Watt Praktiskt högsta effekten.
0,096% THD = 22 Watt
0,180% THD = 19 Watt
0,095% THD = 13 Watt
0,070% THD = 10 Watt
0,061% THD = 6,5 Watt
0,078% THD = 5,3 Watt
0,052% THD = 2,6 Watt
0,026% THD = 1,3 Watt
0,017% THD = 0,66 Watt
0,012% THD = 0,33 Watt. Satte i en 4 ohms högtalare och körde en frekvenskurva. Det är obehagligt högt ljud med så lite Watt.
0,008% THD = 0,16 Watt. Lagom nivå att mäta högtalare i.
0,004% THD = 0,08 Watt.
0,002% THD = 0,03 Watt. Kopplade in en högtalare och körde ett swep från 3 till 22kHz. Frugan som sitter i rummet bredvid ropade att jag stör teven..


Nära 30 Watt (med dist under 0,2%) för ett slutsteg som ryms i en tändsticksask är inte dåligt jobbat!
Mindmapper
Inlägg: 6421
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Inlägg av Mindmapper »

Det där är RMS effekt.
Då blir musikeffekten mycket högre. Kondingarna i nätdelen kan kortvarigt lämna mycket högre strömmar än vid sinustoner.
Så vid de kortvariga transienterna i musiken klipper det inte pga att nätdelen inte orkar med under lång tid.
Användarvisningsbild
xmag
Inlägg: 92
Blev medlem: 15 mars 2022, 18:38:02
Kontakt:

Re: Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Inlägg av xmag »

Jo, "musikwatt" är något helt annat.
Kondingarna är på sammanlagt 13.200uF.
Jag tycker det borde finnas en standard för hur man mäter effekt. Jag använder normalt effekten vid 1kHz och med max 0,1% THD och då är detta slutsteg på 26 Watt. Musikeffekten ligger någonstans runt 32 Watt under 0,1% THD eller 43 Watt under 1% THD (teoretiskt= RMS x 1,41).
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Inlägg av MiaM »

Det finns standarder (eller kanske fanns, standarder har bäst-före-datum) för att mäta på hifi/stereogrejer. Den tyska DIN-normen var inte så tokig, dock led den av att den var skriven så tidigt att kravet på uteffekt på förstärkare för att få klassas som "hifi" var för lågt. Det finns/fanns också en FTC-standard som tillkom när det såldes med för stora glädjesiffror i USA.
Användarvisningsbild
xmag
Inlägg: 92
Blev medlem: 15 mars 2022, 18:38:02
Kontakt:

Re: Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Inlägg av xmag »

Ja, dessutom förvanskas allt för att visa bättre siffror än det är. Efter ett tag har det gått inflation i att förvanska.
Skriv svar