Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Inlägg av Pedalosaurus »

Det kan vara så att din ”virtuella” dubbelmatning ställer till det. Tänk på att med en 4 ohms högtalare i stället för 8 ohm så får du högre strömförbrukning och när strömuttaget närmar sig vad din nätdel kan leverera så sjunker spänningen.
Beter det sig likadant med en 8 ohms högtalare? Har du ordentlig kylning på LM1875?
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Inlägg av svanted »

Nu när du säger det skall jag testa med att sätta en kondensator
man måste ha en sådan på ett slutsteg om man inte har mittnolla på nätaggregatet.
och de är alltid basbegräsande...
det är dåligt mao,


och man kan inte justera ström i ett nätaggregat om man har fast spänning,
man kan justera max ström men när den når den strömmen så drar den ner spänningen.
Användarvisningsbild
xmag
Inlägg: 92
Blev medlem: 15 mars 2022, 18:38:02
Kontakt:

Re: Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Inlägg av xmag »

Mindmapper skrev: 7 december 2022, 15:52:16 Terminologin har du stora möjligheter att lära dig du verkar nyfiken och vill ta åt dig. Ingen kräver att du ska kunna allt, här har du stora möjligheter att lära.
Ja, jag är på god väg.
Jag blev lite osäker på om du hade en kondensator på det enkelmatade steget. Du måste ha en kondensator där annars bränner du högtalaren. Kondensatorn i det här fallet har uppgiften att ta bort likspänning men släppa igenom signalen. I utgångsstegets mittpunkt har du halva matningsspäningen.
Det sitter ett 2200uF konding på utgången av det enkelmatade steget.
Är matningsspänningen 12V har du 6V i mittpunkten. Ansluter du högtalaren där utan kondensator bränner du högtalaren. Högtalare ska ha växelström inte likström.
Jag har inte kört utan kondensator på det enkelmatade steget. Jag är bekant med att det annars kommer ut likström.
Är matningsspänningen symetrisk +/- 12V dvs - VEE = -12V och +VCC = +12V (24 V mellan - och +) du kallar det virtuell matning tror jag. Du skapar 0V i mittpunkten. Eftersom du har 0V i mittpunkten behöver du ingen konding som tar bort likspänningen till högtalaren.
Ja, jag har mätt flera gånger och ofta låtit mätaren sitta och mäta spänningen medan jag kör slutsteget. Vad jag har sett är det symmetriskt.
Mät med 4 ohms resistor. Och se om du kan mäta likspänningen. Före och efter kondensatorn. Vänd kondensatorns + mot utgången på steget. Mät med och utan signal. Du behöver inte dra på för fullt.
- Jag kopplade in en kondensator (2200uF) på slutsteget med dubbel matning och mäter. Enligt de som byggt och använder dubbel matning med virtuell jord behövs ingen kondensator eftersom det skall motsvara vanlig dubbel matning. https://sound-au.com/project43.htm
Kan redan nu säga att jag körde flera frekvensmätningar med 2200uF konding på utgången. Nu fungerar den att med hög nivå mäta ända från 3Hz. Istället får jag det jag vill undvika med enkel matning, dvs ingen rak frekvenskurva, den faller kraftigt med början av 50Hz och -3dB vid 20Hz.
- Trafon står på 30v.

Stillastående:
Före kondensatorn= -30v
Efter kondensatorn= 0,00v

Kör en signal av brus:
Före kondensatorn= -31,2v
Efter kondensatorn= 0,00v
Att högtalaren klarat sig kan bero på att den klarar mer effekt än vad steget orkar ge ut. Har du strömbegränsning på labbaggregatet så kan det ha räddat högtalaren.
Det verkar som om den har begränsning:
https://axotron.se/blog/mascot-719-sche ... nd-repair/

Jag ser nu att Mascot 719 som mitt labbaggregat heter är på 2A vid 15v och 1,5A vid 30v.
Användarvisningsbild
xmag
Inlägg: 92
Blev medlem: 15 mars 2022, 18:38:02
Kontakt:

Re: Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Inlägg av xmag »

Icecap skrev: 7 december 2022, 15:12:23 Enkelt sagt gör kondingen i serie med högttalaren att de två saker tillsamman belaster mindre vid låga frekvenser än vid höga.
Ja, du (och andra) har rätt kan jag konstatera efter att satt dit en konding och mätt. Nu klarar den stor belastning och hög nivå (nära klippning) från 3Hz utan problem. Däremot är inte längre frekvensgången rak vilket är vad jag eftersträvar. Slutsteget skall användas i en jigg för REW.
Användarvisningsbild
xmag
Inlägg: 92
Blev medlem: 15 mars 2022, 18:38:02
Kontakt:

Re: Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Inlägg av xmag »

Pedalosaurus skrev: 7 december 2022, 16:47:23 Det kan vara så att din ”virtuella” dubbelmatning ställer till det. Tänk på att med en 4 ohms högtalare i stället för 8 ohm så får du högre strömförbrukning och när strömuttaget närmar sig vad din nätdel kan leverera så sjunker spänningen.
Beter det sig likadant med en 8 ohms högtalare? Har du ordentlig kylning på LM1875?
Ja, det är också vad jag misstänker, ännu mer nu när jag såg att vid 30v har nätaggregatet bara 1,5A.
Med 8 ohms resistor gör den likadant men först när den klipper, alltså det fungerar bra.

Jag använder en för liten kylare men till den har jag kopplat en fläkt och temperaturmätare. Den går aldrig över 50 grader sedan jag fick bort oscillationer upp mot 1mHz.
Användarvisningsbild
xmag
Inlägg: 92
Blev medlem: 15 mars 2022, 18:38:02
Kontakt:

Re: Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Inlägg av xmag »

svanted skrev: 7 december 2022, 16:49:04
Nu när du säger det skall jag testa med att sätta en kondensator
man måste ha en sådan på ett slutsteg om man inte har mittnolla på nätaggregatet.
och de är alltid basbegräsande...
det är dåligt mao,
Jag har läst mig till att det räcker med en virtuell mittnolla för att slippa kondingen. Mina tester visar också att det är så. Bara det där problemet att med tung last stänger IC'n ner vid låga frekvenser och hög last. Jag tror inte mitt nätaggregat orkar med det. Börjar tro att det är där felet ligger.
För övrigt intressant att man kan sätta på en kondensator på utgången för att hjälpa ett för svagt nätaggregat.
och man kan inte justera ström i ett nätaggregat om man har fast spänning,
man kan justera max ström men när den når den strömmen så drar den ner spänningen.
Ja, det har jag sett. Jag kan slå över till att mäta strömmen istället för spänningen på nätaggregatet. Skall göra det och köra utan kondensator för att se vad som händer med strömmen när IC'n lägger av.
Användarvisningsbild
xmag
Inlägg: 92
Blev medlem: 15 mars 2022, 18:38:02
Kontakt:

Re: Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Inlägg av xmag »

Jag mätte likspänningen på utgången utan kondensator, den visa -32v. Alltså: minus 32v. Men det skall tydligen vara i sin ordning, det skall alltså inte behövas någon kondensator.

Orsaken till att jag är så enveten på dessa punkter beror på att slutsteget skall sitta i en mätjig för REW. Jag vill att den skall kunna drivas av en "batterieliminator", ett nätaggregat med enkel matning eller ett nätaggregat med dubbel matning.

Just nu har min mätjig (kallat "Matrojig") en TDA2003 som slutsteg och den fungerar förträffligt men med bara ca 1Watt ut. Har haft mycket kul med den. Även om 1 Watt räcker långt (jag har aldrig behövt mer) vill jag ändå byta till LM1875 för att få 5-10 Watt ut nu när jag skall skapa ett kretskort för Matrojig istället för en kabelhärva.
Användarvisningsbild
xmag
Inlägg: 92
Blev medlem: 15 mars 2022, 18:38:02
Kontakt:

Re: Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Inlägg av xmag »

Här är mer om enkelmatning omgjord till dubbelmatning utan aktiva komponenter Både med trafos med växelström och med redan likriktad :

https://www.eleccircuit.com/dual-dc-pow ... ansformer/
https://sound-au.com/project43.htm
(Trafon visar 13,6 volt och ur det får han 2x12v!?).
Användarvisningsbild
xmag
Inlägg: 92
Blev medlem: 15 mars 2022, 18:38:02
Kontakt:

Re: Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Inlägg av xmag »

Har testat slutsteget ingående med två 6800uF (=13600uF) kondensatorer på utgången. Det krävs en stor kondensator för att hålla frekvenskurvan rak med låg last. Att det blev två 6800uF beror på att de bara är på 25v och jag vill inte "hålla på med smällare" idag. Det jag vill testa är om felet beror på för lite kraft i nätaggregatet. Här är effektmätningen vid 1kHz:


36v uppdelat på två (18v+18v) och 4 ohms last. 0 dB= justerad till klippgränsen vid 1kHz.
-30dB = 0,31V = 0,08A = 0,03Watt. - Passar för närfältsmätning.
-20dB = 0,98V = 0,25A = 0,24Watt. - Hög nivå att mäta högtalare med, högre än man tror.
-10dB = 3,11V = 0,78A = 2,42Watt. - Kopplade in ett högtalarelement på 4 ohm och testade. 1kHz en meter ifrån är olidligt!!
-05dB = 5,50V = 1,38A = 7,56Watt
-00dB = 9,80V = 2,45A = 24 Watt



Här ser man att det krävs mer kräm vid hög nivå i basen. Enda orsaken till att det gick mäta de två översta mätningarna var att jag använde utgångskonding.
2022-12-07 2027 Distorsion vid olika Watt.png
Behöver alltså ett kraftigare nätaggregat om man vill slippa kondensatorer på utgången.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
xmag
Inlägg: 92
Blev medlem: 15 mars 2022, 18:38:02
Kontakt:

Re: Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Inlägg av xmag »

Vad behöver jag för transformator för att få ut 2x25Volt och med totalt 5 Ampere?
Mindmapper
Inlägg: 6404
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Inlägg av Mindmapper »

En kondensator 2200uF på utgången (dvs i serie med belastningen). Har vid 20Hz ett växelströmsmotstånd (reaktans) på ca 3,6 ohm. Dvs den kommer att reducera uteffekten till nästan 1/4-del.
Vid 10Hz har du en reaktans Xc på 7,2 ohm då har du inte så mycket kvar till högtalaren.
Vid 50Hz får du betydligt mer till högtalaren.

Vid dina 6800uF blir de seriekopplade dvs totalt 3400uF. Något bättre än 2200 uF. Du har ju sett resultatet på dina mätningar.

vill även påpeka att den självsvängning du hade på 1mHz förmodligen var mycket större, 1MHz kanske? Det skiljer mycket mellan milli och Mega.
Jag gör även fel när jag skriver uF, det ska egentligen vara ett mikrotecken men jag är lite lat att leta fram det.
Användarvisningsbild
xmag
Inlägg: 92
Blev medlem: 15 mars 2022, 18:38:02
Kontakt:

Re: Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Inlägg av xmag »

Ja, MHz skall det vara naturligtvis.
De 6800uF (jag är också lat) seriekopplades inte, de parallellkopplades och blir således dubbelt upp. Fungerar faktiskt riktigt bra och fallet med 4ohm blir 0,25dB vid 20Hz. Men jag skall inte använda dem utan skall testa med mer kräm i första hand och då tänker jag på Ampere och när jag ändå är igång går jag upp till 2x25 Volt eller 50Volt sammanlagt. Därför kommer en följdfråga helt naturligt:

- Vad skall trafon ha för spänning och ström för att få ut 2x25V och 5A färdiglikriktat?
.
.
Mindmapper
Inlägg: 6404
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Inlägg av Mindmapper »

Jag fick för mig att du ville öka spänningståligheten på kondingarna.
Parallellkopplar du dom gäller samma spänning, dvs 25V

Jag hoppas någon annan räknar på trafon åt dig. Jag höftar mest när det gäller trafos.
Användarvisningsbild
xmag
Inlägg: 92
Blev medlem: 15 mars 2022, 18:38:02
Kontakt:

Re: Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Inlägg av xmag »

Det jag visste innan om trafos stämmer har jag fått reda på, Blev vilseledd av nätet som visat fel uppgifter som gjorde mig villrådig.
Trafons spänning gånger 1,41 för att få fram vad den ger i likström stämmer alltså fortfarande.

Vad det gäller spänningståligheten för kondensatorer sammansatt på olika sätt har jag missat :humm: . Trodde i min enfald att all parkoppling fördubblade tåligheten.
De jag satt ihop klarar alltså bara 25v men å andra sidan så kom spänningen bara upp till 9,5v så det gick bra ändå.
Palle500
Inlägg: 4491
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Inlägg av Palle500 »

Trafons nominella spänning x roten ur 2 (1,41) ger toppspänningen. Vilket du får som likspänning om du likriktar och glättar med en kondensator. Men om du börjar belasta så sjunker spänningen ju mera du belastar.
Skriv svar