Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
xmag
Inlägg: 92
Blev medlem: 15 mars 2022, 18:38:02
Kontakt:

Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Inlägg av xmag »

Jag och flera andra har då och då några frågor att ställa om sina kopplingar som jag tror det går snabbt av experter mf att svara på. Jag tycker det är onödigt att skapa en tråd för varje sådan fråga. Mina specifika elektronikfrågor/problem kommer jag att posta i denna tråd. Jag vill gärna att fler gör det så koncentreras problemfrågorna på en plats.
Senast redigerad av xmag 28 november 2022, 14:52:47, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Jag har ett elektronikproblem!

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag tycker personligen att samlingstrådar av detta slag är en rätt dålig idé.
Framförallt då sökbarheten i svaren blir väldigt begränsad.

Kanske har någon i framtiden ett liknande problem och söker (med Google eller motsvarande, eller med forumets sökfunktion). Då är det mycket lättare att hitta "rätt" om det är en tråd om ett enskilt problem med en relevant rubrik, än om det är en samlingstråd med lite av varje.
Nu är förvisso inte detta StackExchange, men jag gillar att tillämpa liknande principer just var gäller sökbarhet.


Jag ser inga som helst nackdelar med att skapa många trådar, om man bara har vettiga frågor att ställa. Särskilt om flera personer ska ställa sina frågor i en och samma tråd, då går man ifrån hela principen med hur forumet är uppbyggt. Kan ersätta forumet med en Facebook-konversation istället.
Användarvisningsbild
xmag
Inlägg: 92
Blev medlem: 15 mars 2022, 18:38:02
Kontakt:

Re: Jag har ett elektronikproblem!

Inlägg av xmag »

Jag håller på att bygga/konstruera ett slutsteg, Den har en liten lustig anpassning "ombord" från singel supply till dual supply. Den står och går nu och det fungerar faktiskt riktigt bra.
Strömmatningen har nästan alltid den sista biten före en IC en elektrolytkondensator och därefter en icke elektrolyt. Jag tänker att den skall kunna matas med max +30 och -30volt (= 60Volt från nätaggregatet).

Mitt problem består i min anpassning som redan har två elektrolyter. Kan jag ha ytterligare elektrolyt som inom det rödmarkerade?
Jag har testat det och kopplat som på bilden men en av elektrolyterna omvandlas till en kinapuff vilket inte är så populärt här hemma. OM jag skall ha denna sista elektrolyt, hur många volt borde de vara på så att de inte smäller av?


Strömförsörjning.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
xmag
Inlägg: 92
Blev medlem: 15 mars 2022, 18:38:02
Kontakt:

Re: Jag har ett elektronikproblem!

Inlägg av xmag »

Klas-Kenny skrev: 28 november 2022, 14:49:19 Jag tycker personligen att samlingstrådar av detta slag är en rätt dålig idé.
Framförallt då sökbarheten i svaren blir väldigt begränsad.

Kanske har någon i framtiden ett liknande problem och söker (med Google eller motsvarande, eller med forumets sökfunktion). Då är det mycket lättare att hitta "rätt" om det är en tråd om ett enskilt problem med en relevant rubrik, än om det är en samlingstråd med lite av varje.
Nu är förvisso inte detta StackExchange, men jag gillar att tillämpa liknande principer just var gäller sökbarhet.


Jag ser inga som helst nackdelar med att skapa många trådar, om man bara har vettiga frågor att ställa. Särskilt om flera personer ska ställa sina frågor i en och samma tråd, då går man ifrån hela principen med hur forumet är uppbyggt. Kan ersätta forumet med en Facebook-konversation istället.
OK!
Jag är övertalad, ändrar överskriften.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17044
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Jag har ett elektronikproblem!

Inlägg av AndLi »

Rör det samma projekt, visst håll det i en tråd, men är det nya förutsättningar för ett nytt problem skapa en ny tråd. Nu kommer folk läsa tråden, inte kunna hjälpa dig med det problemet och skippa kolla tråden senare för nya problem.

Rubriken för tråden kommer du inte heller kunna ändra över tid.

Nya trådar är väl inget problem, de faller ju ner i listerna automatiskt

Edit: bra att du ändrade dig..
Användarvisningsbild
xmag
Inlägg: 92
Blev medlem: 15 mars 2022, 18:38:02
Kontakt:

Re: Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Inlägg av xmag »

Som det är på bilden blir 1000uF kondingen och 100uF kondingen parallellkopplade och blir till en kondensator på 1100uF, eller tänker jag fel?
Användarvisningsbild
xmag
Inlägg: 92
Blev medlem: 15 mars 2022, 18:38:02
Kontakt:

Re: Jag har ett elektronikproblem!

Inlägg av xmag »

AndLi skrev: 28 november 2022, 14:53:53 Rör det samma projekt, visst håll det i en tråd, men är det nya förutsättningar för ett nytt problem skapa en ny tråd. Nu kommer folk läsa tråden, inte kunna hjälpa dig med det problemet och skippa kolla tråden senare för nya problem.

Rubriken för tråden kommer du inte heller kunna ändra över tid.

Nya trådar är väl inget problem, de faller ju ner i listerna automatiskt

Edit: bra att du ändrade dig..
:tumupp:
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17044
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Inlägg av AndLi »

Lagom marginal över 30V lär väl räcka. De ser ju aldrig 60V över sig. Satte du de på rätt håll?
Användarvisningsbild
xmag
Inlägg: 92
Blev medlem: 15 mars 2022, 18:38:02
Kontakt:

Re: Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Inlägg av xmag »

Första gången satte jag en av dem fel och den small ju av direkt. Sedan satte jag den rätt. Den höll tills jag drog upp spänningen till 33 volt.

Edit: ser nu att de var på 25 volt.
Användarvisningsbild
xmag
Inlägg: 92
Blev medlem: 15 mars 2022, 18:38:02
Kontakt:

Re: Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Inlägg av xmag »

Men huvudfrågan är om de behövs eftersom de egentligen ligger parallellt med kondensator tidigare på samma tråd?

Edit:
Eller kanske först ett litet motstånd emellan dem?
Senast redigerad av xmag 28 november 2022, 15:06:29, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17044
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Inlägg av AndLi »

Funkar din virtuella jord? Så att den alltid ligger mitt i och inte driver dit så att du får hela spänningen över den ena vid uppstart?
Användarvisningsbild
xmag
Inlägg: 92
Blev medlem: 15 mars 2022, 18:38:02
Kontakt:

Re: Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Inlägg av xmag »

Ja, utom när den klipper, då vrids fasen en aning. Vid uppstart har jag inte tittat ännu.
Användarvisningsbild
xmag
Inlägg: 92
Blev medlem: 15 mars 2022, 18:38:02
Kontakt:

Re: Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Inlägg av xmag »

Testade nu, ja båda sidorna ser ut att starta upp synkront. Första tiondelen är ju svårt att hinna med och se men det jag hinner ser de ut att starta upp exakt synkront.
Användarvisningsbild
xmag
Inlägg: 92
Blev medlem: 15 mars 2022, 18:38:02
Kontakt:

Re: Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Inlägg av xmag »

Så här ser testriggen ut:
20221128_150951.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
xmag
Inlägg: 92
Blev medlem: 15 mars 2022, 18:38:02
Kontakt:

Re: Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Inlägg av xmag »

Så här ser oscilloskopet ut:
2022-11-28 151710.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar