Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Inlägg av MiaM »

xmag skrev: 1 december 2022, 03:05:45Jag kan inte se något osymmetriskt eller annat alls i oscilloskopet oavsett last eller frekvens. Sinuskurvan står helt still.
Jag tänker på en sån vågform som jag tror består av en grundton och tredje övertonen. Kännetecknanden är att den mestadels gungar inom ett inte så stort spänningsområde men regelbundet har den toppar åt ena hållet. En sån signal är nog jobbig för de flesta förstärkare, men kan vara värt att kolla hur ditt bygge gör med den signalen.
xmag skrev: 1 december 2022, 03:05:45Ett problem har jag men jag tror inte det har med detta att göra. Med 4 ohms motstånd måste jag börja från 30Hz med en svepande sinuston med fullt pådrag. Om jag börjar från 3-30Hz slår skyddskretsen i IC'n ifrån. Men om jag gör samma sak med ett 4 ohms element går det bra. Jag tror dock inte det beror på kondensatorernas storlek utan det är nog för lite spänning för att orka driva 4 ohms last från så låga frekvenser nära klippning. Eller?
Skyddskretsen kanske känner av att matningen kantrar (blir för osymetrisk) och slår av?
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Inlägg av Pedalosaurus »

Är det min Webbläsare (Safari) som gör att jag inte ser hela schemat? Skulle vilja se det eftersom jag inte sett en sådan koppling förut….
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17044
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Inlägg av AndLi »

Nej, det är klippt för mig med chrome
Användarvisningsbild
xmag
Inlägg: 92
Blev medlem: 15 mars 2022, 18:38:02
Kontakt:

Re: Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Inlägg av xmag »

Mindmapper skrev: 1 december 2022, 03:28:39 Sinuston är enormt krävande när det gäller effekt/uppvärmning. Kör du dessutom låga frekvenser så är det bra att överbelastningsskyddet slår ifrån.
PÅ matningsspänningen ska du inte ha en sinuston! En sinuston på några mV är ok. Det du vill ha på matningen är DC +/- 30 V. Har du en markant växelspänning där (sinusvågen) håller inte kondingarna emot. De ska ge 30V utan nämnvärd variation. Vad som är nämnvärd variation är svårare att säga. 1% kanske är vettigt vid större effektuttag. Här får gärna någon komma med en vettigare siffra.
Jo, det är inte strömmen som har sinuston utan signalen som jag testar med sinuston. Jag mätte växelströmmen från strömförsörjningen och multimetern visar under 0,001V (kan inte mäta lägre). Mäter jag i "luften" ökar den till 0,002V.
Användarvisningsbild
xmag
Inlägg: 92
Blev medlem: 15 mars 2022, 18:38:02
Kontakt:

Re: Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Inlägg av xmag »

svanted skrev: 1 december 2022, 08:32:17 sinuston genom en förstärkare säger inte så mycket, annat än att nätdelarna verkar vara underdimensionerade.
men med 30V matning får man 20W maxeffekt med sinus men det stressar allt onödigt mycket..
vanlig musik som ger 20 W i bastopparna har kanske 5- 7 W i medel musikeffekt.
så kondingarna behöver bara ge max ström till korta bastoppar.
Tack, det var förlösande.
Slutsteget ger 15W o 4 ohm och 7 Watt i 8 ohm strax innan klippning med 36Volt (+- 15v).
Jag vill att den skall stressas eftersom andra kommer att bygga den när jag är klar. Det är därför jag använder virtuellt nolla (GND) för att folk inte skall behöva gå in och pilla i starkström. Man köper exempelvis en batterieliminator på 24 volt för +-12 volt eller två stycken som kopplas ihop för dual supply på +- 24 Volt.
Användarvisningsbild
xmag
Inlägg: 92
Blev medlem: 15 mars 2022, 18:38:02
Kontakt:

Re: Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Inlägg av xmag »

MiaM skrev: 1 december 2022, 11:02:29
xmag skrev: 1 december 2022, 03:05:45Jag kan inte se något osymmetriskt eller annat alls i oscilloskopet oavsett last eller frekvens. Sinuskurvan står helt still.
Jag tänker på en sån vågform som jag tror består av en grundton och tredje övertonen. Kännetecknanden är att den mestadels gungar inom ett inte så stort spänningsområde men regelbundet har den toppar åt ena hållet. En sån signal är nog jobbig för de flesta förstärkare, men kan vara värt att kolla hur ditt bygge gör med den signalen.
xmag skrev: 1 december 2022, 03:05:45Ett problem har jag men jag tror inte det har med detta att göra. Med 4 ohms motstånd måste jag börja från 30Hz med en svepande sinuston med fullt pådrag. Om jag börjar från 3-30Hz slår skyddskretsen i IC'n ifrån. Men om jag gör samma sak med ett 4 ohms element går det bra. Jag tror dock inte det beror på kondensatorernas storlek utan det är nog för lite spänning för att orka driva 4 ohms last från så låga frekvenser nära klippning. Eller?
Skyddskretsen kanske känner av att matningen kantrar (blir för osymetrisk) och slår av?
Jag kan inte se att något kantrar, jag tror den slår av strömmen när strömmen inte räcker till. Bara en gissning.
Hur mäter jag tredjetonen i oscilloskopet?
Användarvisningsbild
xmag
Inlägg: 92
Blev medlem: 15 mars 2022, 18:38:02
Kontakt:

Re: Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Inlägg av xmag »

Pedalosaurus skrev: 1 december 2022, 12:53:30 Är det min Webbläsare (Safari) som gör att jag inte ser hela schemat? Skulle vilja se det eftersom jag inte sett en sådan koppling förut….
AndLi skrev: 1 december 2022, 13:18:10 Nej, det är klippt för mig med chrome

Hela schemat:
kopplingsschema-virtual single to dual supplyPOS2211-2.png

Den lilla bilden till höger med samma strömförsörjning som mitt schema har innehåller dioder. Vad gör de för nytta?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Inlägg av Pedalosaurus »

Ok nu ser jag hela schemat. Vad du har är en enkel spänningsdelare vilket ju säkert fungerar helt OK. Det som kan hända som jag ser det är att jordpunkten kan ändras om det blir variationer i matningen. Men det är ett ganska vanligt sätt att göra om man vill använda förstärkar OP med enkelmatning. Här är ett exempel:
18DA0EF5-2659-416F-AD08-60168EFA5017.png

Lägg märke till att spänningsdelaren enbart ger en referensspänning till OP:n och att spänningsmatningens 0V också är jord alltså inte -V.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Inlägg av Pedalosaurus »

Här är en liknande koppling för din IC:
E9575489-AF32-4719-A8AF-78B93B85809A.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Inlägg av MiaM »

xmag skrev: 1 december 2022, 13:38:54Hur mäter jag tredjetonen i oscilloskopet?
Jag menar alltså att skicka in en signal med en sån överton som får signalen att liksom ha toppar som sticker ut åt ena hållet, och prova hur förstärkaren beter sig när den närmar sig klippning.
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Inlägg av Pedalosaurus »

Du behöver inte ha dual-supply. Koppla enligt tillverkarens exempel och mata med 24V istället. Det förenklar ju rejält.
Då behöver du en konding på utgången men som du har kopplat nu så har du 4 kondingar vid spänningsdelaren helt i onödan….

Det är väldigt vanligt att man gör som exempelschemat visar. Jag har byggt flera förstärkare enligt den principen och det fungerar perfekt.

Jag får inte riktigt ihop din koppling… Du matar med enkelspänning +/- uppe till höger. Men vid ingången har du - anslutet till jord? Och jord (mittpunkten) uppe till höger anslutet till ingående - (eller rättare 0V om det är enkelmatning) Eller är det bara ingångssignalens jordanslutning? Om man emulerar dubbelmatning på det här sättet är det viktigt att man skiljer på -V och 0V annars blir det förvirrande.
Användarvisningsbild
xmag
Inlägg: 92
Blev medlem: 15 mars 2022, 18:38:02
Kontakt:

Re: Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Inlägg av xmag »

Pedalosaurus skrev: 1 december 2022, 14:37:31 Ok nu ser jag hela schemat. Vad du har är en enkel spänningsdelare vilket ju säkert fungerar helt OK. Det som kan hända som jag ser det är att jordpunkten kan ändras om det blir variationer i matningen. Men det är ett ganska vanligt sätt att göra om man vill använda förstärkar OP med enkelmatning. Här är ett exempel:

18DA0EF5-2659-416F-AD08-60168EFA5017.png


Lägg märke till att spänningsdelaren enbart ger en referensspänning till OP:n och att spänningsmatningens 0V också är jord alltså inte -V.
Pedalosaurus skrev: 1 december 2022, 14:37:31 Ok nu ser jag hela schemat. Vad du har är en enkel spänningsdelare vilket ju säkert fungerar helt OK. Det som kan hända som jag ser det är att jordpunkten kan ändras om det blir variationer i matningen. Men det är ett ganska vanligt sätt att göra om man vill använda förstärkar OP med enkelmatning. Här är ett exempel:

18DA0EF5-2659-416F-AD08-60168EFA5017.png


Lägg märke till att spänningsdelaren enbart ger en referensspänning till OP:n och att spänningsmatningens 0V också är jord alltså inte -V.
Jag har en version som är kopplad så som du beskriver. De är inte samma som mitt schema utom att båda delar upp singelström i två. Fördelen med mitt schema är att jag slipper utgångskondensator och att jag kan koppla vanlig dual supply till den också. Det kan man inte i de du visar.
Användarvisningsbild
xmag
Inlägg: 92
Blev medlem: 15 mars 2022, 18:38:02
Kontakt:

Re: Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Inlägg av xmag »

MiaM skrev: 1 december 2022, 14:44:38
xmag skrev: 1 december 2022, 13:38:54Hur mäter jag tredjetonen i oscilloskopet?
Jag menar alltså att skicka in en signal med en sån överton som får signalen att liksom ha toppar som sticker ut åt ena hållet, och prova hur förstärkaren beter sig när den närmar sig klippning.
OK, skall testa det om jag kommer på hur.
Har i övrigt testat nästan allt jag hittat att testa på utan att den uppvisat några problem.
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Inlägg av Pedalosaurus »

Men du behöver minst en extra konding i strömförsörjningen så det går väl på ett ut? Ett bättre sätt att få ut högre effekt är att bryggkoppla i så fall…Då behöver du heller ingen konding på utgången och det fungerar med enkelmatning. Men du gör naturligtvis som du vill…
Användarvisningsbild
xmag
Inlägg: 92
Blev medlem: 15 mars 2022, 18:38:02
Kontakt:

Re: Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Inlägg av xmag »

Pedalosaurus skrev: 1 december 2022, 15:20:28 Men du behöver minst en extra konding i strömförsörjningen så det går väl på ett ut? Ett bättre sätt att få ut högre effekt är att bryggkoppla i så fall…Då behöver du heller ingen konding på utgången och det fungerar med enkelmatning. Men du gör naturligtvis som du vill…
Det är inte högre effekt jag är ute efter utan att kunna använda både enkel och dubbel ström och slippa utgångskondingen.


Pedalosaurus skrev: 1 december 2022, 14:54:04 Du behöver inte ha dual-supply. Koppla enligt tillverkarens exempel och mata med 24V istället. Det förenklar ju rejält.
Då behöver du en konding på utgången men som du har kopplat nu så har du 4 kondingar vid spänningsdelaren helt i onödan….

Det är väldigt vanligt att man gör som exempelschemat visar. Jag har byggt flera förstärkare enligt den principen och det fungerar perfekt.

Jag får inte riktigt ihop din koppling… Du matar med enkelspänning +/- uppe till höger. Men vid ingången har du - anslutet till jord? Och jord (mittpunkten) uppe till höger anslutet till ingående - (eller rättare 0V om det är enkelmatning) Eller är det bara ingångssignalens jordanslutning? Om man emulerar dubbelmatning på det här sättet är det viktigt att man skiljer på -V och 0V annars blir det förvirrande.
Jag har också kopplat som du beskriver och det fungerar perfekt. Problemet med den kopplingen är att lasten bestämmer frekvensen i de lägre regionerna. Utan last får man en rak frekvenskurva, med 8 ohms last faller kurvan (som exempel) med 3dB vid 20Hz och med 4 ohms last faller den 6dB vid 20Hz. Det är en av anledningarna till att jag försöker med det schema jag visat.
Här är ett nyare schema:
2022-12-01 151834.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar