Reverse engineering av LCD

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
bos
Inlägg: 2273
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Reverse engineering av LCD

Inlägg av bos »

Har fått in en maskin med kass LCD-skärm (alfanumerisk). Det finns ingen exakt ersättare att tillgå, inte ens pinkompatibla varianter, och jag lyckas inte hitta datablad till skärmen så jag kan inte lista ut vilka pinnar som är vad, för att kunna koppla om en lika stor skärm men helt annorlunda pinout som jag har i lager. Jag tänker att det borde ju kunna gå att "sniffa" datapinnarna för att ta reda på det, men jag har aldrig gjort det förr och är lite osäker på vad det är jag ska leta efter.

Jag har tillgång till en Kingst LA1010 - en 16 kanals logikanalysator - som kanske kan hjälpa mig. Skärmen i fråga har 20 pin, men fyra av dessa kan jag hoppa över (Vcc, Gnd, LED+, LED-) vilket ger mig tillgång till allt det andra. Som första steg vill jag ta reda på vilka pinnar som är vad (E, RW, D0-D7, etc), och som andra steg kanske jag vill lista ut vilket protokoll / controller det är som används (alla kretsar är pottade), och därefter kanske försöka lista ut om det existerar en skärm som kan tänkas matcha.

Som sagt; jag har aldrig gjort detta tidigare. Tänker jag rätt gällande sniffningen, eller är jag helt ute och cyklar?
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Reverse engineering av LCD

Inlägg av adent »

Logikanalysator låter som ett utmärkt steg att ta, spela in lite data, kanske filma skärmen samtidigt om något syns så blir det enklare att korrelera datan mot något.
bos
Inlägg: 2273
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Re: Reverse engineering av LCD

Inlägg av bos »

Jag körde en runda med LA1010. Programmet påstår sig ha en "Analyze"-sektion, men där måste man manuellt specifiera vilka pinnar som är Dx/E/RS osv och då faller ju hela idén tycker jag.

Bilden ger iallafall en överblick på hur kommunikationen ser ut. Ch1-3 är med stor sannolikhet E/R/RW (oklart vilken ordning) och de övriga med pulståg borde vara D0-D7 (också oklart vilken ordning). Jag har dock aldrig sett datapinnar vara annat än i ordning och i följd på andra skärmar så här kan jag nog försiktigt gissa att de är i rätt ordning. Ch1 gissar jag mig till vara E då det alltid kommer en Hög signal innan det händer något på Ch2/Ch3. Jag kan dock inte gissa om det är R/RW eller RW/R.
Untitled.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Reverse engineering av LCD

Inlägg av TomasL »

En förutsättning är troligen att du behöver veta vilka data som skickas, för att kunna analysera det hela.
bos
Inlägg: 2273
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Re: Reverse engineering av LCD

Inlägg av bos »

Det är i och för sig sant. Just nu är jag mer intresserad av att få reda på vilka pinnar som är vilka - snarare än att veta vilken data som skickas - och då kan programmet inte hjälpa mig då jag ännu inte har kännedom om pinnarna.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Reverse engineering av LCD

Inlägg av TomasL »

Nej, men om du vet vilka data som skickas, kan du dekoda datalinorna, och troligen de andra också.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Reverse engineering av LCD

Inlägg av TomasL »

Bild mm på skärmen vore inte fel.
Man kan också försöka följa kopparn och se var den hamnar, och på så sätt få ett hum om vad som är vad.
bos
Inlägg: 2273
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Re: Reverse engineering av LCD

Inlägg av bos »

Skärmen är defekt (99% pixelfel) så den hjälper tyvärr ingenting då det inte går att skönja ens en halv bokstav.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Reverse engineering av LCD

Inlägg av TomasL »

Finns det överhuvudtaget någon form av märkning på den, foto på framsidan och baksidan?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Reverse engineering av LCD

Inlägg av mrfrenzy »

Finns det någon bild i manualen, eller ett foto/video som kunden råkar ha som visar vad de olika segmenten säger?
GFEF
Inlägg: 2370
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Reverse engineering av LCD

Inlägg av GFEF »

Om den är godkänd att sälja i USA skal det finnas så kallad FCC numer.

Skall ange tillverkar namn och typ.

https://www.fcc.gov/oet/ea/fccid
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Reverse engineering av LCD

Inlägg av Klas-Kenny »

GFEF skrev: 28 november 2022, 12:47:15 Om den är godkänd att sälja i USA skal det finnas så kallad FCC numer.
Bara om den innehåller någon radiosändare.
Annars behöver den inte registreras med specifikt nummer.
bos
Inlägg: 2273
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Re: Reverse engineering av LCD

Inlägg av bos »

mrfrenzy skrev: 28 november 2022, 11:46:11Finns det någon bild i manualen, eller ett foto/video som kunden råkar ha som visar vad de olika segmenten säger?
Detta är det enda foto som existerar på skärmen när den satt i maskinen. Togs ca 1 månad innan den skickades hit. När jag spänningssätter den idag är alla - utom en eller två - pixlar ifyllda. Bifogar också foto på skärmens baksida med modellnummer (finns nya på Aliexpress ser jag nu, men före jul är en dålig tid att handla därifrån).
inbound6425580510164514101.jpg
IMG_20221128_133303.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Reverse engineering av LCD

Inlägg av Klas-Kenny »

Fanns ju litet datablad inkl. pinout om man googlar beteckningen.
display.PNG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5721
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Reverse engineering av LCD

Inlägg av rvl »

Klas-Kenny skrev: 28 november 2022, 13:46:05 Fanns ju litet datablad inkl. pinout om man googlar beteckningen.
Hittade också samma.
bos skrev: 28 november 2022, 10:21:46 Har fått in en maskin med kass LCD-skärm (alfanumerisk).
Så tydligen var den grafisk i alla fall.

Ett desperat försök kunde vara att öppna den i fall det är zebra strip problem och elektroniken är hel?
Skriv svar