Reverse engineering av LCD

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
bos
Inlägg: 2273
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Re: Reverse engineering av LCD

Inlägg av bos »

Ni har bättre Google-fu än vad jag har, för jag hittade aldrig någon dokumentation :)

Rengöra zebrorna och återfästa dem var det första jag testade. Det hjälpte inte alls. Jag försökte sen att hitta en fysiskt lika stor skärm och transplantera displayen från denna för att testa, men ingen har matchande pinout.
GFEF
Inlägg: 2370
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Reverse engineering av LCD

Inlägg av GFEF »

Klas-Kenny

>Bara om den innehåller någon radiosändare.

Vad jag känner till är kraven hårda allt som kan utsända störning på radiofrekvens har krav på FCC godkännande.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Reverse engineering av LCD

Inlägg av FormerMazda »

https://www.alibaba.com/product-detail/ ... 81024.html

Första googleträffen på "SED1521 160x32", vilket är info från databladet som säger vilken driver det är, samt antal pixlar.
Skogen
Inlägg: 901
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Reverse engineering av LCD

Inlägg av Skogen »

bos skrev: 28 november 2022, 13:35:19 Detta är det enda foto som existerar på skärmen när den satt i maskinen. Togs ca 1 månad innan den skickades hit. När jag spänningssätter den idag är alla - utom en eller två - pixlar ifyllda. Bifogar också foto på skärmens baksida med modellnummer (finns nya på Aliexpress ser jag nu, men före jul är en dålig tid att handla därifrån).
Tycker Aliexpress går rätt fort nuförtiden, 2-3 veckor brukar det ta.
Nästan allt går ju samlat till Nederländerna och vidare därifrån.
Men oavsett, om det finns nya är det väl lika bra att beställa i vilket fall som helst?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Reverse engineering av LCD

Inlägg av Klas-Kenny »

GFEF skrev: 28 november 2022, 15:03:32 Vad jag känner till är kraven hårda allt som kan utsända störning på radiofrekvens har krav på FCC godkännande.
Alla elektroniska produkter FCC-märks, men för icke-radiosändare är det ungefär som CE-märkning.
Icke radiosändare ("unintentional radiators") räcker med självdeklaration och FCC-märkning, alltså FCC-symbolen ska finnas på produkten på liknande sätt som CE-symbolen.
Bara radiosändare ("intentional radiators") som behöver registreras med ett unikt FCC-ID, där testrapporter etc. finns tillgängligt för allmänheten.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Reverse engineering av LCD

Inlägg av MiaM »

Hur gick det med detta?

Hur snabba är de kortaste signalerna?

Med tanke på att projektet RGB2HDMI använder en Raspberry Pi för att i realtid läsa av en parallell digital videosignal och skriva i bildminnet på en Pi så kan det väl inte vara så krångligt att ordna något motsvarande för att läsa av signalerna som går till denna typ av display. Sen kan man montera valfri skärm, med den upplösningen så duger ju både komposit och hdmi ut från en Pi. (Om du vill utveckla en produkt du kan sälja till dina kunder så skulle du kunna ordna något med t.ex. dubbla Pi där en Pi gör ungefär RGBI2HDMI men också skickar över kopia av skärmen på ett sätt som en Pi som kör ett riktigt operativsystem kan ta emot, så kan du göra så att man kan ansluta till denna andra Pi via t.ex. wifi, kabel-nätverk eller blåtand och se skärmens innehåll på distans. Komplettera med några optoisolerade utgångar så kan du ordna fjärrstyrning av panelen ifall det är önskvärt. Det sistnämnda givetvis upp till kunden att ta ansvar för vad som kan göras säkert, man kan ju t.ex. tänka sig att kunna fjärrstyra on/off på arbetsbelysning och liknande på maskiner men däremot inte mekaniska rörelser där folk kan klämmas eller liknande.
Skriv svar