Comhem Motorola VIP 1963 digitalbox mjukvara

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
aquariuspeter
Inlägg: 1
Blev medlem: 19 november 2022, 22:47:50

Comhem Motorola VIP 1963 digitalbox mjukvara

Inlägg av aquariuspeter »

Hej! Hoppas detta är rätt forum då det nämndes att Telia kabel tv bytt namn till Comhem som bytt till Tele 2, nåväl har en box Motorola VIP 1963 som jag dumt nog blåst mjukvaran på, då servrarna till Comhem verkar vara nedlagda kan ej ny mjukvara laddas ned till box, vet någon var man kan ladda ned densamma samt hur man laddar in den i boxen via LAN då USB verkar vara inaktiv på boxen. Tack på förhand.

Ps. Tele2 verkar ha lagt ned all support på äldre Comhemboxar efter sammanslagningen.
:humm:
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6090
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Comhem Motorola VIP 1963 digitalbox mjukvara

Inlägg av Biker »

Gör en omvänd bildsökning på boxen kanske du hittar nått på nätet i nått land där dom används där du kan rota vidare i
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Comhem Motorola VIP 1963 digitalbox mjukvara

Inlägg av mankan »

Har du tur att hitta mjukvara till något som sägs vara för en VIP1963 så har du fortfarande några saker emot dig:
1. Mjukvaran ska funka i ditt tv-nät.
2. Boxen kan vara operatörslåst och då krävs att mjukvaran är signerad med rätt nyckel.
3. Få in mjukvaran i boxen. I menysystemet där du raderade mjukvaran kanske du kan få fram boot-inställningar men det kan vara låst. Enklast är isf att ha en DHCP/tftp-server med "rätt" inställningar att få boxen boota ifrån.

Så enligt mig är boxen elektronikskrot såvida du inte kan hitta nån vänlig och hjälpsam person på Tele2-supporten.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Comhem Motorola VIP 1963 digitalbox mjukvara

Inlägg av MiaM »

Kan tillägga att det finns också ett annat sätt som boxen kan slippa bli elektronikskrot. För vissa boxar kan man trycka in firmware som tillåter att man istället använder boxen för att spela ens egna valfria mediafiler. Säkert inte särskilt användbart idag när enheter som klarar detta ofta är rejält billiga, men ändå.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Comhem Motorola VIP 1963 digitalbox mjukvara

Inlägg av opampen »

Tycker ändå att Tele2 borde kunna hjälpa dig med den här saken! Även om det är en äldre box. Det är väl deras ansvar fortfarande?

Annars borde du få en ny box?

Det gäller att komma till rätt suport och rätt person så försök igen! Ibland får man stå på sig när det gäller sådana firmor!
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Comhem Motorola VIP 1963 digitalbox mjukvara

Inlägg av MiaM »

Allmänt så är nog support mest sugna på att byta ut boxar.

Sambon hade länge en "Inteno" IP-tele+wifi-accesspunkt-box från Bredbandsbolaget. Det visade sig att det gick att ta med den till annan plats och IP-tele funkade, perfekt om man andrahandsuthyr en lägenhet. Normalt är ju det knutet till viss operatör vad jag fattat. Hur som helst, boxen blev hackad och supporten kunde inte göra nåt annat än att skicka ut en ny box utan nån garanti att den kan användas hos annan operatör. Surt. Detta var väl när det var dags att sluta med fast telefon, så abbonemanget sades väl upp istället till slut. Det röriga var att det var väldigt svårt att övertyga supporten att boxen faktiskt var från dem, de hävdade att Inteno var ett separat bolag de inte hade något att göra med. Det kanske var så medan jag ringde, men inte när supportmänniskan gick i mellanstadiet när boxen skickades ut till sambon :wink:

(Kan ju i efterhand konstatera att det var dumt att låta boxen vara helt öppen utåt. Jag borde ha tagit reda på vilka portar som måste vara öppna och kanske IP-områden och bara öppna dessa. Problemet med att ha den bakom brandvägg var annars att det gick bara att ringa ut men inte ta emot samtal när inget var öppet utifrån. Tycker det är uselt att de stora ISP:erna inte kan erbjuda att få IP-tele-abbonemang som standard-SIP).

(En anekdot gällande stora telekomoperatörer: Tele2 hade också specialjox för sina IP-telefoniabbonemang, men de hade SIP för merparten av kommunikationen. Det gick bra att sniffa trafiken för att ordna en egen nummerpresentatör, och detta funkade dessutom i många år även om man inte betalade för tjänsten nummerpresentation :vissla: ).
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Comhem Motorola VIP 1963 digitalbox mjukvara

Inlägg av MattisLind »

Eftersom jag jobbat med Kreatel 1963 och många andra när jag jobbade på Telia så vet jag att firmware i de flesta fall är krypterad med en nyckel som är specifik till operatören. Bootloadern i boxen kan bara hantera firmware som är krypterad med rätt nyckel. Så troligen fungerar bara en Tele2 firmware på den där.

Boxarna kan boota över multicast (bootcast som är Kreatel proprietärt) och http, och kanske något mer (tftp). Så om Tele2 kan skicka dig filerna borde du kunna sätta upp en http-server för att få den att boota.

Det finns menyer i boxen man kan ta sig in om man trycker speciella koder. Där kan man ställa hur och var den ska boota. Den kan också få den informationen via DHCP Option 43.

ST Microelectronics lämnade marknaden för STB chip för många år sedan. Chipset som sitter i den där är STi7105. Möjligen om man kan göra något via JTAG. Kreatel-folket sitter nog kvar i Linköping även om Kreatel bytt ägare några gånger sedan 1963 introducerades (2009).
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Comhem Motorola VIP 1963 digitalbox mjukvara

Inlägg av rvl »

JTAG... Googlade nån gång på en orelaterad utgången (fransk?) box, som ropade på nätet utan att längre få några svar.
Där hade tillverkaren varit så "vänlig" att de sett till att kortsluta alla JTAG-anslutningar typ inne i kretskortet under processorn.
Skriv svar