Espressomaskin OBH Nordica 2418, hur laga?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Haralt
Inlägg: 2473
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Espressomaskin OBH Nordica 2418, hur laga?

Inlägg av Haralt »

Espressomaskinen OBH Nordica 2418, 1150 W, 50 Hz, 230 V, vägrar göra kaffe. Den införskaffades ca år 2010 så den har visserligen tjänstgjort i stort sett dagligen sedan dess.
Vid start pumpen, verkar den pumpa upp vatten från vattenbehållaren, vilket hörs genom att pumpen jobbar. Men ca 5 sekunder efter start pump hörs att den minskar ner i slag och upphör att pumpa. Som om det vore täppt någonstans. När jag startar pumpen har jag givetvis inte brygghantaget dit satt, utan helt öppet där, just för att underlätta så pumpen inte har mottryck.

Avkalkning har gjorts kanske 2 gånger på alla dessa år och inte gjorts för att det tyckts ha behövts , utan i förebyggande syfte.
Nu i och med att den bråkar, tillsattes en påse citronsyra till vattenbehållaren(volym ca 1 Liter). Från igår räknat, är nu vattenbehållaren ca på 1/3-del, så det borde ha gått igenom litet citronsyrat vatten. Smakar man på vattnet i vattenbehållaren, är det tydligt surt. Men smakar man på vattnet som kommer ut ur brygghuvudet, är det alls inte så surt. Kan det vara så att maskinen är väldigt kalkad och citronsyran förbrukas vid passage maskinen?

Jag försökte demontera maskinen. Men en skruv sitter tokdumt till(inne i utrymmet för vattenbehållaren), och går inte att lossa. Jag skulle behöva en kryss-skruvmejsel med flexibel klinga, och har jag inte. Finns inte heller i järnaffärerna i stan.

Någon servicemanual verkar inte finnas på internet. Skulle allt bra vara intressant hur man demonterar den.
Bruksanvisning finns däremot på internet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Haralt 19 november 2022, 14:43:05, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Espressomaskin OBH Nordica 2418

Inlägg av mrfrenzy »

Det brukar behöva köras igenom minst en liter för vanlig avkalkning.
Har du inte gjort det på länge så kanske det behövs 3 liter.

Sen beror det ju på vad din häxblandning har för koncentration jänfört med det rekommenderade medlet.
Haralt
Inlägg: 2473
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Espressomaskin OBH Nordica 2418

Inlägg av Haralt »

Tack mcFrenzy för goda råd,
Problemen är att det knappt går igen något vatten alls genom maskinen när det ska gå den vägen det ska vid expresso-beredning. Då går den ju inte heller att avkalka.
Dock nu när jag öppnar vredet för ånga(som man använder för att skumma mjölk) då kommer det vatten den vägen stötvis.
Skumma mjölk har kanske gjorts 1 eller 2 gånger i maskinen livstid. Det istället kaffe som görs med den. Mjölk är för nybörjare, inte för anständiga kaffedrickare.

Jag hade en påse på ca 10 gram citronsyra som jag alltså slog i 1 Liter vatten. (för någar år sedan då jag avkalkade den, använde jag vinsyra som sägs vara vänligare mot metall)

Jag börjar misstänka maskinen kan vara svårt igenkalkad. Smakar jag på vattnet som kommer ur ångpipen är det inte alls lika surt som i vattenbehållaren.

För ca 4 år sedan började pumpen låta mycket mer än tidigare, skorra.

Här står maskinen på huvudet, se bild, det finns en mässingsskruv med slitsspår. Då ska man tydligen ha späxialvertyg för att lossa, vilket jag inte har.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3522
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Espressomaskin OBH Nordica 2418, hur laga?

Inlägg av breflabb »

Jag tror att pumpen har kastat handduken.
Bytte nyligen på min som var 6 år gammal. En liknande maskin fast annan fabrikat
Dom är byggda på ungefär samma princip. Sen finns det backventiler som också kan ställa till elände
Haralt
Inlägg: 2473
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Espressomaskin OBH Nordica 2418, hur laga?

Inlägg av Haralt »

breflabb,
Bytte du pumpen i espressomaskinen, eller vad menar du?

Jag är själv förvånad att den hållit så länge som 12 år. En viss tidpunkt uppnår de sin maximala livslängd.
Det är väl en elektromagnet som drar en pumpkolv fram och tillbaka, samma typ som finns i elektriska färgsprutor.

Nu när den står på huvudet, ser jag att det bubblar litet lätt från brygghuvudet som står litet dränkt. Det är väl citronsyran som ger sig på kalk och koldioxid bildas.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3522
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Espressomaskin OBH Nordica 2418, hur laga?

Inlägg av breflabb »

Japp, bytte pumpen och den funkar som det skulle
Frågan är bara om det är värt på så pass gammal maskin.
Det finns även några högtrycksslangar som är knepiga att hantera
Haralt
Inlägg: 2473
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Espressomaskin OBH Nordica 2418, hur laga?

Inlägg av Haralt »

Espresso maskinen har jag kört igenom med citronsyra-vatten via ångmunstycket. Det verkar som det vore kolsyrat vatten som kommer ut, det bubblar i muggen när man samlar upp det som kommer ut. Där genom ångmunstycket kommer det bra flöde, men jag kör citronsyra-vatten och ättiksvattnet genom där.

Citronsyran tog slut och jag tog perstorpsättika 40 % som späddes ut med vatten och kör sådan igenom. Men det kommer i stort sett inget ut via brygghuvudet, några droppar bara. Pumpen verkar pumpa upp trycket, men stannar sedan som om det vore tilltäppt. Det går att få ut ättiksvattnet via ångmunstycket.

Se foto brygghuvudet, det är som stalaktiter. Så en del kalk finns det nog inne i maskinen som lösts upp av citronsyra och ättikan. Det är där de få droppar som pressats igenom med pumpen 15 bar, som avdunstat och kvarlämnat sitt fasta innehåll, dvs kalkgoja.

Jag ska försöka skruva upp mässingsskruven och se vad som finns inne i brygghuvudet. Frågan är om man ska värma upp maskinen för att gänga ut mässingsskruven eller att ha den kall när man gör det? Slitsen i skallen på mässingsskruven verkar vara 2 mm bred. Jag måste försöka hitta något lämpligt verktyg.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
oskars
Inlägg: 554
Blev medlem: 25 september 2010, 16:38:25
Ort: Stockholm

Re: Espressomaskin OBH Nordica 2418, hur laga?

Inlägg av oskars »

Det finns ju en metod som går ut på att du istället för ett filter monterar en helt tät bricka för att spola tillbaka (back flush) vattnet och rengöringsmedlet in i maskinen för att spola ur den ordentligt. I min Rancilio Silva kör jag avkalkning, samt backflushing :)

Haralt
Inlägg: 2473
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Espressomaskin OBH Nordica 2418, hur laga?

Inlägg av Haralt »

Jag gjorde idag ytterligare ett ingrepp på espressomaskinen.
Pga 2 skruvar i stort sett var helt omöjliga att skruva ur, sågade jag helt sonika av plaststavarna som skruvarna var skruvade i.
Jag kunde bända upp "topplocket" så mycket att jag kunde sticka in ett bågfilsblad.
Hela härligheten blottade sig sedan. Ett sådant virrvarr som det ser ut med kablar och slangar inte undra på att maskinen är igenkalkad och inte fungerar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
oskars
Inlägg: 554
Blev medlem: 25 september 2010, 16:38:25
Ort: Stockholm

Re: Espressomaskin OBH Nordica 2418, hur laga?

Inlägg av oskars »

Hehe. Fågelbo :D men tror dom brukar se ut sådär.

När du låter vatten flöda genom filtret… rinner det jämnt genom hela filtret eller rinner det bara genom några hål?

Testa att röra rent med tandborste. Jag har en dedikerad grövre plastborste för rengöring av den där runda delen med mässingskruven.
Haralt
Inlägg: 2473
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Espressomaskin OBH Nordica 2418, hur laga?

Inlägg av Haralt »

Som redan nämnt i tråden, är probelmen att det inte kommer något vatten genom brygghuvudet, inte ens när brygghantaget är borta. Kanske är det någon droppe som tar sig ut den vägen. Däremot, när jag öppnar ångventilen, flödar det duktigt med vatten genom ångmunstycket, så där verkar det funka i vart fall att vatten kan passera ut den vägen, ja ånga förmodligen också om man låter maskinen värma upp sig.

Mottrycket är nog bra mycket lägre genom ångmunstycket än genom kaffepulver med ditsatt brygghandtag. Men nu ska det var "fritt utblås", eftersom jag har brygghandtaget borta. Men det kommer ingen vatten den vägen. Det hörs att vattenpumpen jobbar, så den är i vart fall inte helt pajad.

Jag får inte bort mässingsskruven(den med slits) som verkar hålla fast spridarfiltret.

Jag hittade en sprängskiss på en espressomaskin:
https://www.pinterest.de/pin/1932326402 ... /?mt=login

Kan det möjligen sitta en backventil(rédigé: snarare övertrycksventil) som trycket på vattnet inne i brygghuvudet måste övervinna för att komma ut ur brygghuvudet? Annars skulle ju varmvatten inne i brygghuvudet(kan ju vara ca 0,3 L) med avstängd espressomaskin rinna ut när man tar bort brygghandtaget efter färdigt kaffe.
Senast redigerad av Haralt 26 november 2022, 08:34:57, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3522
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Espressomaskin OBH Nordica 2418, hur laga?

Inlägg av breflabb »

Det brukar sitta en backventil som kallas för dropp skydd. Det skall förhindra att vatten
fortsätter droppa när man tar bort kaffesumpen. Om du följer vattenslangen från pumpens utgång
så skall det finnas en backventil någonstans också. Sedan tror jag att ångmunstycket
inte är beroende av pumpen. Oftast kan pumpen brumma o låta men det kommer inget vatten ändå
Haralt
Inlägg: 2473
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Espressomaskin OBH Nordica 2418, hur laga?

Inlägg av Haralt »

Det sitter en mystisk komponent på ryggen på pumpen, fastsatt med en välriktad klick silikon.
Denna komponent är seriekopplad med fasen till pumpen. (eller serie med nollan, om man vänder på stickproppen)

Ledningen(verkar vara teflon) till ångmunstycket kommer från bryggkroppens överdel, från överdelen för att säkerställa att det är ånga som kommer och inte hetvatten.

Det är konstigt att det går en ledning(plast) från bryggkropp till vattenbehållaren? Kan det månde vara en överstrycksventil där vid utloppet bryggkropp, så att hetvatten leds till vattenbehållaren i händelse den övertrycksventilen skulle öppna? Det måste väl finnas en överstrycksventil(eller sprängbleck) någonstans på bryggkroppen, så att den inte sprängs vid defekt termostat?

Det är konstigt att det från förgreningsstycket vid utloppet pump, går en returledning till vattenbehållaren. Då kan väl inget tryck byggas vid förgreningsstycket och som behövs inne i bryggkroppen?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Haralt 26 november 2022, 15:45:44, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Espressomaskin OBH Nordica 2418, hur laga?

Inlägg av mrfrenzy »

Märkliga komponenten ser ut att vara märkt KLIXON. Den slår ifrån vid för hög temperatur.
Haralt
Inlägg: 2473
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Espressomaskin OBH Nordica 2418, hur laga?

Inlägg av Haralt »

Tack Frenzy,
Du har förmodligen rätt om komponenten. Pumphuset är av plast. Är den komponenten Klixon återgående när den svalnat av, eller förbrukas den.
Skriv svar