Espressomaskin OBH Nordica 2418, hur laga?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Espressomaskin OBH Nordica 2418, hur laga?

Inlägg av Icecap »

Klixon är ganska kända för deras överhettningsskydd.
Jag gissar på att den återställer automatisk, ganska säker faktisk.
Haralt
Inlägg: 2448
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Espressomaskin OBH Nordica 2418, hur laga?

Inlägg av Haralt »

Den där Klixon har aldrig löst ut, tror jag, pumpen suger ju kallvatten från vattenbehållaren och så att säga kyls hela tiden med sådant vatten.

Alltså det kommer vatten med bra tryck, som det ser ut, ur ångmunstycket när jag öppnar ångvredet. Pumpen arbetar då också. Även bryggkroppens element fungerar, eftersom blir het.
Man ser att tryckvattnet från pumpens förgreningsrör leds in i toppen på bryggkroppen, och även som sagt, ångan tas ut från bryggkroppens överdel.
Så då är det i vart fall inte helt igenkalkat den vägen.

Pumpen ska kunna ge 15 bar, tror jag det är.

Jag reparerade brygghandtaget för ca halvår sedan. Greppet är av plast och vid infästning till metallen hade plasten spruckit. Vad gör man, jo tvättar med förtunning kring brottsplatsen, lindar några varv ståltråd, och sedan lägger på epoxylim, ca 3 mm. Epoxylimmet blir så att säga armerat med ståltråd. Det vart bra. Epoxylim har hjälpt många gånger.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Haralt
Inlägg: 2448
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Espressomaskin OBH Nordica 2418, hur laga?

Inlägg av Haralt »

Det verkar finnas ersättningspumpar till espressomaskiner för ca 22 europengar

På pumpen i min espressomaskin står, se bild.
Lägligt nog har de klistar en gummibit på etiketten.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Espressomaskin OBH Nordica 2418, hur laga?

Inlägg av breflabb »

Här är den pumpen som jag bytte som låter o brummar men det kommer inget vatten
ur bryggaren
IMG_20221126_233428.jpg
IMG_20221126_233428.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Espressomaskin OBH Nordica 2418, hur laga?

Inlägg av Henry »

Gissar ev på någon ventil som hakat upp sig eller så kanske, ev pumpen i sig fastnat eller dylikt.

Du kan kanske testa och se hur den ser ut under skruvarna, har för mig det finns en ventil där eller hur de nu satt ihop.
Haralt
Inlägg: 2448
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Espressomaskin OBH Nordica 2418, hur laga?

Inlägg av Haralt »

Jag provade att lossade mässingnipplarna i båda ändar på teflon-tryckslangen diam 4,0 mm, men teflonslangen sitter som berget hårt fast. Jag hade tänkt att mäta trycket som pumpen ger med en manometer 0-12 bar. För att fastställa espressomaskinens dödsorsak. Den har givetvis av överfallsmuttern blivit fastklämd, som den ska, för att täta. Jag får helt enkelt inte loss dem. Skulle jag byta pump, skulle jag behöva återvinna dessa delar.
Man får bita i det sura äpplet och kasta den berömda handduken. Det får bli en ny espressomaskin, under tiden bryggs kaffe genom att koka vatten i kastrull och melittafilter. Som på gamla goda tiden. En enkel cermoni för de närmast sörjande espressodrickarna kommer att anordnas vid återvinningsstationen. Den kommer att bli ihågkommen för sitt goda kaffe som den tillverkade med bravur in i det sista.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Espressomaskin OBH Nordica 2418, hur laga?

Inlägg av mrfrenzy »

Är det inte en lös bricka överst som slangen är klämd i? Den kan vara fastrostad och behöva vickas loss med polygrip el dyl. Brickan sitter då kvar på slangen tills du ska återmontera.
Haralt
Inlägg: 2448
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Espressomaskin OBH Nordica 2418, hur laga?

Inlägg av Haralt »

Så som du säger, att det är en klämring, är det på klämringskopplingar för vattenledningar ja, men inte här. Det verkar vara godset på nippeln som stukats tätt kring teflonslangen. Jag vet heller inte hur T-stycket är fastsatt på pumpens vita utloppsrör, gängat, limmat?
Jag provade med polygrip och fick bort teflonslangen från T-stycket, men satt rejält hårt. Givetvis väldigt svårt att få dit den igen om jag skulle ha reparerat maskinen.

Den separata kaffekvarnen Turmix espresso E20 fungerar ännu, sedan ca 35 år. Bra kvalisort.

Det verkar nu mest finnas espressomaskiner som man ska köpa kapslar till, då blir kaffekostnaden ca 10 gånger högre.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Espressomaskin OBH Nordica 2418, hur laga?

Inlägg av xxargs »

En sak att tänka på med citronsyra är att kalciumcitrat har rätt låg löslighet i vatten på under 1 gram/liter vatten och och är det över 60 grader kan bli en form som är ännu mer låglösligt i närmare på gipsnivå.

så Citronsyra var nog det mest olämpliga du kunde prova med när det nästa redan innan var tvärstopp.

Citronsyra kan man ha för månads/kvartal rengöringen när det inte skall ta bort så mycket kalk (delar av gram), men inte när man skall ta flera års kalkavlagringar på en gång.

Det andra är att det går åt massiva mängder av syra för relativt liten mängd upplöst kalk - beroende att molarvikten på citrat och acetat-jonerna är hög gentemot Ca⁺² (det behövs 2 molekyler acetat per Ca⁺²) - med andra ord 5-10 gram är väldigt för lite om det handlar om flera gram-mängder med kalk som skal tas bort

Många av (de dyra) avkalkningspreparaten för espressomaskiner man köper är baserad på mjölksyra och vars kalciumsalt (kalciumlaktat) har allt högre löslighet vid värme med 85 gram/L vid 30 grader C.

En annan syra vars kalciumsalt också löser bra i vatten är askobinsyra.

kalciumsaltet av ättiksyra har också bra löslighet men kan vara problematisk på plastdetaljer och aluminium då det är en flyktig fettsyra (gruppen karboxylsyror) och ju längre kol-kedja ju mer vill det tas upp i plast då 'lika löser lika' därav att det kan gå åt mycket stör mängder med sköljvatten efter avkalkningen innan spåren av ättika är helt borta då en del löser in sig plasten/elasterna i slangarna och plastdetaljer under processen och sedan löses ut igen väldigt långsamt tillbaka i genomflödande vatten mha. diffusion.

När man läser om 'husmorstips' så pratar man om vinäger som rengöringsmedel - men vinäger är fermenterad vin och har en massa annan jox i sig som när det körs i bryggare så karamelliserar dessa i värmaren till en lager som aldrig går att få bort igen - att det står så även på 'svenska' husmorstips är för att man slarvat i översättning och inte förstått skillnaden mellan ättiksprit och vinäger då i engelska språk kallas det som vi idag kallar ättika kallas där för 'distilled vinager' och i löptexten senare så skippar man ordet 'distilled' och så tar man texten och kör genom google translate och ibland brukar de som har 'svensksidan' att man kör med 'vit' vinäger' och det blir så fel det bara går.

Ett annat exemple på husmorstips där man inte kollar när man skriver är när man rekommendera att hälla i såpa i ättikan/citronsyre-lösning för att göra den lite mer trögflytande innan det sprutas på tex. duchakabin väggarna - prova det få ni se vad det blir... (ett bra sätt att få ut den rena fettsyran av tallolja ur såpan om man säger så om man låter grötblandningen som blir, stå några veckor då det till sist delar upp sig...)

Då är det också översättningsmiss med soap => såpa - men man menar egentligen handdiskmedel som tål bättre att blandas i ättika då den inte är lika basisk och ha stor del amfotära och nonjoniska tensider (sulfonerade fettsyror och socker-tensider som är fettsyra kopplad till en sockermolekyl) som inte reagerar med ättikan...
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Espressomaskin OBH Nordica 2418, hur laga?

Inlägg av breflabb »

Hoppas att du inte har har skrotat espresson än.
Jag har en till hos mig som jag har försökt få fart på i flera dagar,den med exakt samma fel som din
Idag lossade jag på pumpen o körde den på bänken med inloppsslangen
i en behållare. Det bara brummar men inget vatten kommer. Då fick jag
en ide och stoppade en skruvmejsel i insuget och kände att något släppte.
Tröck lite till sen började förmodligen kolven fjädra tillbaka. Stoppade slangen i vatten
igen och då efter några sekunder började vattnet spruta ut.
Tänkte att du skulle göra likadant o ge den en sista handpåläggningen
IMG_20221127_210922.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Haralt
Inlägg: 2448
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Espressomaskin OBH Nordica 2418, hur laga?

Inlägg av Haralt »

Den får gå till återvinning, min gamla espressomaskin.
Skriv svar