Montagelyft för däck

Berätta om dina pågående projekt.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Montagelyft för däck

Inlägg av Palle500 »

Styrtappen på min bild är en liten tapp typ 5-6 mm som satt på tex Volvo förr i tiden. Sen fanns det hål i plåtfälgarna som stämde med denna. Ibland endast ett hål i fälgen så att den alltid hamnade på samma plats om man hade balanserat hjulet på plats, viket skedde förr. Man spann upp hjulet med hjullagertestaren. Ja framhjulen då om vi pratar old Volvo.
Det är dessa du skall ha.
12 eller 14 mm?
IMG_4198.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Montagelyft för däck

Inlägg av Klas-Kenny »

Fint bygge :)

Men jag har lite svårt att se behovet.

Jag lyfter upp bilen så att hjulet är kanske 3cm över marken och drar bort det gamla, så det trillar ner på marken. Sen rullar jag bort det och rullar fram ett nytt. Ställer hjulet framför navet och siktar in hålen hyfsat rätt, sen ett minimalt lyft så är de på plats. Är det muttrar så blir det linjerat per automatik. Är det skruvar så sätter jag en fot framför hjulet, så går det fint att snurra det på navet utan att det trillar ner. Sen skruvar jag fast det, klart.

Visst, nu är jag under 30 så kanske blir värre med åren, men tycker min metod är väldigt icke-slitsam.
Det jobbigaste är att släpa fram hjulen ifrån där de förvaras en bit ifrån verkstaden.
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Montagelyft för däck

Inlägg av Bjaellerud »

OK Palle500, då inser jag vad din bild föreställde. Och det var just en sådan styrpinne som fanns på min förra bil, S70. OCh med plåtfälgar och ett hål var det lätt att hänga upp hjulet.
Tyckte den såg stor ut och uppfattade den som något man skruvade in i ett hål för hjulskruvarna....
Men som inte finns nu på V70:in den funkade dock inte på Al fälgar.

Knepet med att hissa upp bilen just så högt att man slipper lyfta på hjulet, är att vinterhjulen kan vara större så man får finjustera domkraften hela tiden.

Sen har vi problemet med att hålet i Al fälgarna, för navet, oxiderar så om man får på det så går det för trögt att vrida hjulet.
Så man får ibland slipa ur lite i fälgen så det går lätt på navet. Lite kopparpasta kan stoppa oxideringen, kanske....

Roysan
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Montagelyft för däck

Inlägg av Mindmapper »

Koppar och aluminium är inte bästa vänner. Men det finns aluminium pasta.
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Montagelyft för däck

Inlägg av Bjaellerud »

Ja aluminiumpasta är nog bättre. Har sådan stående oxo.
Läge att ta in sommarhjulen ett och ett och rymma upp navhålet och fetta in lite, så går allt lättare till våren.

Var finns de där hjulbultarna med konisk ena sida, Palle500 ?
Perfekt att hänga upp hjulet på och sen sätta in skruvarna och därmed rikta in fälgen.

Roysan
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Montagelyft för däck

Inlägg av Palle500 »

Finns just nu till extrapris i biliabutiken :-)
Köp rätt diameter för V70 M14?
Jag kör med en pinne till XC-60 och det fungerar utmärkt. Men du får ju två för 129 kr.
IMG_4209.jpg
Edit
https://www2.bilia.se/biltillbehor/verk ... lo_ka3012/
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
RadarEnt
Inlägg: 1541
Blev medlem: 1 april 2015, 15:42:37
Ort: Jämtland

Re: Montagelyft för däck

Inlägg av RadarEnt »

Klas-Kenny skrev: 19 november 2022, 22:05:25 Fint bygge :)

Men jag har lite svårt att se behovet.

Jag lyfter upp bilen så att hjulet är kanske 3cm över marken och drar bort det gamla, så det trillar ner på marken. Sen rullar jag bort det och rullar fram ett nytt. Ställer hjulet framför navet och siktar in hålen hyfsat rätt, sen ett minimalt lyft så är de på plats. Är det muttrar så blir det linjerat per automatik. Är det skruvar så sätter jag en fot framför hjulet, så går det fint att snurra det på navet utan att det trillar ner. Sen skruvar jag fast det, klart.

Visst, nu är jag under 30 så kanske blir värre med åren, men tycker min metod är väldigt icke-slitsam.
Det jobbigaste är att släpa fram hjulen ifrån där de förvaras en bit ifrån verkstaden.
Den metoden praktiserade jag också i yngre dagar. Nu för tiden skulle jag uppskatta ett sådant hjälpmedel som TS presenterade. Det börjar bli jobbigt att skifta hjul.
Vid varje hjulbyte lägger jag några droppar olja på gängorna och runt kanten där fälgcentrum passas in.
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Montagelyft för däck

Inlägg av Bjaellerud »

OK om BILIA butiken, får kolla detta, men de jag vill ha skall passa i skruvhålen.
Men det är väl tanken även om de kallar skruvhålen för bulthål, de är ju gängade.
men man vet ju aldrig säkert vad man menar om fel ord användes.

Roysan
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Montagelyft för däck

Inlägg av Palle500 »

Jag tror att dom menar att 14 mm är diametern på pinnen utanför skruvhålet. Motsvarar ju diametern på M14. Sen är det klart mindre diameter på den axeln man stoppar in i skruvhålen.
Beställ hem den på nätet till din Biliabutik. Borde ju funka. Det är ju risk att dom tar slut i detta snöoväder.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Montagelyft för däck

Inlägg av Palle500 »

Funkar att beställa online
IMG_4210.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Montagelyft för däck

Inlägg av Glenn »

Mindmapper skrev: 20 november 2022, 08:39:43 Koppar och aluminium är inte bästa vänner. Men det finns aluminium pasta.
I teorin nej, men i praktiken finns det väl ingen som någonsin fått problem pga detta.

F.ö kan jag utdela en varning för biltemas aluminiumpasta, den härdar till nåt massivt och får motsatt effekt.. efter det återgick jag till CRC kopparpasta :)
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Montagelyft för däck

Inlägg av Palle500 »

Håller dig Glenn.
Oftast är väl problemet att saltet från vägarna gör att aluminiumet oxiderar. Jag gör endast rent ordentligt med en stålborste både nav och fälg.
Men drar man bara dit oxiderade och skitiga fälgar så får man problem nästa gång det skall bytas.
Ett tips kan vara att lossa hjulskruvarna några varv och köra runt lite med bilen och svänga hit o dit samt bromsa och accelerera.
Provade några år med Biltemas tjärspray och blev inte sämre i vart fall.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Montagelyft för däck

Inlägg av Glenn »

Ja det är viktigt att borsta rent av flera skäl, jag brukar sen dra på ett tunt lager kopparpasta på flänsen, alltså inte den plana ytan. (och liiite på gängorna på bultar/muttrar)

Men det är stor skillnad mellan olika bilar hur mycket hjulen fastnar. Oklart varför.
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Montagelyft för däck

Inlägg av Bjaellerud »

Klart att vägsaltet orsakar korrosion.
Ser vi på fälgarna och deras montering mot navet, så blir det helt tätt vid den punkten, inga möjligheter för saltvatten att tränga in där inte.
skulle vägsaltet orsaka korrosion skulle väl fälgens oskyddade ytor korrodera mera.
Lika katten fastnar fälgen i navet...

Stålborste är ett bra verktyg, men även en gammal kniv eller en fil.

Lite fett, i form av kopparpasta vaselin elelr al-pasta bör täta mot fortsatt korrosion.

tydligen kan Biltemas kem-produkter variera kraftig i innehåll från olika inköp.
Men jag har bara sett att det behåller sin feta och mjuka yta.

Nå, vi har två ggr per år att sköta ytorna, och det bör hålla sig bra.
Men den här årstiden är det inte så kul att stå och borsta fila elelr skrapa oxid ute när det är råkallt.
Men gör man det har man fördel.

Roysan
Gimbal
Inlägg: 7879
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Montagelyft för däck

Inlägg av Gimbal »

Numera kan det vara lite olika material i naven på bromsskivorna, dvs där fälgarna ligger emot, så materialvalet där är en variabel som påverkar hur hårt fälgarna fastnar.
Skriv svar