Kylskåp och termostater

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Kylskåp och termostater

Inlägg av mrfrenzy »

Köldmedia läcker sällan ut, men kompressorn kan ha blivit överhettad och slutat pumpa.
Blir kompressorn varm? Blir något av rören kallt eller varmt?
Hur mycket ström drar den och vad står på etiketten?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Kylskåp och termostater

Inlägg av Marta »

Är Du säker på att motorn verkligen startar? Ett självåterställande temperaturskydd brukar lösa ut om den inte gör det. Antagligen sitter där en PTC termistor för start. Den finns i kabelanslutningen på kompressorns sida.

Hela denna burk kan ev. sitta med en trepolig kontakt mot kompressorn. Ibland mjuknar plasten runt om PTC. När kabellocket är avtaget syns där toppen på en rundad del som PTC ligger intryckt i från undersidan om det är som det brukar i många äldre kylar.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Kylskåp och termostater

Inlägg av Oskar »

Jo nog tror jag att den startar, skåpet vibrerar och det blir varmt baktill på kylen, känner i alla fall att värme kommer upp ovanför kylskåpet. Har inte dragit ut kylen och undersökt, måste kanske göra det och kolla.

Om jag stoppar i kontakten så att den startar, drar ur kontakten och direkt provar stoppa i den, då hör jag att motorn inte orkar starta och något löser ut och den ger upp. Har förstått att det är normalt, motorn till kompressorn orkar inte på grund av trycket som hann jobbas upp. Är det PTC starten som löser ut? Väntar jag ett par minuter så går det att starta igen, alltså att kylen brummar och vibrerar. Jag vet ju inte om kompressorn pumpar, men nog låter det som att den går.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Kylskåp och termostater

Inlägg av Oskar »

Märkning på kylen. Kan kolla strömförbrukningen senare ikväll
20221117_101731.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Kylskåp och termostater

Inlägg av Marta »

Där finns både en återgående termosäkring och en PTC för att koppla ur startlindningen.
Det är dessvärre nog hyfsat troligt den här läckt ur eller gått sönder på annat sätt. Min kyl har antagligen läckt ur, för motorn går, men det blir inte kallt. Vibrationer och korrossion gör att det till slut läcker. Tycker det verkar som halvgamla med automatisk avfrostning är mest utsatta för detta.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Kylskåp och termostater

Inlägg av xxargs »

Är det Danfoss-kompressor så har den en i kompressorn inbyggd klixon eller om det är riktigt lastgammalt (R12-köldmedie tyder på detta) en klixon sittande på sidan i eldragningen från kompressorn som en liten rund burk i bakelit - de har orsakat en och annan brand då de är delvis öppna och skräp, damm och annat skit samlar sig där, tillsammans med en rätt öppen relästartare (det innan varianten med PTC kom - som också kunde explodera och brinna om de var placerade i fuktiga lokaler som uthus, källare mm. och fukten gått in i PTC:n och det blev en ångtrycksexplosion när den värmde sig snabbt vid start - därför har modernare dito också en sprängskyddskåpa runt PTC:n )

- har personligen sett det och det tog eld i vad det nu var där och sedan gardinen precis som hängde ned bakom och det var ren jävla tur att jag gick förbi precis vid tillfället - annars hade hela baracken som det hela var huserat i förmodligen brunnit ned...

---

Titta var röret går in i kylbaffeln/omsvepet som är evaporatorn - där ser man ofta en pressning i plåten runt något med betydligt smalare diameter och är det som pressar fast slutet av kapillärröret som ofta men inte alltid går inne i den grövre röret (för underkylning av kondensatet och överhettning av suggasen mot kompressorn så att ingen flytande kondensat når kompressorn) och blir det inte kallt [ ~ -10 grader C] och frostigt kort efter denna pressning efter en stunds körning så pumpar kompressorn dåligt medans blir det väldigt kallt en kort sträcka (mycket isbildning någon eller ett par dm längd efter slingan) och väsljud utan den klassiska sssiiiiioooiiiiiioooooii-ljudet[1] men dåligt med kyla resten av slinglängden (markant mindre med isbildning/ingen alls isbildning) till den grova röret efter en längre tids skörning så är det köldmedelsbrist.

Dock är gummilisterna helt ruttna och inte tätar alls så kan man också få klumpvis isbildning nära utblåset av kapillär-röret av anledningen att det helt enkelt inte blir tillräckligt kallt för hela evaporatorns yta då den värms upp kraftigt av utrymmet som inte låter sig kylas ned pga stor luftväxling hela tiden, då köldmediet är måttad i mängd att det precis skall räcka runt och väta i alla slingorna till utsugets labyrint eller efterkoknings-receiver (vid frys) vid -5 - -10 grader C evapoatortemperatur (för +2 - +5 grader i kylskåpsutrymmet) och är den mycket varmare så hinner köldmediet koka bort långt innan den når utsuget och det blir bara partiellt frostat främst efter gångarna närmast efter utblåset från kapillär-röret.

har man ruttna gummilister så brukar det märkas att kylskåpet frostar igen väldigt fort om den har 1 eller 2 stjärnors frysfack.

[1] detta skall helst testas vid normal rumstemperatur då mycket över och mycket under så uteblir den periodisk varierande väsljudet (flashgas-ljudet som kommer i perioder när det slurkar torrt på kondens i slutet av kondensorn innan det hinner rinna till nytt igen - en kyl/frys är väldigt exakt fylld för att det skall vara lite flashgas i perioder under drift när den är korrekt fylld)
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Kylskåp och termostater

Inlägg av Oskar »

Det måste vara det övre röret till höger som går ut från kompressorn som skall bli kallt? Röret som går ut från kompressorn till vänster är en blindtarm, bara förslutet. Körde kylen cirka 5min och temperaturen på det övre röret till höger gick bara ned något från rumstemperatur, kanske till 15 grader. Förångaren inne i kylen blir inte speciellt kall heller, tror tyvärr att kylen är skrot.
20221119_164058.jpg
20221119_164048.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kylskåp och termostater

Inlägg av TomasL »

Kylen måste ju vara från mitten 80-talet, så den har garanterat gjort sitt, förmodligen har det dessutom dragit rätt mycket (onödig) energi, de senaste 10-15 åren gissar jag.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Kylskåp och termostater

Inlägg av Oskar »

Jag tänker dessutom försöka ersätta kylen med en som ännu äldre, vi får väl se hur det här går :D

Nu när jag fått läsa era svar och göra lite mer tester så är nog ett troligt scenario att kylförmågan sakta krupit ned mot "för låg för att få termostaten att slå av". Termostaten kan nog vara OK. Att kylen har haft svårt att reglera tempen och gått med mot minusgrader kan kanske bero på att reglerförmågan försvunnit då förångaren inte förmått gå ned nog mycket i temperatur.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kylskåp och termostater

Inlägg av TomasL »

Tja, är du intresserad att betala för kråkorna, så använder du gamla kylar, är du intresserad av att de skall ha låg driftskostnad, så köper du nytt.
Energiförbrukningen på gamla kyl, tenderar snabbt att överstiga investeringen för ett nytt.
MiaM
Inlägg: 9913
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Kylskåp och termostater

Inlägg av MiaM »

Stämmer det verkligen att förbrukningen för äldre kylskåp alltid är högre än för nyare?

Varje gång det införts krav på mindre miljövidriga köldmedel så har branschen knorrat och hävdad att verkningsgraden blir sämre, ungefär. Ljög branschen cirka varje gång?

(Jämförelse: För ca 10 år sen så hade jag en månad en elräkning på en bit under 300:- då enbart mitt Bosch kylskåp från gissningsvis sent 60-tal samt en rejält stor Vestfrost frysbox gissnignsvis från sjuttiotal var igång, med allt annat avstängt, under sommarmånad så relält varmt inomhus).
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kylskåp och termostater

Inlägg av TomasL »

Ja, det stämmer, och Ja de äldre köldmedierna har högre COP.
Nya kylskåp har bättre kompressorer och bättre isolering.
Gör en markant skillnad.
MiaM
Inlägg: 9913
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Kylskåp och termostater

Inlägg av MiaM »

Så med andra ord så borde man i princip köpa en ny kyl utan köldmedium och låta en kyltekniker överföra det gamla R-22 eller R-12 från ens gamla kyl (och eventuellt göra oljebyte på kompressorn) för att nå maximal verkningsgrad?
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Kylskåp och termostater

Inlägg av Oskar »

Jag undrar, hur mycket mindre kan ett modernt kylskåp dra? Just denna kyl är märkt 100W. Kan man anta att den kanske går med 50/50 duty cycle. Så blir det 24 x 50 = 1200W per 24 timmar. Jag får det till ungefär 560kr per år om jag räknar med 1,3kr per kWh.
Kan en ny kyl verkligen kapa den kostnaden med typ 50% eller helst mer? En ny kyl för säg 5000kr ger utrymme för rätt många kWh på elräkningen för den gamla.

Mina föräldrar hade samma kyl och frys (fullhöjd, sida vid sida) i över 30 år, de bytte när kylen gick sönder. Efter det har de haft 2st modernare kylar, vilka sakta men säkert ramlar sönder i delar, handtag lossnar, frysen piper och varnar av ingen uppenbar anledning, gärna mitt i natten. Den frysen måste avfrostas varannan månad. Jag tror att de moderna prylarna visserligen drar mindre, men man måste byta ut dem oftare i stället för att de är byggda så fruktansvärt dåligt, så någon vinst ekonomiskt blir det inte och mer går till skrot. Går allt det att återvinna?

Föräldrarnas frys från 1983 står kvar ute i garaget och tuffar på fortfarande, den går mycket bättre än deras moderna inne i köket.

En solidarisk vinst på elräkningen kan det nog vara, bidraga med att vi som land förbrukar mindre. En ekonomisk vinst för mig, mer tveksamt. Jag gillar inte tanken på att köpa en ny kyl som går till skrot om 5 till 7 år.

Tillbaka på huvudspåret.
Jag har kollat på Ikeas "Lagan" kyl, den funkar nog på befintlig plats. Möjligen får jag ta hål mellan skåpen för att hjälpa ventilationen, samt göra ett eget ventilationsgaller ovanför kylen. Om inte Plan B kylen funkar blir det nog Ikea.
MiaM
Inlägg: 9913
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Kylskåp och termostater

Inlägg av MiaM »

Min erfarenhet är att när det är rätt varmt, en bit över 20, så är 33% duty cycle lagom. Om det är säg 15 inne så är 25% duty cycle lagom. Än kallare så 20% eller mindre. Vid 9-10 grader inomhus och 20% duty cycle så blir det knappt +2 i kylen enligt en enkel inne-ute-termometer. Detta gäller ett kylskåp från sjuttiotalet som värmer hela sitt skal som varmsida för kylprocessen, men dock utan avfrostning inkopplad.

Med andra ord, termostaten gick sönder och jag har inte orkat skaffa nån utan kör timer. Enda stora nackdelen är väl att man måste ställa om timern baserat på rådande inomhustemperatur, och med tanke på dagens energipriser är jag måttligt sugen på att värma en hall till rumstemperatur när det enbart är ett utrymme man passerar utan att vistas i längre stunder än vad det tar att ta av/på skor och utomhusplagg...
Skriv svar