Felsöka batteri golfbil.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Tottis
Inlägg: 4
Blev medlem: 15 november 2022, 19:29:35

Felsöka batteri golfbil.

Inlägg av Tottis »

Har skaffat en golfbil som inte mår bra, den 'dör' alldeles för snabbt. Den har 6st seriekopplade 6V batterier (med vatten).
Köpte en batteritestare för att kolla om ett/flera/alla batterier är kass eller om det är något annat fel.
https://www.tools.se/batteritestare-dbt ... 32707.html
Kan jag testa varje enskilt batteri utan att koppla loss det eller ger detta ingenting? Kan jag förstöra testaren?
Testaren är märkt 7.6 - 17V, är det bara att lämna tillbaka den då batterierna är på 6V?

De som hade bilen innan sa att den börjat gå sämre under en längre tid och då upptäckte de att vätskenivån var väldigt låg i samtliga batteri och de hade fortsatt att ladda och försökt köra under en tid (innan de kollade vätskenivån). Är batterierna troligtvis förstörda då?

Nu blev det visst fyra frågor totalt :-)

Tack på förhand.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Felsöka batteri golfbil.

Inlägg av mrfrenzy »

Det går utmärkt att använda din batteritestare genom att mäta 2 batterier i taget. Du behöver inte koppla isär dem.

Om vi säger att batteri 1 har - kopplat till jord och + till batteri 2.
Batteri 2 har - kopplat till batteri 1 och + till batteri 3.
Etc..

Då mäter du så här:
Ladda fullt.
Vänta 8 timmar
Mät spänning på samtliga batterier
1. Koppla testaren till batteri 1- och batteri 2+
2. Koppla testaren till batteri 2- och batteri 3+
3. Koppla testaren till batteri 3- och batteri 4+
Etc...
Kör tills bilen säger att batteriet är tomt.
Mät spänning på samtliga batterier
Tottis
Inlägg: 4
Blev medlem: 15 november 2022, 19:29:35

Re: Felsöka batteri golfbil.

Inlägg av Tottis »

Tack mrfrenzy!
Så när jag testar över två st (12V) så är det alltså för att hamna inom testarens mätområde (7.2-17).
Ser jag då statusen på de två batterierna jag mäter över. Har jag förstått det rätt?
Om jag då märker att något fallerar kan jag då koppla loss var och en för att testa dem enskilt.
Alltså hur viktigt är det med 7.2 - 17V området.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Felsöka batteri golfbil.

Inlägg av mrfrenzy »

Exakt, du kommer se med lite logik vilket batteri som är dåligt eftersom du mäter varje batteri två gånger i olika "par".
Spänningen avslöjar också mycket.

Hur viktigt är mätområdet? Vet ej. Det kanske går att mäta på 1st batteri enskilt men strömmen blir väldigt låg.
Wihelm
Inlägg: 591
Blev medlem: 18 juni 2019, 17:30:19
Ort: Nybro

Re: Felsöka batteri golfbil.

Inlägg av Wihelm »

Är det öppna batterier så att du kommer åt syran så kan du enkelt mäta varje cell med en syraprovare och se om någon cell är kass.
https://www.tools.se/syraprovare-448591.html
Tottis
Inlägg: 4
Blev medlem: 15 november 2022, 19:29:35

Re: Felsöka batteri golfbil.

Inlägg av Tottis »

Ja de är öppna så man kan syramäta. Det har man ju gjort 100 ggr innan men nu är man ju digitalskadad så jag tänkte inte på det :)
Men väldigt bra att få råd hur man skall göra om man råkar på kapslade batterier.
Tack för era svar!
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Felsöka batteri golfbil.

Inlägg av MiaM »

Dåligt att det saknas bild hos batteritestsäljarens site. Om det är en såndär klassisk som ser ut lite som ett rivjärn som nån hemslöjdat fast en voltmeter och en tryckknapp på så kan du använda den, men var beredd på att skalan blir såklart fel. Detta förutsätter att det inte sitter nån zenerdiod eller liknande i serie med mätaren för att ge tydligare utslag inom specat område.

Däremot om det är en mätare som gör elektroniska saker så är det väl risk att den inte kan mäta ett enskilt 6V-batteri utan måste ha dem i par i serie som redan nämnts. Om du hittar vissa "par" som är dåliga så kan du koppla isär batterierna och testa olika kombinationer av två batterier och se ifall du kan hitta minst två som är bra, och i så fall kan du använda ett av dessa bra i serie med varje ytterligare batteri, ett i taget, för att prova igenom alla.

Om du råkar ha ett par voltmätare liggande så kan du annars hänga på ett gäng, en per batteri, och när batterierna börjar tappa laddning så kan du mäta vilka som spänningen sjunker mycket respektive lite när du kör bilen.

Man kan även voltmäta direkt på syran. Dels kan man voltmäta mellan celler om man använder samma material i mätpinnarna, och så kan man mäta mellan syran och närmaste batteripol men det sistnämnda påverkas av materialtyp. OBS ta typ en bit avskalad kabel eller liknande, använd inte mätpinnarna från multimetern. Vet inte hur mycket detta ger dock.

P.S. om du överväger att byta ut batterier så är rådet från Captain Obvious att överväga att skaffa modernare batterityp och tillhörande laddare. Så länge som utspänningen är samma som befintliga batterier och det finns en ordentlig säkring så borde det funka utmärkt. Blir dyrare investering men batterierna lär hålla avsevärt längre. Blysyrabatterier var ett nödvändigt ont förr. Som bonus blir golfbilen dessutom lättare med samma batterikapacitet så du kan antingen hänga på mer last eller öka batterikapaciteten med samma vikt.

(om det mot förmodan är nickel-järn-celler (NiFe, alltså kemin och inte tillverkaren) så lär det däremot gå att renovera batterierna så att de får god kapacitet igen. Denna batterityp sägs vara i stort sett outslitlig, de går "alltid" att renovera, och det görs utan några dyra pryllar. (Det påstås att det ska gå även med blysyrabatterier, har inte provat detta)).
Tottis
Inlägg: 4
Blev medlem: 15 november 2022, 19:29:35

Re: Felsöka batteri golfbil.

Inlägg av Tottis »

Tack för utförlig beskrivning MiaM

Bifogar bild på testaren och på batterierna.
Är det inte dålig information på batterierna!?
Säger ju ingenting om typ etc.
Made in USA..

(Ser nu på bilden att någon märkt på en tejpbit "kollade, fyllt på vatten 21/6 2022)
Screenshot_20221117_035527_Google.jpg
20221007_142929.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
jonas2307
Inlägg: 471
Blev medlem: 11 juni 2005, 08:48:33
Ort: Älvsjö

Re: Felsöka batteri golfbil.

Inlägg av jonas2307 »

Batteriet ser ut som de amerikanska 6-volts batterier som jag köpt till min båt. Trojan är märket i så fall, i mina ögon väldigt bra kvalitet. Vanliga i golf bilar, typiska så kallade traction batterier som är gjorda för upprepade urladdningar.
Akai
Inlägg: 1358
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Felsöka batteri golfbil.

Inlägg av Akai »

Det ser ju iallafall ut som öppna batterier, dessa måste fyllas med vatten med jämna mellanrum.

Om det är som du skriver att de körts "torra" är de nog tyvärr körda. Man kan ju prova att ladda på med en dum lite kraftigare laddare en längre tid och hoppas på att de vaknar till liv igen. Men full kapacitet får man nog aldrig igen.
Skriv svar