Hur fungerar tekniken när man mäter starka strömmar över 1A?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mindmapper
Inlägg: 6419
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Hur fungerar tekniken när man mäter starka strömmar över 1A?

Inlägg av Mindmapper »

GFEF skrev: 15 november 2022, 23:16:39 >Hur fungerar en multimeter när man mäter starka strömmar över 1A?

Alla digitala mäter mäter spänningsfallet över motstånd oberoende av mätområde.

Lågt ström mätområde = motstånd med högre ohm värde.

Ett mätverk i multimetrar brukar ha 0,2V som max ingångs spänning.
Beroende på att germanium dioder leder vid spänningar över 0,2V
Två motsatt vända germanium dioder kortsluter mätverkets ingångar vid spänningar över 0,2V därmed skyddar det.
Föregående ingångs kretsar skyddar germanium dioder för höga strömmar.

Så 0,2 = ström x motstånd .

Motstånds värdet välja att ha 0,2V spännings fall vid max ström mätområde.
Konsten med all mätteknik är att instrumentet ej får påverka resultatet. Vilket är omöjligt, men man ska göra påverkan så liten som möjligt. En ampermeter ska då ha så låg resistans som möjligt. Tänk dig att du har en resistans som ger ett spänningsfall på 0,2V över instrumentet när du mäter ström. Vid mätning på en 5V krets så minskar spänningen med 0,2V fram till belastningen. En sådan minskning ger en avsevärd påverkan i kretsen.
Mindmapper
Inlägg: 6419
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Hur fungerar tekniken när man mäter starka strömmar över 1A?

Inlägg av Mindmapper »

TomasL skrev: 16 november 2022, 21:40:30 Jo, det kan bli lite kostsamt att skjuta Fluke-säkringar.
I princip så blir det lika dyrt att skjuta kinainstrument säkringar. De ska också klara att bryta kortslutningsströmmen du kan få. Du bör ha ett instrument som är minst Kat. 3 godkännt oavsett om det är kina eller något annat. Jag har provat att mäta kortslutningsströmmar i vägguttag i villor. Det är inte ovanligt att ett sådant vägguttag kan ge en kortslutningström på 1200A. Skulle du kortsluta ett trefasuttag med instrumentet blir det betydligt högre kortslutningsströmmar. Jag tycker att instrumentet bör ha en säkring som kan bryta en ström på 35kA.

En säkring som har runt den brytförmågan kostar mycket. Fast fluke brukar ha en lite ovanligare större säkring som naturligtvis blir lite dyrare. Det ovanligare formatet är för att du inte ska hitta en säkring med fel brytförmåga så lätt.
I slutet på 80-talet mätte en elektriker på Volvo Umeverken på ett trefasuttag med instrumentet inställt för strömmätning. Han hade sparat en del kronor genon att ta en billig säkring. Instrumentet exploderade i handen på honom. Vredet skjöt ut och svedde örat på honom men handen tror jag tappade ett och ett halvt finger. Olyckan skapade en hel del uppmärksamhet och instrumentleverantörerna gjorde reklamfilmer när de sprängde konkurrenternas instrument. Jag jobbade på ett företag som sålde Fluke på den tiden så jag minns det ganska väl.
Skriv svar