T: Adapter till vevaxel
T: Adapter till vevaxel
Tips 2.
Torka av skänklarna och sätt ihop skjutmåttet kolla att noll på display och ingen ljusstrimma om du tittar mot en lampa.
Sen sätter du kilen där jag målat grönt och mäter bredden på den.
Känn även att den inte vickar.
Som du mäter på bilden blir det lätt att skjutmåttet " gäspar" och visar då fel.
Torka av skänklarna och sätt ihop skjutmåttet kolla att noll på display och ingen ljusstrimma om du tittar mot en lampa.
Sen sätter du kilen där jag målat grönt och mäter bredden på den.
Känn även att den inte vickar.
Som du mäter på bilden blir det lätt att skjutmåttet " gäspar" och visar då fel.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: T: Adapter till vevaxel
Tack! Skjutmått genomgånget och givet kärlek.
Testade flera. Alla låg på 5.96/97
Men det är klart. Spåret i axeln är ju lite risigt också.
Edit: och skjutmåttet är från classes också.
Testade flera. Alla låg på 5.96/97
Men det är klart. Spåret i axeln är ju lite risigt också.
Edit: och skjutmåttet är från classes också.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: T: Adapter till vevaxel
Duktig elev
Man skall ha micrometer men skjutmått duger.
Är nog rätt och bra mått på kilarna. Får inte vara över 6,00 mm.
Om det är tum kilspår i motoraxeln borde det vara 1/4" 6,35 mm vilket känns lite för mycket...
Mäta Innermått är värre med skjutmått. Skänklarna brukar vara skadade då det gått i golvet ibland.
Samma där ihop med måttet och kolla ljusspringa. Leta även efter skador på spetsarna, tas bort med ett fint bryne.
Finns ingen spec på motorn/växellådan om kilspåret?
Man skall ha micrometer men skjutmått duger.
Är nog rätt och bra mått på kilarna. Får inte vara över 6,00 mm.
Om det är tum kilspår i motoraxeln borde det vara 1/4" 6,35 mm vilket känns lite för mycket...
Mäta Innermått är värre med skjutmått. Skänklarna brukar vara skadade då det gått i golvet ibland.
Samma där ihop med måttet och kolla ljusspringa. Leta även efter skador på spetsarna, tas bort med ett fint bryne.
Finns ingen spec på motorn/växellådan om kilspåret?
T: Adapter till vevaxel
Skada (gröna ringen) och lite jack samt magnetiskt skjutmått:-)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Palle500 18 november 2022, 19:11:47, redigerad totalt 1 gång.
Re: T: Adapter till vevaxel
Hehehehe jaaaa mitt skjutmått är att tvivla på. Men det är ändå mitt
Jag fixade och donade lite med trasiga spetsen. Väl observerat måste jag säga! Men ja. Här går nog min mätprecision bet.
Jag mätte allt från 5.97-6.02 inne i spåret. Det är ju lite tilltryckt. Och skjutmåttet likaså
Jag fixade och donade lite med trasiga spetsen. Väl observerat måste jag säga! Men ja. Här går nog min mätprecision bet.
Jag mätte allt från 5.97-6.02 inne i spåret. Det är ju lite tilltryckt. Och skjutmåttet likaså
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: T: Adapter till vevaxel
Du kan knappast förvänta dej att mäta hundradelar med ett skjutmått, i synnerhet inte ett kinesiskt noname.
(Nu menade jag inte att nedvärdera att du har ett sånt dock, jag har ett antal kinesiska skjutmått jag med, men man får ta dom för vad dom är..)
(Nu menade jag inte att nedvärdera att du har ett sånt dock, jag har ett antal kinesiska skjutmått jag med, men man får ta dom för vad dom är..)
Re: T: Adapter till vevaxel
Håller inte med helt där.
Vet man vad man mäter och hur man mäter och har kontrollerat sitt instrument. Så mäter en sådan person mer rätt med sitt kinamått än en okunnig med ett certifierat Mitutoyo.
Det är mycket viktigt att man vet vad visat värde betyder i verkligheten. Ofta har man tex ett kullager, mellanbit, borr som man kan referensmäta mot.
Just ditt skjutmått ser inte ut att vara sämsta Kina skiten och det verkar mäta riktigt rätt på krysskilen. Sen som du sett så behöver det lite kärlek för att mäta lika bra som när det var nytt.
Men du kan aldrig använda fel mätinstrument eller kina skräp för att mäta tex avvikelser m.m i en produktionsenhet.
Sen är digitala instrument farliga för dom lurar folk att tro på det som syns på skalan. Börja träna med en nonieskala och man får en helt annan känsla vad man mäter för något.
Ett exempel på digitalvisning som är helt fel. Fråga någon vad det är för väder idag. Jo det är 12,7 grader ute just nu visar termometern
Vet man vad man mäter och hur man mäter och har kontrollerat sitt instrument. Så mäter en sådan person mer rätt med sitt kinamått än en okunnig med ett certifierat Mitutoyo.
Det är mycket viktigt att man vet vad visat värde betyder i verkligheten. Ofta har man tex ett kullager, mellanbit, borr som man kan referensmäta mot.
Just ditt skjutmått ser inte ut att vara sämsta Kina skiten och det verkar mäta riktigt rätt på krysskilen. Sen som du sett så behöver det lite kärlek för att mäta lika bra som när det var nytt.
Men du kan aldrig använda fel mätinstrument eller kina skräp för att mäta tex avvikelser m.m i en produktionsenhet.
Sen är digitala instrument farliga för dom lurar folk att tro på det som syns på skalan. Börja träna med en nonieskala och man får en helt annan känsla vad man mäter för något.
Ett exempel på digitalvisning som är helt fel. Fråga någon vad det är för väder idag. Jo det är 12,7 grader ute just nu visar termometern
Re: T: Adapter till vevaxel
Jag känner att jag inte riktigt kan påverka min situation med passformen på kilen. Så jag tror jag kommer få köra på vad jag har. Att byta ut axeln i motorn går ju iofs. Går ju också att montera av och fräsa nytt spår. Men kanske bäst att börja med det jag har. Och klämbussningar då!
Re: T: Adapter till vevaxel
Om du ska köra med klämbussning, kolla så att insexnyckeln får plats.
Re: T: Adapter till vevaxel
Bra tips!
Rotex kommer i två varianter om jag förstått det rätt. För att välja åt vilket håll den ska skruvas åt.
Rotex kommer i två varianter om jag förstått det rätt. För att välja åt vilket håll den ska skruvas åt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: T: Adapter till vevaxel
För att bringa lite ljus i diskussionen om krysskil.
Motoraxeln är garanterat tänkt att montera ett kedjedrev/remhjul med kilspår. Där man drar fast allt med en mutter (och bricka) på axelns gängade del.
Skall kolla lite vilka moment klämmkopplingen klarar. Eller har du redan gjort det?
En sak är hur mycket axialbelastning slutväxelaxeln kan hantera? Den är ju endast instoppad i slutväxeln och direkt lagrad i ett rulllager i gaveln.
Motoraxeln är garanterat tänkt att montera ett kedjedrev/remhjul med kilspår. Där man drar fast allt med en mutter (och bricka) på axelns gängade del.
Skall kolla lite vilka moment klämmkopplingen klarar. Eller har du redan gjort det?
En sak är hur mycket axialbelastning slutväxelaxeln kan hantera? Den är ju endast instoppad i slutväxeln och direkt lagrad i ett rulllager i gaveln.
Re: T: Adapter till vevaxel
Ja! Korrekt! Såldes med kedjedrev! Inte jag som valde motorn (ärvt projekt).För att bringa lite ljus i diskussionen om krysskil.
Motoraxeln är garanterat tänkt att montera ett kedjedrev/remhjul med kilspår. Där man drar fast allt med en mutter (och bricka) på axelns gängade del.
Japp, har bifogat bilder/dokument! Bör klara ansträngningen fint är så som jag tolkar det.Skall kolla lite vilka moment klämmkopplingen klarar. Eller har du redan gjort det?
Jag har svårt att konstatera detta. Jag har inte hittat data som jag förstår och som skulle relatera till detta för Piaggio Ape 50 TL2-motorn.En sak är hur mycket axialbelastning slutväxelaxeln kan hantera? Den är ju endast instoppad i slutväxeln och direkt lagrad i ett rulllager i gaveln.
Specs på Rotex 24-kopplingen med klämbussning
För stjärnan: För kopplingen: Källa: https://www.ktr.com/fileadmin/ktr/media ... _ROTEX.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.