T: Adapter till vevaxel

Användarvisningsbild
oskars
Inlägg: 554
Blev medlem: 25 september 2010, 16:38:25
Ort: Stockholm

Re: T: Adapter till vevaxel

Inlägg av oskars »

Ett litet hej från projektet!
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: T: Adapter till vevaxel

Inlägg av Palle500 »

Tjusig video, du föll pladask för nya namnet struten. Skruva loss den och ha som lussetrut till lucia.
Nu tål knappt slutväxeln heller det höga momentet som motorn kan lämna. Men det lutar mer och mer till att du behöver kraftiga grejer till överföringen och krysskil med stoppskruvslåsning faller nog bort.
En lösning skulle vara att ha en splineskoppling som överför kraften och tar vinkelrörelserna. Men det kanske inte håller i långa loppet med tex engångssmörjning med grafitfett?
Hur mycket har du tänkt köra med den? Pendla till jobbet dagligen?

Vilken diameter har axeln som går in i slutväxeln?
Och hur centrerad är strutens inre diameter på 40 mm? Kanske endast får plats med 30 mm?

En strut i andra liknande sammanhang.
IMG_4178.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
oskars
Inlägg: 554
Blev medlem: 25 september 2010, 16:38:25
Ort: Stockholm

Re: T: Adapter till vevaxel

Inlägg av oskars »

Palle500 skrev: 17 november 2022, 17:15:09 Tjusig video, du föll pladask för nya namnet struten. Skruva loss den och ha som lussetrut till lucia.
Hehe :D Ja!
Palle500 skrev: 17 november 2022, 17:15:09 Nu tål knappt slutväxeln heller det höga momentet som motorn kan lämna. Men det lutar mer och mer till att du behöver kraftiga grejer till överföringen och krysskil med stoppskruvslåsning faller nog bort.
Okej! Intressant! Ja motorn kommer jag inte byta i första taget i alla fall. Jag vill väldigt gärna få ihop det med det jag redan har i form av motor iaf. :)

Palle500 skrev: 17 november 2022, 17:15:09 En lösning skulle vara att ha en splineskoppling som överför kraften och tar vinkelrörelserna. Men det kanske inte håller i långa loppet med tex engångssmörjning med grafitfett?
Okej, splineskoppling. Men problemet kvarstår väl ändå att motorns axel inte har en splineskoppling och jag måste ju koppla in mig på den på något vis ändå! Jag är lite rädd för splines. Mest för att jag inte har kontroll på det och kan fixa det själv :roll:

Palle500 skrev: 17 november 2022, 17:15:09 Hur mycket har du tänkt köra med den? Pendla till jobbet dagligen?
Lämna barnen på förskolan, hämta matkassarna, åka in till centrum. Ej pendla dagligen. Köra 3km ToR osv. Enklare grejer.
Palle500 skrev: 17 november 2022, 17:15:09 Vilken diameter har axeln som går in i slutväxeln?
25mm :)
Palle500 skrev: 17 november 2022, 17:15:09 Och hur centrerad är strutens inre diameter på 40 mm? Kanske endast får plats med 30 mm?
Bra fråga. Jag har inte kontrollmätt detta, men jag ska göra det! Jag tror den kanske är ganska bra centrerad och 30mm ska få plats! Strutens inre diameter är ca 52mm.
jihe
Inlägg: 2411
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: T: Adapter till vevaxel

Inlägg av jihe »

Kastar in idén att bygga om till kedjedrift mellan motor och låda. Kan vara enklare att få till utan avancerade maskiner.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32567
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: T: Adapter till vevaxel

Inlägg av säter »

oskars skrev: 16 november 2022, 18:45:31 kanske ~700RPM efter planetväxeln.
Hur mycket varvade originalmotorn?
Användarvisningsbild
oskars
Inlägg: 554
Blev medlem: 25 september 2010, 16:38:25
Ort: Stockholm

Re: T: Adapter till vevaxel

Inlägg av oskars »

jihe skrev: 17 november 2022, 19:02:01 Kastar in idén att bygga om till kedjedrift mellan motor och låda. Kan vara enklare att få till utan avancerade maskiner.
Ja. Nog enklare konstruktion. Men tror den kommer gå långsammare då med nuvarande motor.
säter skrev: 17 november 2022, 19:06:46
oskars skrev: 16 november 2022, 18:45:31 kanske ~700RPM efter planetväxeln.
Hur mycket varvade originalmotorn?
Vet inte exakt för min modell. Men mycket mer än 700RPM iaf 🤔
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11344
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: T: Adapter till vevaxel

Inlägg av Klas-Kenny »

oskars skrev: 17 november 2022, 20:04:46 Men mycket mer än 700RPM iaf
Säg inte det.

Originalmotorn hade ju en växellåda också, innan diffen.
Utgående varv från växellådan var troligen klart mycket lägre än själva motorns varvtal.
Användarvisningsbild
oskars
Inlägg: 554
Blev medlem: 25 september 2010, 16:38:25
Ort: Stockholm

Re: T: Adapter till vevaxel

Inlägg av oskars »

Det har du ju rätt i. När jag försöker ta reda på det där så hittar jag bara typ ”1.8kW at 5000RPM”. Vet inte hur jag ska tolka det då antar jag.
jihe
Inlägg: 2411
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: T: Adapter till vevaxel

Inlägg av jihe »

oskars skrev: 17 november 2022, 20:04:46
jihe skrev: 17 november 2022, 19:02:01 Kastar in idén att bygga om till kedjedrift mellan motor och låda. Kan vara enklare att få till utan avancerade maskiner.
Ja. Nog enklare konstruktion. Men tror den kommer gå långsammare då med nuvarande motor.
Jag menar alltså att du skall behålla växellådan. Men sköta transmission mellan motor och låda med kedja. Du kan ha 1:1 i utväxling där och få samma fart som idag. Men också ha potential att finjustera genom att byta drev i framtiden.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

T: Adapter till vevaxel

Inlägg av Palle500 »

Känns som om det blivit massor av goda råd och konkreta lösningar. Det jag känner är att det svällt till ett projekt utan like om man tar hänsyn till de resurser du har.
Enklast vore att backa till rotexkopplingen med klämpassning.
1. Då behöver du kapa av gängan på motoraxeln och släta till den.
2. Få slutväxelaxeln kapad och slätsvarvad samt centrerad.
3. Ev svarva ur lite i adapterhalsen så att rotexkopplingen går fritt. Jag misstänker även att den inte linjerar ordentligt , behöver kontrolleras.

@Fortran kanske kan hjälpa dig med detta mot en rimlig peng. Fråga och snacka ihop dig med honom via PM.
Kanske även presentera eran gemensamma lösning här innan svarven går igång. Jag är ju nyfiken.

Edit
Kedjedrift kan funka men tänk på att du behöver stödlager på transmissionsaxeln och ev även på motoraxeln?
Användarvisningsbild
oskars
Inlägg: 554
Blev medlem: 25 september 2010, 16:38:25
Ort: Stockholm

Re: T: Adapter till vevaxel

Inlägg av oskars »

Palle, tack så mycket! Nu börjar modifieringsresan :D hehehehehe
  • Jag har beställt Rotex 24-koppling!!
  • Jag har införskaffat rör! yD 88.9mm!!
Kommer vara lite meck att bibehålla centreringen på dom olika delarna, men tror jag har en bra metod där jag kan 3d-printa lite hållare som hjälper mig att hålla rören medans jag svetsar.
Skärmavbild 2022-11-18 kl. 12.42.49.png
Skärmavbild 2022-11-18 kl. 12.43.19.png

Jag har också beställt ny Rotex 24-koppling från Tyskland. D1: 22mm, D2: 25mm
https://www.ebay.com/itm/123876340874
Skärmavbild 2022-11-18 kl. 13.15.47.png
:D :D :D :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32567
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: T: Adapter till vevaxel

Inlägg av säter »

Tog du utan klämkoppling?
Användarvisningsbild
oskars
Inlägg: 554
Blev medlem: 25 september 2010, 16:38:25
Ort: Stockholm

Re: T: Adapter till vevaxel

Inlägg av oskars »

Yes! Säljaren sa att det inte behövs i denna nya varianten 🤷🏻‍♂️
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1322
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: T: Adapter till vevaxel

Inlägg av Fortran »

Då behöver du alltså bara en bit axel som ser ut såhär?
axel.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
oskars
Inlägg: 554
Blev medlem: 25 september 2010, 16:38:25
Ort: Stockholm

Re: T: Adapter till vevaxel

Inlägg av oskars »

Hehe! Japp exakt så Fortran :) Vad fint! Är väl längden som är lite oklar hittills och som jag måste ta reda på! Den delen du ritat med splines har jag redan sån en kapad del från originalaxeln! :)

Jag har fortfarande möjlighet att byta till kopplingen med klämbussningar så jag kanske gör det.
Skriv svar