T: Adapter till vevaxel
Re: T: Adapter till vevaxel
Tjusig video, du föll pladask för nya namnet struten. Skruva loss den och ha som lussetrut till lucia.
Nu tål knappt slutväxeln heller det höga momentet som motorn kan lämna. Men det lutar mer och mer till att du behöver kraftiga grejer till överföringen och krysskil med stoppskruvslåsning faller nog bort.
En lösning skulle vara att ha en splineskoppling som överför kraften och tar vinkelrörelserna. Men det kanske inte håller i långa loppet med tex engångssmörjning med grafitfett?
Hur mycket har du tänkt köra med den? Pendla till jobbet dagligen?
Vilken diameter har axeln som går in i slutväxeln?
Och hur centrerad är strutens inre diameter på 40 mm? Kanske endast får plats med 30 mm?
En strut i andra liknande sammanhang.
Nu tål knappt slutväxeln heller det höga momentet som motorn kan lämna. Men det lutar mer och mer till att du behöver kraftiga grejer till överföringen och krysskil med stoppskruvslåsning faller nog bort.
En lösning skulle vara att ha en splineskoppling som överför kraften och tar vinkelrörelserna. Men det kanske inte håller i långa loppet med tex engångssmörjning med grafitfett?
Hur mycket har du tänkt köra med den? Pendla till jobbet dagligen?
Vilken diameter har axeln som går in i slutväxeln?
Och hur centrerad är strutens inre diameter på 40 mm? Kanske endast får plats med 30 mm?
En strut i andra liknande sammanhang.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: T: Adapter till vevaxel
Hehe Ja!
Okej! Intressant! Ja motorn kommer jag inte byta i första taget i alla fall. Jag vill väldigt gärna få ihop det med det jag redan har i form av motor iaf.
Okej, splineskoppling. Men problemet kvarstår väl ändå att motorns axel inte har en splineskoppling och jag måste ju koppla in mig på den på något vis ändå! Jag är lite rädd för splines. Mest för att jag inte har kontroll på det och kan fixa det själv
Lämna barnen på förskolan, hämta matkassarna, åka in till centrum. Ej pendla dagligen. Köra 3km ToR osv. Enklare grejer.
25mm
Bra fråga. Jag har inte kontrollmätt detta, men jag ska göra det! Jag tror den kanske är ganska bra centrerad och 30mm ska få plats! Strutens inre diameter är ca 52mm.
Re: T: Adapter till vevaxel
Kastar in idén att bygga om till kedjedrift mellan motor och låda. Kan vara enklare att få till utan avancerade maskiner.
Re: T: Adapter till vevaxel
Ja. Nog enklare konstruktion. Men tror den kommer gå långsammare då med nuvarande motor.
Vet inte exakt för min modell. Men mycket mer än 700RPM iaf
- Klas-Kenny
- Inlägg: 11344
- Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
- Ort: Växjö/Alvesta
Re: T: Adapter till vevaxel
Det har du ju rätt i. När jag försöker ta reda på det där så hittar jag bara typ ”1.8kW at 5000RPM”. Vet inte hur jag ska tolka det då antar jag.
Re: T: Adapter till vevaxel
Jag menar alltså att du skall behålla växellådan. Men sköta transmission mellan motor och låda med kedja. Du kan ha 1:1 i utväxling där och få samma fart som idag. Men också ha potential att finjustera genom att byta drev i framtiden.
T: Adapter till vevaxel
Känns som om det blivit massor av goda råd och konkreta lösningar. Det jag känner är att det svällt till ett projekt utan like om man tar hänsyn till de resurser du har.
Enklast vore att backa till rotexkopplingen med klämpassning.
1. Då behöver du kapa av gängan på motoraxeln och släta till den.
2. Få slutväxelaxeln kapad och slätsvarvad samt centrerad.
3. Ev svarva ur lite i adapterhalsen så att rotexkopplingen går fritt. Jag misstänker även att den inte linjerar ordentligt , behöver kontrolleras.
@Fortran kanske kan hjälpa dig med detta mot en rimlig peng. Fråga och snacka ihop dig med honom via PM.
Kanske även presentera eran gemensamma lösning här innan svarven går igång. Jag är ju nyfiken.
Edit
Kedjedrift kan funka men tänk på att du behöver stödlager på transmissionsaxeln och ev även på motoraxeln?
Enklast vore att backa till rotexkopplingen med klämpassning.
1. Då behöver du kapa av gängan på motoraxeln och släta till den.
2. Få slutväxelaxeln kapad och slätsvarvad samt centrerad.
3. Ev svarva ur lite i adapterhalsen så att rotexkopplingen går fritt. Jag misstänker även att den inte linjerar ordentligt , behöver kontrolleras.
@Fortran kanske kan hjälpa dig med detta mot en rimlig peng. Fråga och snacka ihop dig med honom via PM.
Kanske även presentera eran gemensamma lösning här innan svarven går igång. Jag är ju nyfiken.
Edit
Kedjedrift kan funka men tänk på att du behöver stödlager på transmissionsaxeln och ev även på motoraxeln?
Re: T: Adapter till vevaxel
Palle, tack så mycket! Nu börjar modifieringsresan hehehehehe
Jag har också beställt ny Rotex 24-koppling från Tyskland. D1: 22mm, D2: 25mm
https://www.ebay.com/itm/123876340874
- Jag har beställt Rotex 24-koppling!!
- Jag har införskaffat rör! yD 88.9mm!!
Jag har också beställt ny Rotex 24-koppling från Tyskland. D1: 22mm, D2: 25mm
https://www.ebay.com/itm/123876340874
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: T: Adapter till vevaxel
Då behöver du alltså bara en bit axel som ser ut såhär?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: T: Adapter till vevaxel
Hehe! Japp exakt så Fortran Vad fint! Är väl längden som är lite oklar hittills och som jag måste ta reda på! Den delen du ritat med splines har jag redan sån en kapad del från originalaxeln!
Jag har fortfarande möjlighet att byta till kopplingen med klämbussningar så jag kanske gör det.
Jag har fortfarande möjlighet att byta till kopplingen med klämbussningar så jag kanske gör det.